Section 8 fick en ganska ljummen mottagning när det dök upp för lite mindre än två år sedan trots att det hade ett par fräscha idéer om hur ett sci-fi fps ska spelas. Nu är uppföljaren här och TimeGate Studios är bra mycket mer självsäkra den här gången. Med tanke på den mängd fps som finns på marknaden tillsammans med det faktum att nästintill hela världen suktar efter Battlefield 3 får mig att undra om någon är intresserad av ett sci-fi spel i samma skola.

Människan har tagit sig ifrån jorden och börjat leta efter nya världar att kolonisera men eftersom att vi har en grupp med andra åsikter har vi snart ett futuristiskt krig framför oss. Att min beskrivning av bakgrundshistorien låter väldigt oengagerad är för att historien är det. Karaktärerna är väldigt endimensionella och berättelsen har vi hört, läst eller sett minst 500 gånger tidigare. Ska man vara rättvis är inte storyn sämre än i de flesta fps men det gör mig inte mer intresserad av att springa från punkt A till punkt B i ett par timmar. Den kampanj som finns för den ensamme spelaren är dock inte alls lika oengagerade som spelets övriga manus. Att spela igenom hela äventyret tar inte särskilt lång tid och är mest där för att ge spelaren möjlighet att lära sig hantera det väldigt unika spelsystemet som finns i Section 8: Prejudice. Spelet är anpassat för en multiplayerupplevelse och det märks väldigt tydligt när man väl går in i Conquest multiplayerläget.

Grundreglerna har inte ändrats från föregångaren. De två lagen försöker komma upp i en specifik poängsumma först för att vinna matchen och poäng samlas genom att antingen skjuta ner fiender, ta över kontrollpunkter eller utföra specialuppdrag även kända som DCM’s. Den här blandningen gör att spelet känns som en mix mellan Battlefield och Killzone, även om det förstnämnda siktar mer på nutida realism, det andra på en dyster framtid och Section 8 är mer “pew pew” sci-fi. Känslan är olika men spelreglerna är i grunden detsamma. TimeGate Studios har inte valt en sci-fi miljö utan anledning och det märks speciellt på de möjligheter som finns när man spelar. Behöver du komma upp på ett tak? Använd din jetpack. Svårt att träffa motståndaren? Använd “lock on”-funktionen. Behövs lite mer eldkraft? Beställ ett exoskelett som levereras framför dina fötter. Kort sagt är valmöjligheterna bra många fler när man är ute på fältet gentemot många andra fps.

Innan man ger sig in i stridandet är det en bra idé att förbereda sin karaktär och välja den utrustning och de uppgraderingar som passar för ens spelstil. När man konfigurerar sin karaktär får man välja två vapen, två hjälpmedel, rustning och uppgraderingar. De vapen som finns är ganska standard i shooter-genren som t.ex. “assault rifle” och “machine gun” med skillnaden att de flesta vapen har bra mycket mer ammunition i varje magasin gentemot deras nutida motsvarigheter. Till en del vapen har man även möjligheten att välja vilken typ av ammunition som ska användas och det går direkt att läsa om vad de olika ammunitionstyperna är bra för, något som jag uppskattar en hel del. Hjälpmedlen är även de av standardutförande med saker som knivar, granater och reparationsskit. Den sista finjusteringen görs genom att sätta ut poäng i rustningen och detta påverkar väldigt många stats, t.ex. styrkan hos ens skydd, rörelsehastigheten, jetpackens styrka och återställningshastighet, styrkan på rekylen hos vapnen, skadan som vapnen ger och en hel del till. Antalet poäng man har att placera ut är väldigt begränsat och det kan ta en bra stund att bestämma sig för vad som är värt att satsa på. Det är ett enkelt system för att konfigurera sin karaktär men beroende på sina egna preferenser finns det ändå en hel del som kommer skilja spelarna åt, tyvärr ger detta generellt sett inga större synliga skillnader på spelarna.

När det är gjort är det dags att “spawna” på kartan vilket kan göras på valfri position. Detta fungerar helt enkelt genom att man hoppar från ett rymdskepp av något slag som svävar över banan och faller neråt tills dess att man når marken. Genom att bromsa in fallet i lagom tid kan man få en mjukare landning som gör att man både kan korrigera var man landar och kommer igång snabbare från landningstillfället. Väljer man däremot att inte sakta ner har man chansen att döda motståndare som råkar vara för nära din landningsplats men detta ger även en liten “stun”-effekt som lämnar spelaren försvarslös i några sekunder från det att man har landat. Det är nu som Section 8:Prejudice blir intressant. Att kombinera med den normala sköna stressnivån som uppstår i fps tillsammans med orbital drops, super speed, jetpacks och andra roligheter gör det till en upplevelse man inte får någon annanstans.

Är man inte särskilt tävlingsinriktad av sig kan man glädjas av tillskottet “Swarm mode” som är ren co-op där det gäller för fyra spelare att skydda en terminal från vågor av fiender som blir svårare och svårare. Spelreglerna påminner starkt om den populära “Tower Defense” genren där samarbete, taktiskt användande av resurser och en hel del skicklighet är nyckeln för att man ska överleva till och förbi den sista vågen. Det som till en början känns lite billigt blir snart ett väldigt roligt spelläge där ett par vänner skulle kunna ta sig an utmaningen att klara alla banor på den svåraste svårighetsgraden. Lite variation i spelandet är aldrig fel. Trots fina lovord från min sida är inte Section 8:Prejudice utan sina skavanker. Det första man ser är den grafiska stilen och jag gillar den men samtidigt kan jag inte ignorera miljöernas lite väl klena detaljrikedom. Detsamma gäller karaktärerna som skulle må bra av skarpare texturer och ett par extra polygoner för att verkligen låta rustningarnas former komma fram. Grafikstilen är däremot något som tilltalar mig och jag misstänker att Pc-versionen är något snällare mot ögonen. Animationerna är mjuka och bra förutom i mellansekvenserna där de lämnar lite att önska, detsamma gäller ljudet som skiftar ganska grovt mellan jättebra och bara okej. Musiken är helt okej men är ingenting som sticker ut ur mängden.

Section 8:Prejudice är en värdig uppföljare och det är extra imponerande när det säljs för en spottstyver på Live Arcade och PSN. Är man sugen på ett annorlunda multiplayer fps är de där få kronorna en väldigt bra investering men är man bara ute efter att spela någonting för sig själv i sin sommarstuga ska man nog ta en titt åt ett annat håll.

Section 8: Prejudice

Section 8: Prejudice
8