Tisdagen den 5:e april befann sig Hamstern, Studio23 och Vivi på Disneys kontor i centrala Stockholm för att ta sig en titt på det kommande Lego: Pirates of the Caribbean. Efter att ha gått igenom ett par korridorer utsmyckade med olika Disneymotiv kom vi fram till rummet där vi skulle få se resultatet av att legofiera Jack Sparrow. Presentationen startade med att visa de två senaste trailerna som nu finns ute och inte helt oväntat har förvandlingen till Lego inte gjort det här piratäventyret mindre intressant, även om en stor del av dramatiken har försvunnit.

Där sitter jag och förundras smått över stilförändringen som har skett från föregående spel samtidigt som jag äter min smått perfekta banan. Matthew Ellison tar därefter ett stadigt grepp om handkontrollen och startar upp första nivån som kommer demonstreras under dagen. Vi befinner oss i första filmen närmare bestämt i Port Royal där man tar kontrollen över Will Turner som försöker ta sig ut ur ett skjul. De pussel man ställs inför håller en ganska normal Lego nivå där legobitar kan byggas med och vissa objekt kräver en specifik karaktär för att kunna interagera med. Vi får börja med att laga ett stort hjul och fortsätter med att muta en åsna med en morot för att få kreaturet att snurra hjulet åt oss. Det hela går ganska smärtfritt utan några större nyheter fram tills dess att Jack Sparrow uppenbarar sig. Det blir en våldsam fight där åsnan trots åtskilliga försök inte var till någon nytta och det enda som hjälpte var att dra fram sin sabel och börja slåss. Animationerna vid svärdsstriderna var förvånansvärt mjuka och välgjorda för ett spel där striderna består av att misshandla en knapp tills fienden är besegrad. Efter lite svärdssvingande och hoppande på balkar startar nästa del av nivån där Jack Sparrow har blivit tillfångatagen och det är spelarens uppgift att frita honom.

Efter en snabb gravskändning i cellen bredvid får man tag i ett ben som man ger till hunden som av någon anledning är i fängelsehålan. Till skillnad från åsnan är inte hunden ett verktyg utan blir en karaktär som spelaren tar kontroll över och har förmågan att gräva fram saker ur marken. Alla karaktärer har en speciell egenskap som behövs för att lösa olika pussel precis som i tidigare Lego spel som t.ex. Will kan kasta yxor och Jack har sin magiska kompass som hjälper honom att hitta gömda föremål. Demonstrationen går vidare och nu befinner vi oss på Pelegosto där Jack Sparrow är på väg att bli uppäten av kannibaler och Will är inlåst i fängelsevarianten av en gladiatorboll. Efter en väldigt simpel flykt gäller det att rulla sig därifrån i vad som liknade en enklare version av Marble Madness men förutom att man rullade sig framåt var det mesta sig likt, med några pussel och ett par väldigt lättbesegrade fiender som stod i ens väg. Den tredje nivån blev mycket mer pusselinriktad när det var dags att samla ihop alla piratledarna för det stora piratmötet.

Den här banan var inte uppbyggt linjärt som de tidigare nivåerna utan spelaren fick fritt välja vem av piratledarna som skulle övertalas att ta sig till mötet härnäst. Vid nästintill varje vägskäl fanns det en eller flera skyltar som visade riktningen mot piratledarna och med tanke på banans storlek är det ett välkommet inslag. Skyltarna uppdateras dessutom i realtid så det finns ingen risk för att man försöker leta upp en pirat man redan har varit och hälsat på, om man nu inte gärna vill det. Vägarna som ledde till de olika piraterna var smala men med många platser att svänga in på för den som vill utforska lite mer utförligt. Efter att ha känt lite extra på Xbox 360 versionen verkade det lämpligt att även undersöka den bärbara 3DS versionen också.

Vi förväntade oss en väldigt annorlunda version gentemot de stationära konsolerna, men det tog inte många sekunder innan man märkte hur pass bra övergången från stationärt till bärbart har gått. Det är ingen identisk kopia men det är nära nog för att man ska känna igen nivåerna vilken version man än tittar på. Däremot kom en tydlig skillnad när en bossfight inleddes då istället för rent buttonmashande så startade en QTE-sekvens som var ganska simpel men gav ändå den bärbara versionen något eget. Efter den mysiga presentationen var det dags för vår intervju med Matthew Ellison och han hade både det ena och andra att säga om legobitar och barnspel.

Associate producer Matthew Ellison


CtrlAltElite:
Du har rollen som Associate producer för Lego: Pirates of the Caribbean.

Matthew: Precis, mitt namn är Matthew Ellison och jag jobbar som Associate Producer hos Travellers Tale Games och är här idag för att prata om Lego: Pirates of the Caribbean spelet. Spelet går igenom alla fyra filmer och släpps i samband med att den fjärde Pirates filmen kommer ut i maj. Lego: Pirates of the Caribbean har fem nivåer per film vilket betyder totalt 20 nivåer för hela spelet och en stor mängd spelbara karaktärer att låsa upp.

CtrlAltElite: Det här är inte första Lego spelet du har varit involverad i.

Matthew: Jag har jobbat med Lego spelen sedan Lego: Indiana Jones, så det blir i ungefär tre år nu.

CtrlAltElite: Är det stor skillnad att jobba på de olika Lego spelen?

Matthew: Absolut, de olika spelen har en väldigt specifik känsla och atmosfär över sig. När man jobbar sig igenom dessa spel lär man sig mer och mer om vad som gör de bra vilket hjälper oss att göra förbättringar till varje spel. Man får mer erfarenhet och lär sig mer för varje gång samtidigt som Lego spelen skiljer sig en hel del från varandra. Det är t.ex. en ganska stor skillnad på att spela Leg: Harry Potter som handlar om magi gentemot Lego: Star Wars som är fokuserat på strider och ljussablar och till sist Lego: Pirates of The Caribbean som handlar om pirater och har en jämnare balans mellan strider och pussel.

CtrlAltElite: Vad är viktigt att tänka på när man utvecklar spel riktade mot en yngre publik?

Matthew: Man får tänka på hur barn spelar spel. Spelarna får inte fastna för då tröttnar de ganska fort så man får hjälpa de på traven där det behövs och göra pusslen så lättförståeliga som det går. Samtidigt får spelet inte vara för enkelt för då kommer de också tröttna. Det gäller att hitta den där fina balansen mellan att vara för enkelt och att vara svårt och frustrerande som blir en lagom utmaning för spelaren. Under tiden som vi har jobbat på Lego spelen har vi blivit bättre och bättre på att hitta den där balansen och hur man tar sig runt vanliga problem som yngre spelare brukar stöta på. Eftersom vi jobbar med Lego spel har vi haft möjligheten att göra ett spel som är roligt och kan tilltala en bred publik. Barn kan hitta något de tycker är roligt med filmsekvenserna och de äldre spelarna har större möjlighet att förstå referenserna och tycker att det är roligt. Lego är en väldigt tacksam franchise att jobba med.

CtrlAltElite: Humor är en stor del av Lego: Pirates of the Caribbean. Har ni mycket frihet med hur ni tar med humorn i spelet?

Matthew: Eftersom det inte finns några dialoger i spelet måste storyn berättas genom filmsekvenserna men samtidigt är det här Lego vilket ger oss möjligheten att tweaka lite och få in lite extra humor. I slutet på andra filmen när Kraken äter upp Jack låter vi Jacks legoversion plocka fram en stor tandborste innan han hoppar in i Krakens mun. På det här sättet kan vi visa hela berättelsen men ändå få med skämt relaterade till Lego.

CtrlAltElite: Co-Op är en viktig del i Lego spelen, men finns det en anledning till att det bara är två spelare samtidigt?

Matthew: När man anpassar ett spel för flera spelare är det viktigt att se till att alla spelare har någonting att göra hela tiden. Lego: Pirates of the Caribbean är utvecklat med två spelare i åtanke och många pussel kräver att två spelare samarbetar men skulle man då slänga in två spelare extra betyder det att de två inte skulle ha någonting att göra under många pussel. Skulle man istället fokusera på att utveckla spelet för fyra spelare skulle det innebära dubbelt så mycket arbete för samma mängd speltid.

CtrlAltElite: Grafikstilen är väldigt annorlunda gentemot tidigare Lego spel. Är det ett rent stilbyte eller är det en ny grafikmotor?

Matthew: Vi har gjort en del uppgraderingar på den grafikmotor vi använder som gör det möjligt för oss att använda mer detaljer i miljöerna. En extra positiv sak med det här är att allting som är i Lego sticker ut lite extra vilket gör det tydligare vad man kan interagera med i spelet. Allting som är byggt av Lego går att interagera med i spelet och därför är det väldigt viktigt att spelaren får en tydlig signal på vad som går att påverka i spelet, vare sig det handlar om en förstörbar låda eller en spak man ska dra i.

CtrlAltElite: Vi märkte att 3DS-versionen hade med en QTE-sekvens som inte fanns i 360-versionen. Finns det många sådana  skillnader mellan de olika versionerna?

Matthew: De stationära och bärbara versionerna av spelet är närmare varandra än någonsin tidigare men vi ville inte att de skulle vara exakta kopior av varandra. Därför har vi t.ex. i bosstriderna valt att lägga in lite annorlunda elementen i de bärbara versionerna.

CtrlAltElite: Finns det några planer på att göra ett Lego spel i en annan genre än plattform?

Matthew: När vi får en franchise att arbeta med kan man inte bara tänka på vilken genre man vill arbeta med utan det är bättre att fundera på vilken genre som passar bäst för den franchise vi har framför oss. Det skulle troligtvis inte bli särskilt bra om man försökte göra Lego: Pirates of the Caribbean till ett strategispel eller Lego: Batman till ett racingspel.

CtrlAltElite: Självklart måste vi passa på att fråga om du själv lekte med mycket Lego i dina yngre år?

Matthew: Jag har lekt mer med lego spelen än vad jag har lekt med byggklossarna. Jag antar att det här har blivit vad Lego innebär för mig.

Det var dags att bege sig därifrån och efter att ha tackat för oss började vi röra oss in mot T-Centralen. Vi är nog inte den tilltänkta målgruppen men vi var väldigt överens ändå om att Lego: Pirates of the Caribbean var ganska roligt den bit vi hann prova och den kan nog vara värt att hålla ögonen på Jack Sparrow ett tag till.