PlaygroundSquad i Falun består av en relativt liten och ny grupp av spelutvecklare i Sverige som bestämt sig för att i samarbete med SCEE lägga ut spel på PSN’s mini-spel sektion. Skolan har funnits i flera år men har nu börjat lämnat sina fotspår efter sig på marknaden. Varför skulle detta vara intressant då? Jo PlaygroundSquad hade redan från början inställningen att släppa alla sina spel helt utan kommersiellt intresse, alla förtjänster går in i en fond. Denna fond är tänkt att sedan fungera som en bank för nyskapande utvecklare från skolan som har varit en del utav detta samarbete och hjälpa dem att förverkliga sina utvecklingsdrömmar om att starta egna företag och sätta Sverige i fokus för spelindustrin världen över.

Att stötta svensk spelindustri från rötterna är något alla tjänar på i längden så CtrlAltElite har satt sig ner med de två första (men utan tvekan inte de sista) av PlaygroundSqauds mini-spel som går att spela både på PS3 och till PSP. Det första heter Swap Zap.

Swap Zap – 40 sek

Swap Zap är ett pusselspel som tvingar spelare till att tänka omvänt hela tiden. Vad det betyder exakt går faktiskt att läsa i titeln av spelet. Spelarens karaktär håller i ett väldigt speciellt vapen som besitter förmågan att byta plats på karaktären och särskilda objekt i rummet. När spelaren skjuter på t.ex. en låda byter lådan och karaktären plats, det är svårt i ungefär 5min  innan man inser vilken  briljant idé det är och får in hänget för det. Spelplanen är i 2d med 3d-renderade bakgrunder och objekt, den närmsta liknelsen är att förklara spelet som en blandning av bejeweled med plattforms och timingorienterad spelmekanik.

Idén är briljant men i vissa fall så känns det som att spelet inte låter dig njuta fullt ut av pusselelementen. Swap Zap är som bäst när man landar i en ny level, man ser alla lådor, isklossar, faror mm. framför sig och sen gäller det att lista ut hur man ska komma åt alla power cores och låsa upp nästa bana. En del banor däremot låter objekt kontinuerligt falla från taket vilket tar bort en del utav utmaningen. Vissa banor löser nästan sig själva när klossar staplar sig på varandra och bygger de torn man annars själv hade behövt lista ut hur man ska bygga och utan en tidsgräns för att klara banorna så är det enkelt att låta pusslet lösa sig självt tillslut.

Trots några brister så hade jag väldigt roligt med spelet och utan att sätta något direkt betyg kan jag definitivt rekommendera detta spel för alla som vill testa sin spatiala tankeförmåga till max. Över 60 banor finns det att låsa upp och det är utan tvekan värt det nätta priset på PSN. Personligen testade jag Swap Zap på PS3 och det är viktigt att nämna detta då spelet just pga bristen till tidspress passar sig utmärkt som ett spel för PSP, du kan lätt gå tillbaka till den senaste leveln du var på i menyn och behöver inte oroa dig för att spara kontinuerligt.

Mer om Swap Zap går att läsa om här!

Metara40 sek

Det andra spelet som testades heter Metara, en blandning av battlezone och tower defense med en top-down view är lättaste sättet att beskriva spelet på. Metara har kanske inte samma charmiga grafik som Swap Zap eller en lika originell idé men det behövs inte heller. Att förklara hur man spelar Metara är ganska enkelt, styrstickan flyttar på ditt skepp och X-knappen sköter skjutandet. Dettta är självklart inte allt som Metara har att erbjuda dock. Som spelare handlar det om att åka från planet till planet och skydda ett fort. AI-motståndare kommer med jämna mellanrum försöka ta sig fram till ditt fort och skjuta ner det, du har möjligheten att själv skjuta ner motståndarna eller bygga försvar runt ditt fort. Du kan också ändra ”stance” på ditt skepp, ”normal”, ”strong” och ”fast” finns  till förfogande. Dessa kommer med olika förmåner, ”strong” gör att skeppet orsakar mer skada men skjuter långsammare, ”fast” gör det motsatta och ”normal” är en blandning av båda.

Jag hade svårt i början att förstå hur jag skulle spela Metara. Det fanns instruktioner i spelet för vilka knappar som gör vad, men utan en tutorial så lämnas spelaren till att upptäcka själv hur Metara ska spelas. Det tog en stund innan jag insåg att stationerat försvar var jag tvungen att vara nära små blåa noder runt min bas för att kunna bygga, möjligheten att bygga kanoner vart som helst på banan hade varit roligt men kanske inte praktiskt i balanssynpunkt.

Metara har förmågan att vara stundtals underhållande och ibland bara irriterande. Att bygga försvar runt sin bas, se resurser komma in och skjuta ner AI-motståndarens kanoner är kul, men Metara har även problem med att stickan på en PSP inte har så bra precision som en six-axis. Det gör att det blir larvigt svårt att sikta även på nära håll ibland. Att inte kunna bygga kanoner vart man vill är något som saknas och man känner det när man spelar, jag spelade på flera olika planeter men aldrig igenom alla banorna så det är möjligt att Metara kan ha noder för kanoner på andra platser än vid fortet i senare banor men jag spelade aldrig några sådana banor.

För mer om Metara kan man klicka här!

I min åsikt så är båda spelen bäst på en PSP, både Swap Zap och Metara är spel som är enkla att komma in i, spela i kanske 30-45 min och sen lägga ifrån sig för att återkomma till senare. För priset av 40 sek så är det väl värt det och jag kommer sitta och spela båda spelen mer under påsken. Äger man en PSP och saknar ett spel med enkelt spelkoncept och potentialen för flera timmars underhållning till ett bra pris så borde ni också damma av Sonys åldrande handhållna och testa för er själva vad PlaygroundSquad har att erbjuda!

Skulle man vilja läsa mer om PlaygroundSquad rekommenderar jag varmt att även ta en titt på vår intervju med Kaj Knutsson. Han arbetar som Handläggare på PlaygroundSquad och delade med sig av sina tankar till David här på CtrlAltElite.  Intervjun kan man hitta här!

http://www.playgroundsquad.com/