Året var 2008, Wall-E hade världspremiär, Spanien vann fotbolls-EM och Mount & Blade såg dagens ljus. TaleWorlds medeltidsaction-RPG var en relativt oprövad variant av third person action. Grafiken var avskalad, ljudet var ganska krassligt, och någon direkt story fanns inte. Du fick göra din egen. Dock hade TaleWorlds utvecklat ett nytt sätt att slåss. Med musens rörelser i kombination med musknapparna bestämde man riktning på både sköld och vapen. Denna funktion gjorde att varenda litet hangemäng blev en kamp i strategi och noga planering. Den relativt enkla grafiken möjliggjorde gigantiska strider, med upp till 150 individuellt fungerande AI-krigare på samma slagfält. Många kritiker såg potentialen och det nyskapande tänket bakom Mount & Blade. Men titeln föll på sitt låga produktionsvärde.

Snel hest var ett vanligt färdmedel på medeltiden

TaleWorlds var smarta. De tog tillvara på kritiken och släppte Mount & Blade: Warband cirka ett och ett halvt år efter sitt första spel. M&B: Warband var nu uppdaterat med snyggare filter över texturerna, renare ljud, ändrad kampanj-karta, möjlighet att skapa ditt eget rike, och framför allt, multiplayerstöd för upp till 128 spelare på samma server. Att släppa Warbands som ett eget spel var dock ganska fräckt, och lite vågat. De använde fortfarande samma motor, samma musik, samma animationer, samma vapen, samma fraktioner (en ny dock) etc. Warband var väldigt likt en regelriktig expansion. Utgivarna på Paradox Interactive fick nu istället Mount & Blade-spelarna att betala för hela spelet två gånger. Men faktum är: även om Warband inte fick jättehöga betyg så var både kritiker och fanbasen överens. Warband var allt som Mount & Blade skulle ha varit. Det skulle inte gå att göra Mount & Blade bättre med de nuvarande förutsättningarna.

…Och ändå gör de ett försök. Med Mount & Blade: With Fire & Sword vill TaleWorlds återskapa handlingen i boken Black Hetman av Alex Trubnikov. Tidsepoken är framflyttad till 1600-talet, och miljön är äntligen satt i medeltidens Europa. Dock använder sig spelet fortfarande av samma grafikmotor, samma design och ännu en gång säljer de sin expansion som ett eget spel.

Vad är nytt då? Jo, jag ska säga vad som är nytt. Känslan av att känna sig rånad, huvudvärken och oviljan att spela vidare är nytt, alltihop. Förutom det så finns det nu en ny, lite fulare, kampanjkarta, lite ny musik (men majoriteten är samma tracks som låg på tidigare M&B-spel) samt omdesignade vapen & rustningar. Dessutom så ingår nu även skjutvapen i M&B’s repertoar.

En musketör springer på en fallen stege

Skjutvapnen är dock en utav M&B’s största brister. Hela leveling-sytemet är copy/paste:at  från Warband, och inget nytt attribut är tillagt för att låta dig levla upp dina kunskaper med skjutvapen. Visserligen så lär man sig att sikta bättre med skjutvapen ju mer man använder dem, men i övrigt så ser karaktärsbygget likadant ut som tidigare. Striderna förlorar också mycket av sin dynamik med skjutvapnen. Slagen eskalerar oftast i att två långa linjer står stilla, mitt emot varandra, och skjuter om vartannat tills det bara finns en linje kvar. Man kan ju välja att anfalla med något annat än musketörer, men det mesta du skickar fram har dött innan du hunnit kalla till reträtt. Skjutvapnen förstör också det som varit M&B’s vinnande ess i rockärmen, nämligen strategin och planeringen bakom varje slag och stöt med svärdet, varje blockering med skölden och varje parering med lansen. Varför skulle jag vilja hålla på med sånt dravel när jag bara kan skjuta honom med pistolen innan han kommer nära mig?

I Warband så spelade jag som kvinna. Mitt slutgiltiga mål var att ta över ett fort av egen kraft, och sedan därifrån bygga ut mitt drottningdömme i alla fyra väderstrecken. Efter en  första ganska nedslående testomgång i M&B: With Fire and Sword så ville jag ännu en gång uppleva mitt gamla rike från Warband. Jag återskapade min gamla drottning: ”Anna af Pansarskalle”, och gick vidare till karaktärseditorn. Där möts jag av en fasansfull upptäckt. Tydligen så fanns det inte kvinnor på 1600-talet, och jag får istället nöja mig med den mycket tråkigare: ”Erik af Pansarballe”. Jag stör mig på honom men jag och Erik lyckas till slut komma överens och under några timmar försöker vi att bygga upp den armé som behövs för skapandet av ”Titanien”. När vi äntligen har fått ihop en adekvat mängd soldater så anfaller vi första bästa stad. Vi vinner, men möts av nästa motgång, man får inte skapa ett eget rike i M&B: With fire & Sword. Man blir istället tvungen att underställa sig någon utav de 5 tillgängliga fraktionerna.

Jag får tillbaka lite förlorat hopp när jag testar multiplayer och ska skapa min avatar. Där finns en liten knapp som det står ”gender” på, och äntligen så får jag återskapa ”Anna af Pansarskalle”. Väl inne i en match så kommenterar min vapenkamrat på att jag har ett väldigt litet huvud. Jag gör en snabb översikt av karaktären och inser att det inte är huvudet som är litet. Det är kroppen som är stor, och bredaxlad. Jag gör en snabb boob-check och kan konstatera att Anna bara är ett kvinnohuvud på en manskropp.

Monsieur Jean-Paul faller dramatiskt från sin hest

Mount & Blade: With Fire & Sword är i korta ord en försämring från tidigare spel i serien. M&B: Warband i sig, samt många utav modifikationerna till M&B: Warband, var mer innehållsrika och innovativa. Från början så var M&B: With Fire & Sword en modifikation till Warband, och hade det varit gratis så hade jag inte klagat. Men att köpa upp en mod som i stort sett nästan redan är färdiggjord och sedan sälja den för pengar känns bara OK ifall modden är riktigt, riktigt bra. Det är inte With Fire & Sword.

Något som oroar mig lite extra över bristen på innehåll är TaleWorlds uttalande:

Den mycket efterlängtade ”stand-alone-expansionen” till M&B: Warband, Mount & Blade: With Fire & Sword finns nu tillgängligt att köpa i vår webbutik.

Warband var en ”stand-alone-expansion”! Detta är alltså en ”stand-alone-expansion” till en ”stand-alone-expansion”. Det känns snålt rent ut sagt. Kan det vara så att indieutvecklaren TaleWorlds börjar få slut på pengar och är nära en konkurs? Hoppas inte… Jag hoppas istället på att de försöker bygga kapital för ett nytt projekt, från scratch. Tittar man på en beskrivning av bolaget på Wikipedia så ser man att de har utvecklat tre spel totalt: Mount & Blade, Mount & Blade och Mount & Blade.

Jag summerar M&B: With Fire & Sword med ett citat från ett forum:

Nu vet man i alla fall hur det kändes att på medeltiden möta musköter, det var inte kul.

Mount and Blade: With Fire and Sword