Plantronics har utvecklat headsets sedan 60-talet och de har även haft ett gäng uppe i rymden i samarbete med NASA. Sedan början av 2000-talet har de även utvecklat headset för spel där de bland annat gjorde en specialutgåva till Halo 2-releasen. Jag minns att Plantronics var ”the shit” en gång i tiden när jag satt och spelade CS online, det var headsetsens headset. Idag 15 år senare är det nog inte många som känner till märket inom spelvärlden. Man snackar om Steelseries, Razer med flera. Är Plantronics den bortglömda herren på täppan? Läs mer nedan så kanske ni får svar på den frågan.

Det första intrycket vi får av detta headset är att det är en väldigt gedigen konstruktion. Det känns inte fladdrigt och instabilt utan känns genomgående bra byggt. Muffarna är av typen luddiga vilket är gigantiska pluspoäng, jämfört med de andra i fake-läder som annars bidrar med svett och kladd runt öronen. På vardera kåpa sitter ett volymreglage där det vänstra styr volymen för Xbox Live-kommunikationen och det högra sköter spelljudet. Vi finner även en avstängningsknapp för mikrofonen på vänstra kåpan och strömbrytare på den högra. En väldigt smidig funktion att man valt att dela upp detta då det stundtals kan vara svårt att höra vad folk säger, eller att man helt enkelt inte vill ha spelljudet aktivt. Nackdelen är dock att volymen är alldeles för låg på Xbox Live, trots att vi kör på maximal volym är det lägre än ett vanligt samtal ansikte mot ansikte. Således måste man också sänka spelljudet för att inte överrösta och då förstörs lite av meningen med hörlurar kan man tycka. Man får inte samma inlevelse eftersom explosioner och ljud inte är lika påträngande, men spelar man singleplayer eller helt ensam kan man dundra på rejält.

Mikrofonen är infällbar jämte den vänstra bågen, en smart funktion om man till exempel ska ta med sig lurarna i ryggan när man ska lana med sina polare och minskar då risken för att den går sönder. Apropå risk att gå sönder, batterierna finner vi under den högra muffen. Man vrider den en bit medsols och lyfter sen av den från kåpan, där man finner plats för 2 st AAA-batterier. Krokarna som håller fast muffen i kåpan tycker vi ser alldeles för klena ut för att hålla en längre tid. Är man lite stressad eller oförsiktig när man byter batteri tror vi att risken att bryta av en eller flera krokar är hög. Tar man det dock lugnt och sansat borde det inte vara några problem. Angående valet av batterier anser vi att det hade varit bättre lämpat med AA istället. Det känns som ett vanligare batteri i hemmet då fler produkter använder dessa och således ökar chansen att man har ett par extra liggandes.

Det som är viktigast är såklart hur dessa lurar låter i spel. Ljudkvaliteten från spelen är väldigt bra men som vi sa ovan kunde röstvolymen vara högre, men kvalitén är fortfarande bra. Hörlurarna har ingen ”live mix”-funktion (sänker automatiskt spelljudet när någon pratar) så som Steelseries har, en liten nackdel men som man kan leva utan. Stundtals upplever vi missljud i den högra luren, låter som plast vibrerar. Vi finner detta överkomligt men känns inte riktigt som kvalitetskontrollen har varit på sin vakt. I spel med mycket bas som till exempel BF: Bad Company 2 (med war tapes påslaget), är detta ett störande moment. Detta är nog bara en defekt med vårt exemplar och förhoppningsvis inget som någon annan kommer att uppleva.
GameCom X95 är väldigt bekväma och trotts långa spelsessioner får vi inte ont i öronen eftersom muffarna är stora och mjuka.

Den trådlösa sändaren kopplas in i ljudkällan via röd och vit RCA-kontakt, samt bakpå Xbox:en med en USB-kabel för att få ström. Man kopplar även in en kabel i handkontrollen och in i vänster kåpa, detta för Live-kommunikationen. Den trådlösa sändaren har även ett volymreglage, för att finjustera den maximala volymen, och en knapp som används för att parkoppla sändaren med hörlurarna.

Sammanfattningsvis anser vi att lurarna är välkonstruerade med bra ljudkvalitet och innovativ design gällande hur man kan gömma undan mikrofonen när den inte används eller behövs. Lurarna är väldigt bekväma och går att ha på sig under längre spelpass utan att få ont i öron på grund av till exempel tryck. Att röst- och spelljud har varsin volymreglage är en klar fördel samt att koppla in och använda produkten är väldigt enkelt. Priset påverkar såklart slutbetyget och vi tycker att priset känns något högt, men med tanke på byggkvaliteten och ljudkvaliteten påverkas inte betyget avsevärt.

”Ett mycket behagligt headset, även under längre spel perioder”
Utgivare: Plantronics Testad version: Xbox 360
Release: 2011-02-28