Efter att ha fått en förstärkare i huvudet och en liten hjärnskakning har jag ändå tragglat mig igenom en av uppföljarna till ett av Playstation 3 första släppta spel Motorstorm. I Motorstorm Apocalypse kör du inte längre offroad i berg utan nu har tävlingen begett sig till en stad. Men ett miljöbyte räckte inte så de bestämde sig för att att skapa ett race i en stad av kaos.

Du och 16 andra förare har bestämt sig för att köra ett race i en stad där landskapet håller på att spricka upp, det är massiva sår i jordskorpan, stora jordbävningar och rasande hus överallt under tävlingen. Till råga på det har du en massa tävlingsdeltagare som inte verkar bry sig om ditt eller sitt eget liv då de försöker preja dig in i väggar och stup för att de ska ta sig över mållinjen först av alla. Du vet aldrig vad som väntar runt nästa hörn och när det går som bäst kör du över en korsning och plötsligt från ingenstans har en av de andra motståndarna tagit en genväg och kommer från andra kanten för att sedan köra rakt in i dig så du tappar allt. Som fick mig ganska många gånger att starta om för att jag blev förbannad när jag hade första plats och var helt inställd på att vinna, jag är ju en riktigt dålig förlorare. Men det fick mig också att verkligen att bevisa att jag inte ger upp i första taget och körde om igen, men då var jag för okoncentrerad och och helt plötsligt ramla det ner ett hus framför mig som jag körde in i, det är inte direkt så att allting vid samma tidpunkt även fast det väldigt ofta är så. Man måste ändå vara väldigt uppmärksammad på vad som händer i miljöerna och inte bara luta sig tillbaka och köra som vanligt.

En riktigt positiv sak med spelet är dom små kickarna som man får när man kör samtidigt som höghus och broar sprängs runt en och ramlar ner framför en. Det gör spelet riktigt spännande vid vissa till fällen och gör det till en spelupplevelse som inte är den vanligaste. De har faktiskt lyckats med grafiken riktigt bra i spelet och det ser riktigt snyggt ut, det är inte bara förare och fordon som ser bra ut utan även miljön. Det jag reagerar extremt mycket på är när saker sprängs eller rasar, rökmolnen och explosion är riktigt snyggt utformade, det är dom två objekten utvecklare brukar ha svårast att göra enligt mig. Kontrollen är väldigt lätt att hantera, så du kan manövrera ditt fordon lätt runt alla hinder som dyker upp framför och runt dig. du behöver inte ha det traggliga och stela kontrollerna som många brukar lyckas med i bilspel idag, det märks att det är det tredje spelet i serien och de verkligen vet vad det håller på med när det har utvecklat kontrollen , men frågan är räcker det här till att göra Motorstorm Apocalypse till ett bra spel?

Fysiken är lite halvdan när fordonen rör sig på banan och kunde ha varit lite mer polerad men det är ingen simulator så jag kan inte begära allt av spelet. För mig är det här inget spel jag själv skulle sätta mig ner och spela ensam. Det är mer ett spel jag skulle spela med en kompis för att ha ett roligt och fartfyllt race och bara skoja runt och det är därför jag ger spelet ett så pass lågt betyg. Det finns ett storyläge men det väger inte upp så bra för spelet och svårighetsgraderna är väldigt ojämna och obalanserad. För det känns som om det är ett väldigt stort steg mellan easy och normal, det är inte det normal med de ganska jämna steg, det är snarare en brant stege eller en väldigt slutande rutschkanan som du väljer mellan.

De gjorde en bra start men allt slutade i apocalypse tråkigt nog, jag gillade väldigt mycket att spela det första Motorstorm på Playstation 3 när det kom och tvåan var nästan bara en förbättring på på det första spelet. Apocalypse  såg mer lovande ut för mig på trailers än vad det var att spela. Men jag hoppas faktiskt på ett till spel men då vill jag besöka bergen igen och vill ha den känslan jag hade när jag spelade det första, men det kanske bara var en magisk känsla för att det var ett av de första spelen jag spelade på Playstation 3 och därför gjorde det ett väldigt starkt intryck på mig.

Motorstorm: Apocalypse

6

6/10