Visst har Activision lyssnat på sina fans och gjort banorna större för att försöka anpassa dem lite för de som gillar att köra med krypskyttegevär. Dock så känns banorna alldeles för stora, speciellt för Team Deathmatch då det ofta känns som man springer runt och verkligen letar efter sina motståndare. Många verkar utgå från taktikerna som spelutvecklarna själva hade i åtanke som presenterades i trailern för paketet. Oftast finner man dem campandes vid hissarna på Hotel-banan, eller på mono-railen på Park-banan. Men mer om det nedan…


Läs Recensionen…

Spelläget Team Deathmatch känns inte speciellt optimerat för den här banstorleken, speciellt inte med tanke på hur få spelare man kan vara i varje match. Banorna från originalspelet och förra expansionen First Strike känns betydligt bättre och mer optimala på grund av sin mindre storlek. Treyarchs syn på Team Deathmatch känns lite konstig. Man har dynamiska spawnpoints som flyttas runt beroende på var folk är på banan och man spawnar sällan i grupp och på samma ställe. Ibland kan man till och med spawna nära fiender, och eftersom banorna är större så är antalet krypskyttar högre. ”Team”-biten i Team Deathmatch känns väldigt frånvarande just på grund av det här. Visst springer man runt och stöter stundtals på sina lagkamrater men alla verkar köra sitt egna race. På de mindre standardkartorna märks inte detta av lika mycket.

Headquarters lämpar sig lite bättre för kartorna, dock är problemet kvar med dynamiska spawnpoints. Det skadar lagspelandet och man kör mer sitt egna race. Oftast spawnar man dessutom nära eller hos fienden, vilket gör att man dör väldigt fort. Men lagspelet fungerar bättre här än i Team Deathmatch. Samma gäller även Search & Destroy och de andra mer lagbaserade spellägena.

Man har även lagt in ett enklare sätt att köpa DLC och avatar-tillbehör. Numera finns det en ”Store”-flik i flerspelarläget där man enkelt ser alla paket, avatar-tillbehör och dashboard-teman som går att köpa.

Zoo

Utspelar sig på ett gammalt övergivet ryskt zoo. Det finns en mono-rail en bit över marken vilket gör att man har övertag över de som springer runt på marken. Banan känns lite kaotisk för att det finns många olika ställen att springa på och just på grund av mono-railen blir det en lite annan nivå jämfört med tidigare eftersom man måste hålla koll uppåt också. Finns även en del krypskyttegömslen i form av mono-rail-stationer och fönster i hus runt om på banan.

Hotel

Inspirerat av gamla 50-tals hotell med inredning och färger. Hotel är den bana som känns mest tom, man springer runt och letar efter motståndare och allt som ofta blir man skjuten bakifrån. Det finns även möjligheter att vara krypskytt, just på grund av banans storlek och det finns även tillgång till ett par balkonger.
Domination var riktigt klurigt just på grund av dessa balkonger som ständigt hade utsikt över den mittersta punkten.

Convoy

Tänk dig amerikansk förort med ett motell och en typ av motorväg kombinerat med ett rådande krig, med många gömslen. Namnet tyder på en konvoj som blivit attackerade på en bro och på grund av detta är det ett hål i marken var på man kan kasta granater upp eller ner genom. Man kan självklart hoppa ner genom hålet om man fort vill komma undan. På vardera sida av bron finns det små gångbroar för fotgängare där det oftast sitter krypskyttar som försöker plocka en medan man springer förbi eller försöker fånga en capture point i Domination. Mycket frustrerande! Även här majoriteten eldstrider verkar förekomma eftersom man gärna vill hämnas på den dumma krypskytten. Finns även tillfälle för lite CQC (Close Quarters Combat) i motellet och tillhörande parkering samt omnejd.

Stockpile

Här är det industri som gäller, närmare bestämt ett sågverk. I mitten av banan finns ett stort lagerhus med stora portar som går att stänga. Detta verkar vara huvudmålet för de flesta spelarna och det är oftast här man stöter på allt motstånd. Långa ”korridorer” gör det möjligt att ligga och leka krypskytt, och med buskage samt snö som gömsle smälter man enkelt in med miljön. Värt att nämna är också att när man öppnar eller stänger dörrarna så hörs ett högt varningsljud, så förvänta dig sällskap i form av fientligt motstånd omgående!

Call of the Dead (zombie-läget)

På en is- och snöklädd sibirisk ö finner vi våra fyra huvudkaraktärer bestående av Robert Englund, Sarah Michelle Gellar, Michael Rooker och Danny Trejo. Det här fungerar dock inte som en vanlig zombie-bana utan man har ändrat lite på mekaniken. Istället för att slåss mot våg efter våg med zombies glider ingen annan än George Romero själv (zombiefierad såklart) och framkallar dem ur marken. Man har inga instruktioner alls för vad man ska göra, utan man får testa sig fram. Så har det visserligen alltid varit med zombie-läget, men nu är det snäppet klurigare. Skjuter man George blir han extra aggressiv och börjar springa fort istället för att lugnt gå, med sin studiolampa som melee-vapen i högsta hugg. Hans intelligens är låg och han prioriterar bara den närmaste spelaren. För att ”lugna ner” George igen får man lura ner honom i det kalla, isande vattnet. Det blir mycket springande fram och tillbaka och man måste vara försiktig med hur man siktar då det blir betydligt mer kaos och stress när George är i rage mode.

Sammanfattningsvis, visst detta är ett DLC och inte ett fullt spel och ja det är värt 1200 Microsoft-poäng med tanke på innehållet. Men det tillför inte tillräckligt mycket nytt tyvärr. Banorna är större men det fungerar inte alls med hur man är van att spela Call of Duty. Alldeles för ofta yrar man runt och letar efter motståndet, och lagspelet är frånvarande; i alla fall i Team Deathmatch. Stundtals upplever vi att banorna är väldigt frustrerande, man spawnar nära fiender väldigt sporadiskt och sällan med sina lagkamrater. Vi tycker inte att paketet är lika bra som det tidigare paketet, First Strike. Men det är fortfarande ett prisvärt paket med tanke på vad man får. Att vi ser riktiga kändisar avporträtterade i zombie-läget är en rolig grej från Treyarch, men det räddar tyvärr inte paketet.

 

Call of Duty: Black Ops Escalation DLC

6

Grafik

6/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

6/10