Som Sims-älskaren jag är har jag sett fram emot det här spelet och faktiskt väntat som ett litet barn efter att jag såg den första trailern. Kommer jag älska det här spelet lika mycket som jag älskar det andra sims spelen?

Det man först förstår med spelet är att man är ungefär som en gud som ska styra hjältar som är allt ifrån kungar till barder till att få ett kungarike att blomstra och få det att stå emot motgångar som kommer i olika uppdrag. Dessa får man välja mellan och de är inriktade åt olika hjältar. När du startar en hjälte får du designa den själv eller välja mellan en manlig och kvinnlig hjälte som är färdigskapad, men om du skapar en själv får du välja två bra egenskaper och en dålig egenskap (Senare kan din hjälte antingen dra på sig mer bra egenskaper eller mer dåliga).

Du skapar din karaktär helt efter det syftet du vill spela efter, såklart gillar jag detta och bland annat gör jag en god kung som ska styra sitt kungadöme, men hans problem är att han är glad i flaskan (det är hans dåliga egenskap) så får han inte dricka blir han på dåligt humör och då måste man få honom att må bra om vissa saker ska funka att göra. Precis som i de gamla sims spelen får karaktärerna humörsvängningar och är det på dåligt humör är det inte så intresserade av att ställa sig och göra allt man ber om. Sen får du också välja mellan ett antal olika frisyrer, skägg, ansikten, kläder, mm, så du kan välja hur dina hjältar ska se ut. För man vill självklart att sin hjälte ska se cool ut.

Uppdragsläget är väldigt lätt uppbyggt och är ingenting komplicerat. Du väljer ett av några uppdrag, så kommer det att stå en liten berättelsetext varefter kommer dom hjältarna du kan välja mellan att komma upp. Sen väljer du den hjälten du vill använda till det uppdraget. Under uppdraget kommer det att komma som små fortsättningar, man kan tro att dom är väldigt korta men det är dom inte för dom har som små påföljder där du ofta får välja mellan två alternativ som kommer att påverka din hjälte och kanske ditt kungarike.

När du väl klarat ett uppdrag kommer du till en ganska instängd meny där du kan välja ett nytt uppdrag eller om du dragit på dig tillräckligt mycket poäng kan du uppgradera staden med olika byggnader som du inte kan bygga själv eller placera vart du vill som för mig inte känns riktigt som sims.

När man kör igång spelet möts jag snabbt av en väl ingående tutorial som förklarar exakt hur spelet fungerar och hur man gör för att hitta bland alla knappar som har nästan exakt samma upplägg som alla sims spel. Detta är väldigt härligt om man spelat sims tidigare men det är inte heller svåra att lära sig från grunden. Som jag skulle vilja säga är sims spelen några av dom spelen med bäst tutorials i som gör det lätt för alla sorters spelare.

Grafiken har inte förändrats mycket alls sen Sims 3. Jag kan inte märka några större skillnader själv. Det är fortfarande samma mjuka rörelser med gubbarna och det enda jag reagerar på är himmelen. Det verkar som att dom har lagt ner väldigt mycket tid på himmelens effekter när molnen rör sig, samt solens upp- och nedgång. Himmelen rör sig riktigt vackert med många versioner av moln som inte upprepas likadant.

Ljudet klingar på lika vackert som förut och är lika bra kanaliserat. Som när man hör det svaga ljuden från rummet intill det rummet man själv befinner sig i med kameran. Fågelkvitter, vind och vågslag låter verkligen bra ihop och inte bara påklistrat. Ljudmässigt är det en fröjd för öronen. För att inte tala om det påhittade Sims språket som fortfarande är kvar i spelet, där du också kan ändra lite på rösten för din hjälte genom att ställa in hur mörk eller ljus den ska vara med fyra olika röstlägen som du kan välja mellan.

Spelmässigt tycker jag dom har tagit ett steg tillbaka från Sims 3 där dom öppnade upp världen så man kunde besöka sina grannar, ta en promenad till parken eller varför inte bara ta bilen till stan. Men nu helt plötsligt låser dom in dig som en fånge bakom dina murar. Hur ska man tolka det? Försöker dom strypa den underbara serien? När dom väl hade öppnat upp en värld kan dom inte stänga en annan. Sen är det kul att göra uppdrag men efter ett tag tröttnar man verkligen på att göra ungefär samma sak om och om igen. Man kan tro att det ska vara mer variation med olika hjältar men allt blir nästan samma sak, för uppdragen är nästa likadana.

Det var ett roligt försök som jag trodde på men genom att stänga in mig och inte ge mig mer variation så förstör det hela min upplevelse med spelet. Jag känner att jag inte har något att sträva efter som jag har i Sims 3 (där det oftast innebär att bli den rikaste familjen i stan) så efter några timmars spelande har jag ingen aning om varför jag spelar överhuvudtaget. Det är ett spel som enligt mig bara håller i några timmer inte längre. Det kanske händer att efter några månader tar jag upp det igen efter att jag har kunnat svälja min besvikelse.

Sul Sul!

Sims Medeltiden

6