• Testad plattform: Xbox 360
  • Utvecklare: Traveller’s Tales Telltale Games TT Fusion
  • Utgivare: Lucasarts | Feral Interactive M.flera
  • Genre: Actionäventyr
  • Antal spelare: 1-2 Offline
  • Släpps: 2011-03-22

The Force, Ljussablar, Wookies, Sith och Jar Jar Binks, ja den sista kanske inte är en favorit hos alla men att misslyckas är svårt när man har alla dessa ingredienser i en och samma skål. Släng in Lego och du har en tre rätters lyxmiddag på 20 olika storybanor och 40 bonusbanor att njuta av och dela med till dina vänner.

Många tycker att Legospelen är simpla spel som bara är till för barn och inte är en utmaning alls, jag var en av de många men den uppfattningen är helt fel. Visst barn älskar och dyrkar Legospelen för att det är Lego och ett spel som är inriktat till barn ”ska” vara lätt men att på något sätt indikera att Lego Star Wars III The Clone Wars är utan utmaning kommer att få sig en omgång. I Lego Star Wars III: The Clone Wars har Travelers Tales Games försökt och lyckats att få spelet att följa den story som finns i den animerade serien så mycket som möjligt och det med  humor som bara lego kan lyckas med på sitt magiska sätt. Vi får bland annat träffa på Anakin Skywalker, Mace Windu, Yoda, General Grevious och många MÅNGA flera.

Star Wars-loggan visas och åker ut i rymden, introduktionstexten rullar uppåt, nostalgin väller inombords och jag slängs direkt in i spelet. Jedi master Obi Wan Kennobi har blivit tillfångatagen av  Greve Dooku på planeten Genisodia, Anakin och Padamé har kommit till undsättning men själva blivit tillfångatagna. För grevens egna underhållning är våra tre hjältar fastkedjade i mitten av en arena där dom är snart på väg att bli monstermat, men en Jedi är är aldrig försvarslös även om kedjad. Direkt i början av spelet få man lära sig om grundknapparna för hur man använder kraften, funktionsknappen, hoppa och knappen för att byta karaktär. Efter att ha besegrat de tre monster kommer det droids, i hundratals och det utan att det på något sätt skapar någon sorts hackande, allt flyter på utan problem vilket förvånade mig då de tidigare Legospelen har haft ett rykte om att frysta i tid och otid när för många objekt är på skärmen samtidigt, eller ibland inte ens något objekt alls och ändå lyckas frysa till.

Väl med den första banan avklarad hamnar vi på skeppet där nästan allt som ens liknar det minsta som Lego går att ta sönder för att få mera poäng. Efter att ha huggit igenom allt i syn syns det att vissa Legobitar hoppar upp och ner, som tidigare nämnt har jag aldrig spelat ett Legospel och det förvånade mig lite när man kunde bygga med Legobitarna. Ja, det går att bygga med Lego, jag vet hur dum den där meningen lät. Spelet är uppdelat i tre kapitel där spelaren själv får välja vilken man skulle vilja spela först. Något som märktes tidigt i spelet var att det var lite oklart i tid och otid vad man skulle göra för att lösa ett pussel medan man duckade för allt som slängdes emot en. Att dö (man dör ju aldrig i ett Legospel) var nog det jobbigaste, det la till en utmaning till spelet och vid slutet av spelet kunde jag lätt undvika vad som hade dödat mig tidigare i spelet men att dö, jo dog gjorde jag flera gånger om varje bana ibland lite frustrerande då man förlorar poäng på att dö. Just poängen som man samlar på sig kan man använda för att köpa karaktärer, vissa får man genom att spela storyn men det blir bara ett ungefär 40 olika karaktärer av 132! Möjligheten att bygga sina egna karaktärer finns den också, vad sägs om en Obi Wan med Sith force? Eller en clonetrooper med dubbla lasersvärd?

Även om banorna är korta finns det minst en eller två olika delar av banan där man måste återkomma med andra karaktärer för att låsa upp det. Detta leder till fler hemliga saker som i sin tur leder till flera områden som leder till ännu mera karaktärer. I slutet leder detta till flera guld Legobitar som man får om man uppfyller någon av banans kriterier till exempel ”Äkta Jedi” eller hitta alla hemliga föremål, ja spelet får inte slut på dem helt enkelt.. För att göra det hela roligare finns det även en co-op funktion där en av dina vänner bara kan plocka upp en kontroll och hoppa med mitt i en bana och lämna utan att det påverkar ditt spelande alls. Generellt är grafiken inte lika fyrkantig som riktiga Legobitar vilket är ett plus och musiken sätter verkligen pricken över iet när man spelar, speciellt hissmusiken har fått mig att skratta till ett flertal gånger. En sak som inte riktigt gick att styra när man väl ville var dock kamerastyrningen.

En helt nytt tillägg i The Clone Wars är en blandning mellan spelets egna spelstil mixat och ‘RTS’ där man bygger olika kanoner och baracker till kostnad av legopoäng, clone troopers med radiosändare kan styra mindre arméer  av clone troopers, bygga taktiskt och skydda dina byggnader med en sköld som blir odödlig med hjälp av en ray shield? Du kan välja att spela offensivt eller defensivt med dina byggnader samtidigt som du smyger dig på din motståndare med dina gubbar och förstör deras försvar.

Lego Star Wars III: The Clone Wars

8

8/10