Yar’s Revenge är en remake på en gammal klassiker från Atari 2600 som var Ataris bäst säljande titel under den tiden. Handlingen i spelet är rätt vanlig, muterade insekter försöker ta över och förstöra allt levande i universumet, och det är din uppgift att förhindra det. Insekterna skickar förstås allt för att förhindra dig, men Yar är väldigt välutrustad med vapen för att ta upp kampen om sitt folks överlevnad.

Spelet är väldigt kort och består av endast 6 olika världar med ett fåtal banor styck. Vi körde igenom det på cirka 2 timmar. Det är alltså ett ”shoot ‘em up”-spel vi har att göra med där ens karaktär följer en förutsatt väg på banan och man ska skjuta ner fiender som kommer in på skärmen från olika håll. För att göra att spelet längre har man lagt in bossar med väldigt mycket hälsa, varje boss får mer och mer hälsa och tar alltså mer och mer tid att klara av. Det känns som att deras attacker är kopierade från varandra då de grafiskt sett ser likadana ut. Man lär sig väldigt fort mönstret de nyttjar, men ibland är det svårt att bedöma var attackerna hamnar och man träffas ibland ”av misstag”. Det är väldigt lite variation över lag på fienderna man möter, det är endast en handfull med olika typer i de olika världarna. Helheten skulle säkert fungera bättre med arkadsticka. Man håller handkontrollen på ett obekvämt sätt. Man måste använda triggers, bumpers och båda analog-sticksen så det som inte används är styrkorset. Man håller endast håller handkontrollen med ring och lillfinger och efter en lång tids spelande fick vi ont i händerna. Fienderna släpper ”power ups” ibland som har olika egenskaper. En sköld som även återställer en del av hälsan, en försvarsboll som skjuter ner inkommande attacker från fienderna, dubbel skada och en förmåga som automatiskt dödar alla synliga monster på skärmen. Den senare fungerar endast på de små monstren och gör ingen som helst skada på bossar. Trailern flashar med ”upgrade with awesome weapons”, vi ställer oss frågande till var dessa vapen är. Man plockar inte upp några andra vapen än de som Yar är utrustad med från början. Visst, man byter sin rustning en gång; men den bidrar inte med varken några nya vapen eller något mer än estetiskt. Det är först mot den sista halvtimmen i spelet som man får tillgång till hennes ”””ultimata””” vapen, som faktiskt inte är så bra. Man måste trycka ner båda analog sticksen samtidigt under en kort stund för att ladda kanonen. Gör man det för kort stund så händer ingenting och man får börja om. Visserligen dödar kanonen allt på skärmen, eller ger stor skada till bossar. Men eftersom man inte kan röra sig eller försvara sig under den tid man laddar upp den så blir den mest värdelös, man kan faktiskt dö under tiden den laddas upp. Detta vore ju ett perfekt vapen att använda om man har lite hälsa och vill komma enkelt undan, men icke.
Spelet saknar även kollisionsskada, man flyger rakt igenom väggar och föremål utan att ta skada. Som vi sa ovan är det det är även svårt att avgöra när man ska bli träffad av vissa typer av attacker på grund av den grafiska designen.

Mellansekvenserna består av textade manga-bilder, alltså inga röster alls. Illustrationerna är väldigt snygga och välgjorda och det är synd att man inte får se mer av detta. Tyvärr rullar texterna alldeles för fort och det blir svårt att hänga med i storyn, man missar ofta textrader och det blir istället att man tittar på grafiken som erbjuds. Eftersom all konversation i spelet består av textrutor så missar man väldigt mycket under spelets gång, under intensiva fighter med mycket fiender kan det dyka upp en konversation mellan huvudkaraktären Yar och andra. Att textrutorna dyker upp i höger hörn, där man sällan tittar, gör inte saken bättre.

Sammanfattningsvis anser vi inte att det här är ett speciellt roligt spel, det är väldigt kort och grafiken känns något daterad. Menygrafiken känns väldigt malplacerad, eller rättare sagt så känns det som att spelet har tre olika grafiska stilar kombinerat. Menyerna är stilrena och snygga, men bidrar inte riktigt med att ge ett intryck av vad det är för typ av spel. Spelgrafiken är rätt okej med starka färger där Yar och vissa monster har fått cellshading. Eftertexterna känns väldigt inspirerade av Apples RSS-skärmsläckare; texten tonar fram för att sen vika av till höger i bild och försvinna. Grafiken känns alltså inte speciellt sammanflätad, vilket kan kännas som att spelutvecklarna är något förvirrade. Musiken är dock rätt trevlig och känns passande, men kan stundvis bli lite väl repetitiv. Visst var Yar’s Revenge säkert ett revolutionerande spel på sin tid, med tanke på försäljningen, men idag är det knappt ett medelmåttigt spel. Det finns betydligt roligare spel att köpa på XBLA, som dessutom ger mer spelglädje och håller längre. Köp inte det här spelet…

Det går även att spela originalet på Ataris hemsida

Yar's Revenge

3