• Utvecklare: Omega Force
  • Utgivare: Tecmo Koei Games
  • Genre: Hack ‘n slash | Action
  • Antal spelare: 1-2 Offline | 2 Online
  • Finns till: PlayStation 3 | PSP | Windows | Xbox 360
  • Släpps: 2011-04-08

Dynasty Warriors är en serie som började redan på Playstation 1. Den första utgåvan var mer som ett rakt igenom fightingspel men med 2:an och efterföljande spel så har formatet hållit sig mer till storskalliga slag med kraftfulla krigare. Serien är känd för att vara repetitivt men har en stor skara fans i Japan och säljer väldigt bra där, frågan nu är om den sjunde upplagan av spelet har vad som krävs för att lyckas på den nordiska marknaden.

Direkt efter att jag stoppat in skivan i PS3:an och startat spelet sätter en för-renderad trailer igång som visar hur en krigare som är jagad av trupper utför imponerade akrobatiska trick och hugger ner fiender utan att blinka. Man blir lite hänförd och hypad när man sen befinner sig i menyn och tänker att man ska försöka prova på lite av vad man just såg. Fem minuter senare inser man att i stort sett allt man såg är fullkomligt omöjligt och att det verkliga spelet är mycket mer begränsat. För alla som har spelat Dynasty Warriors 2 eller uppåt så vet ni redan ifall ni ska köpa spelet eller inte, för alla andra som aldrig har testat serien förut men är nyfikna kan fortsätta läsa.

Dynasty Warriors bygger på idén att låta spelare vara legendariska krigare från forna Kina som plöjer ner horder av fiender och bygga sina egna Dynastier. Konceptet var väldigt häftigt när Dynasty Warriors 2 kom ut men för någon orsak så har det aldrig utvecklats speciellt mycket från den punkten. När man först kommer in i menyn av spelet så får man valet att spela antingen Story Mode eller Conquest. I Story Mode så har man valet mellan fyra olika fraktioner som har sina egna krigare och berättelser. Dialogerna i spelet är ”cheesy”, ibland till den grad att man skrattar lite men för det mesta är det bara en besvikelse. Dessa berättelser är väldigt långa och där många spel kan hyllas för att ha många timmar att erbjuda så blir det i Dynasty Warriors tvärtom då varje slag som man slåss i känns precis som det förra.

För att kontra detta så får spelare slåss med olika krigare som har skickligheter med olika vapen. Detta ger dock en negativ effekt istället då man som spelare inte får välja vilken krigare man vill slåss med. Resultatet blir därmed att vissa slag känns extra tråkiga när krigaren kanske inte har ett speciellt intressant eller effektivt vapen. Det är möjligt att ändra vilket vapen som ens krigare ska använda när som helst under slaget men oavsett vilken krigare man har, används alla vapen på samma sätt. Om du har ett svärd i handen så är rörelserna detsamma med en tanig tjej eller en manlig sumobrottare. Med bara två standardattack knappar och en specialattack så kommer man fort in i repetitionen. En spelare kan trycka på normalattack knappen en eller flera gånger och beroende på när man trycker på hårdattacken så blir effekten olika. Utan uppgraderingar kan en krigare utföra max 4 normalattacker i följd eller 3 följt av en strong. Det finns även en specialattack som laddas upp medan du slåss. Att aktivera den gör man genom att trycka på en knapp och detta gör det bara ännu enklare samt mindre tillfredsställande att plöja ner sina motståndare.

Conquest mode erbjuder spelarna möjligheten att själva välja sina slag på sin väg genom Kina. Man får välja vilken krigare som man tänker slåss med men det är möjligt att byta ut krigarna under spelets gång i takt med att man låser upp dem. Man kan även uppgradera sina spelare med exp som man samlar på sig på slagfältet när man besegrar löjtnanter. Dessa uppgraderingar kan låsa upp nya attacker i form av längre standardattack-kedjor. Från totalt 4 i början kan en spelare få så mycket som 6 normalattacker på följd och hårdattacken som kan aktiveras med dem. Man kan göra så att en krigare kan ha flera specialattacker laddade istället för bara en vilket egentligen bara är riktigt nödvändigt om man spelar på svårast nivån. Conquest Mode blir dock samma sak som Story Mode i slutändan då inga slag känns annorlunda ifrån varandra och vart alla ens egna soldater kommer ifrån har jag ingen aning om. Det hade varit roligt att själv få rekrytera sina soldater då de man får med sig är helt värdelösa.

Varken grafiken, miljöerna eller musiken kommer att hänföra heller. Grafiskt sett är spelet en katastrof med texturer som med bara en hårsmån ser bättre ut än vad som går att hitta till PlayStation 2. Miljöerna är tomma på allt utom horder av fiender och tack vare en enormt dålig draw distance så kan man ibland springa in i ett rum och inte se att det finns 200 soldater där inne innan man gått halvvägs in! Den yttersta skymfen är att spelet inte heller körs i 1080p vilket borde vara fullt möjligt med tanke på den undermåliga grafik spelet drivs på. Musiken som finns i mellansekvenserna till Story Mode har krigstrummor och ibland stråkinstrument vilket passar bra till omgivningen. Kontrasten blir då ganska enorm när man sen hamnar på krigsfältet och elgitarrerna börjar spela.

Att påstå att allt om Dynasty Warriors är illa är inte helt sant. Genom spelets gång så har det stundtals varit roligt att spela, problemet är att spelet är detsamma från det första slaget till det sista och p.g.a. att alla timmar spelet har att erbjuda är likadana så tröttnar man fort. Spelar man istället någon timme eller två och sen lägger ifrån sig kontrollen så finns det en gnutta underhållning att hitta ändå och det gör bara Dynasty Warriors oerhört mediokert. Fullt pris för detta spel låter som galenskap men som ett rea-ex kan det vara värt det.

Dynasty Warriors 7

4

4/10