Bethesdas senaste spel, Brink, utspelar sig i en framtid där jordens resurser håller på att ta slut. Mänskligheten har byggt en flytande stad kallad The Ark, för att försöka överleva smältande is och andra naturkatastrofer. Dock har antalet människor blivit fler än vad The Ark är designad för och samhället här har raserat. Fraktioner har uppstått och krig har brutit ut. Frågan är vilken sida du står på? Vill du skydda The Ark, eller vill du fly?

Brink har ett väldigt snyggt och stilrent intro och redan här märks en del inspiration från Mirrors Edge, men mer om det senare. Förutom introt är spelet väldigt snyggt, det har en något annorlunda grafikstil där de har valt att gå lite mer åt cartoon-hållet. Lite som till exempel Team Fortress 2 men ändå med lite bibehållen realism. Man ser att det är människor men proportionerna är lite knasiga, så som utdragna ansikten eller starkt överdrivna ansiktsdrag. Vi tycker att det är kul när utvecklare vågar chansa lite och testa annat än den realistiska stil vi är vana med. Det kan faktiskt bidra till spelet så som här i Brink. Allt är dock inte guld och gröna skogar för stundtals upplever vi lågupplösta texturer med väldigt mycket komprimeringsartefakter. Inget man direkt stör sig på med tanke på det höga tempot som spelet har, men ändå värt att notera. Hur detta är på PC-sidan vet vi inte eftersom vi bara testat Xbox-versionen.

Innan man snörar på sig stridskängorna får man anpassa sin karaktär med allt från utseende till kläder, med möjlighet till att senare anpassa vapen med olika tillbehör under spelets gång. Man låser upp olika tillbehör både till vapen och sin karaktär genom att spela storyn, men kan även köra lite utmaningar där man låser upp de roliga grejerna. Svårigheten på dessa varierar en del vilket uppskattas, det ska inte vara för lätt att få tillgång till det bästa.

Det finns ingen riktig singleplayerdel utan det är egentligen en botmatch med inslag av multiplayer och en story. Single- och multiplayer är alltså ihopsatta och helt plötsligt kan någon dyka in i din spelsession. Storyn känns trovärdig och intressant. De karaktärer som inte spelas av personer är faktiskt riktigt blåsta, de står ofta och stirrar på varandra och ibland missar helt att återuppliva en fallen spelare. De verkar inte alls speciellt intresserade av vad uppdraget går ut på förutom att samlas i grupp runt ”the objective”. Man missar dock multiplayerkänslan lite eftersom det verkar vara väldigt få spelare som sitter med sitt headset inkopplat, i alla fall vid skrivande stund. Tråkigt nog lider singleplayerdelen av en del lagg när man ansluter med folk man har dålig kontakt med, detta påverkar spelkänslan väldigt mycket negativt och är väldigt frustrerande och tråkigt. Lagget är i form av fryslagg med gummisnoddseffekt, där man stannar till och sen flyger tillbaka ett gäng steg. Lite som man säger ”ett steg framåt, två steg bakåt”.

Som vi sa tidigare blir man tillfrågad om man vill skydda eller fly från The Ark. Vad du än väljer kan du senare välja att spela motsatt sida. Vi sa även att spelet är inspirerat av Mirrors Edge, man har nämligen använt sig av en liknande parkour-mekanik. Man håller nere den vänstra bumpern för att antingen klättra eller glida under föremål beroende på om du siktar uppåt eller neråt. Man kan även springa på väggar och hoppa från vägg till vägg för att ta sig uppåt. Kombinerar man alla dessa och blir duktig på det kommer det vara grymt svårt för motståndarna att skjuta ner en. Dock är detta en strategibaserad förstapersonsskjutare där det gäller som lag att tillsammans krossa motståndet och göra vissa viktiga handlingar på banan. Till exempel ska man vid ett tillfälle hacka en raket för att förhindra att den spränger The Ark. Förvänta dig inte att det bara är att springa rätt in och fixa det på egen hand, för motståndarlaget kommer stå där och vänta.

Det finns 4 klasser: engineer, medic, operative och soldier samt tre viktklasser med olika fördelar och nackdelar. Engineer kan bygga och reparera saker, till exempel sätta upp maskingevär på förvalda ställen på kartan. En engineer kan också öka en spelares maximala attack-skada, lägga ut minor och bygga automatiska kanontorn. Medic är spelets läkare, har en spelare skjutits ned kan en medic få spelaren på fötter igen men även öka den maximala hälsan. Och så klart, återställa förlorad hälsa både på sig själv och andra spelare. Operative har möjligheten att hacka datorer och dörrar men även klä ut sig genom att sno en motståndares utstyrsel. Har man tagit en fånge så är det den är klassens uppgift att förhöra fången. Soldier är den huvudsakliga stridsklassen i Brink, men som även kan aptera sprängladdningar samt fylla på ammunition hos lagkamrater och sig själv.

Vapenutbudet i Brink känns tillräckligt, här finns allt från pistoler till stora kulsprutor. De olika viktklasserna spelar roll här vilket utbud som går att nyttja. Använder du den lätta viktklassen kommer du bara kunna bära på lätta vapen så som pistoler och kulsprutepistoler, men du har fördelen att du kan springa snabbare än de andra. Mellanklassen kan även bära automatkarbiner, alltså lite tyngre bössor som har högre kaliber än kulsprutepistolerna men skjuter färre kulor per minut. Mellanklassen får endast ett par av hagelgevären att välja på. Till sist, men så klart inte minst, har vi den tunga klassen som erbjuds hela utbudet med pistoler, hagelgevär och de tunga maskingevären. Samtliga klasser har tillgång till krypskyttebössorna.

Sammanfattningsvis tycker vi det är bra med spelutvecklare som vågar ta lite risken, här blandar man singleplayer med multiplayer och får en rätt skön mekanik som fungerar så länge man inte paras ihop med folk med dålig uppkoppling. Den grafiska stilen tycker vi passar Brink alldeles utmärkt, det är snyggt och stilrent med en annorlunda grafisk stil. Att kunna låsa upp tillbehör och förmågor via olika utmaningar är ett roligt inslag vi gärna hade sett mer utav. Blir lite som achievements då man har något att spexa med när man klarat en viss utmaning. Betyget sänks lite på grund av att spelet blir ospelbart när man spelar tillsammans med folk med dålig anslutning. Spelet känns också väldigt kort, spelets kampanj nästan genomspelad efter 5 timmar och freeplay-läget verkar bara baseras på banorna ur kampanjen. Det är inte så många utmaningar heller att köra igenom och vi får hoppas att det kommer fler med tiden.

Brink

6

6/10