Swarminfo[1]

Swarm. Precis som namnet antyder är det en svärm jag fick kontrollera. 50 små blå sk swarmites är min armé för att samla DNA-strängar och poäng för Momma. Momma är modern, början på allting när hon kraschar på den ogästvänliga och relativt obeboeliga planeten där spelet utspelar sig. Swarmites gör vad som helst för Momma. Även utsätta sig för fara såsom hoppa genom brinnande eldar, laserstängsel som dödar en på nanosekunder och fiender som vill äta upp ens swarmites.

Swarm är roligt, och jag spenderade första timmen med att skratta när jag till en början inte förstod vad vissa funktioner och kontroller var bra att använda för. Efter ett par totala dödsfall insåg jag att det va nog dags att använda sig av klumpfunktionen, gärna i kombination med att man trycker på A. Speciellt när man ska hoppa över laserstängsel och inte vill bli av med alldeles för många swarmites. Swarm har ingen direkt tutorial, men innan du får spela första banan får du gå igenom ett bildspel som förklarar vad du kan göra för olika kombinationer, samt varför det är bra att samla DNA-strängar och de rosa lysande bollar som ger en poäng och poängbonusar. Jag är inget stort fan av såna där bildspel, då jag ändå inte tar mig tiden att faktiskt läsa igenom dem ordentligt. Det var en glad Sara som insåg att det ändå påvisas, med stora plakat i bakgrunden, om vad som behövs göras för att komma vidare. Annars är kontrollerna lättlärda när du spelat en kvart eller så. Enda minuset var det där bildspelet, men dit kan du återvända om du glömt något så jag klagar bara lite över den biten.

Du ska som sagt samla små rosa lysande poängbollar som antingen ligger utspridda på banan, och DNA-strängar. Med hjälp av kontrollerna kommer du även få spränga lådor  med poäng, rusa dig igenom väggar för att komma vidare, eller rusa för att inte ramla ner och dö en säker död när marken rämnar under dina swarmites fötter. Dock gör det inte så mycket om du blir av med ett par, eller tiotal, swarmites på vägen. Antalet du börjar med är 50 stycken, blir du av med ett par under banans gång finns det vissa sk. återupplivningspunkter på utsatta platser där du kan återfå de du förlorade. Jag upptäckte att det är inte alltid du får tillbaka till full styrka, men det blev sällan mindre än 30 i din svärm. Du måste samla ihop ett visst antal poäng för att blidka Momma och få gå vidare till nästa nivå.  Detta poängantal stiger för varje bana, och självklart blir det svårare och svårare ju längre upp du kommer. Skam den som ger sig, sa jag och fann min tävlingsinstinkt sätta igång. Jag skulle bara klara av just den där delen av spelet, jag var tvungen innan jag var nöjd. Det finns highscorelistor, mot vänner eller internationellt. Mer tävlingsinstinkt åt folket!

Swarm är som sagt roligt och jag kunde  inte låta bli att ibland offra ett par (eller hela svärmen ibland) bara för att man kan. Speciellt då du får Death Awards för olika typer av hur du blev av med hela din svärm. Jag “lyckades” få guld i vissa, andra hamnade jag på brons. Du kommer inte bara dö, utan även få belöningar för det! Ingen dålig kombination, speciellt då det aldrig blir totalt Game Over. Du kan spela om från samma ställe det senast sparades om och om och om igen. För denna envisa gamer var det både bra och dåligt. Jag gav mig inte i första taget och fick ibland stålsätta mig för att inte kontrollen skulle åka i väggen. Å andra sidan så när jag kommit över mina hinder var jag så pass nöjd att jag kunde ta en liten paus med lite thé eller kaffe.

Jag blev inte hänförd av grafiken, men den fyllde mina behov för den här typen av spel. Dock upptäckte jag att ena spaken på min handkontroll var lite lattjo så ibland kunde jag få störda kameravinklar och undrade vad det var som hade hänt. En snabbtitt ner på kontrollen och rätta till så var kameran där jag ville ha den. Musiken lämnade mig inte heller imponerad egentligen, men den passar in. Jag önskar att den hade lämnat lite mer intryck på mig, men jag är inte besviken på den heller. Samma sak gäller för grafiken, vilket är som sagt helt okej.

Swarm är ett spel du kan nöta tills fingrarna blöder för den envisa, eller ett spel du tröttnar på efter andra banan. I stort sett ska du göra samma saker om och om igen. Samla mera poäng, gå vidare och till slut är Momma “mätt och nöjd” och har… Nej, jag ska inte spoila slutet. Överlag ett roligt spel som ger mycket glädje, och en och annan eventuellt sönderslagen kontroll. Dock har jag svårt att se det hålla så väldigt länge. Har du klarat det så har du klarat det, även om du kan köra om alla banor för att få mer bonusar och poäng, och hamna högre på de listor där du kan kolla vad dina vänner som har spelet hamnat eller bara internationellt. Tråkigt? Nej, det har du inte med Swarm.

Swarm

6

50/10