Nintendos 3DS är bara någon vecka gammal och utbudet för tillfället kan lämna en del att önskas. Många utav spelen är riktade mot en yngre skara samt “casual” spelare. Men Splinter Cell 3D kan möjligen vara undantaget. Det har varit väldigt tyst runt denna titel med väldigt lite nyheter och frågan nu är om spelet kommer att ta Splinter Cell-serien till en ny dimension eller vara helt endimensionellt.

Det första som måste förklaras är att Splinter Cell 3D inte är en ny berättelse i Splinter Cell-sagan. Detta är en remake utav Splinter Cell Chaos Theory. Banorna har återkonstruerats (med modifiering) och filmsekvenserna mellan uppdragen har återanvänts. Ett par nya (lånade) features från det senaste spelet i sagan har lagt till, bl.a så har text som renderas in i omgivningen lagts till. Ett nytt mini-spel för hacking har också lagts till men påverkar inte mycket av helheten.

image_244617_940

Helheten är också det som Splinter Cell 3D lider mest utav. Alla som har spelat Chaos Theory kommer oundvikligen att göra jämförelser och med dess 3DS-part och bli besvikna. Orsakerna till detta är många. Ett stort problem är banorna som jag innan nämnde har omkonstruerats. Detta skulle kunna låta som en god idé för att ändå erbjuda veteraner en utmaning, men förändringarna har bara varit till för att minska på valet av sätt att utforska banorna och även reducera mängden av platser som Sam kan utföra sina häpnadsväckande akrobatiska förmågor på. Mycket av det som möjliggjorde Sam att överraska sina fiender från ovan och under är borta vilket är på alla sätt tragiskt. Splinter Cell 3D har heller inte lyckats ta mycket användning av den extra dimension som Nintendos nya apparat erbjuder, någon extra djuphetskänsla går knappt att uppfatta när man spelar med max 3D och eftersom mycket av Splinter Cell handlar om att utnyttja mörka områden för att dölja Sam så blir även spelet väldigt känsligt för små rörelser sidleds av konsolen då skärmen fort blir för mörk för att det ska gå att urskilja omgivningen på skärmen.

Kontrollmässigt så har Ubisoft inte lyckats mycket bättre än med bandesignen. Sam’s rörelser styrs med den nya analoga stickan och kameran med a,b,x,y-knapparna. Stickan fungerar utmärkt men det är när det kommer till kamerakontroll som spelet blir svårstyrt. De fyra knapparna som kontrollerar kameran är alldeles för okänsliga för finjusteringar vilket verkligen behövs, även Sam’s sikte styrs utav knapparna och spelet är väldigt petigt med att siktet måste vara exakt för att det ska fungera. Att utföra headshots eller temporärt stänga av en kamera eller lampa med Sam’s vapen är onödigt svårt. Headshots är viktiga att kunna få in då en miss betyder att Sam blir exponerad till fienden, detta var ett stort problem för mig fram tills att jag insåg att Sam kan praktiskt taget springa fram till varenda fiende och använda sina nävar för att oskadliggöra nästan alla sina fiender.

Grafiken till Splinter Cell 3D drivs på unreal-engine och motorn gör sitt bästa för att få Splinter Cell att se bra ut på 3DS’en. Spelet ser klart mycket bättre ut än något som den gamla DS’en kan klara av, effekter som tyg som fladdrar när sam träder igenom visar på att 3DS’en har mycket kraft att ge. Samtidigt kan man stirra ut på ett dåligt texturerat hav från sidan av en båt och känna hur spelet börja tugga. Detta dilemma följer med genom större delen av spelet. Splinter Cell 3D är helt enkelt dåligt optimerat.

ljudmässigt så erbjuds Splinter Cell 3D inte på något speciellt. Sam har en relativt liten arsenal av vapen och dessa kommer inte hänföra någon spelare. Rösterna till de olika karaktärerna är dock bra och dialogerna mellan alla karaktärer känns naturliga.

61igq5+9yAL._SL1020_

När det kommer till kritan så har Splinter Cell 3D inte mycket att erbjuda. För veteraner av serien så kommer jämförelsen mellan originalet och denna version att göra en besviken och nykomlingar kommer att tröttna på spelets undermåliga prestanda och ogenomtänkta kontroller. Det är synd att Ubisoft slarvar med Splinter Cell på 3DS’en och stressar ut en halvfärdig produkt. För alla som väntar ivrigt på ett bra stealthspel till Nintendos 3DS får helt enkelt vänta en stund till. Det blir kanske upp till en man med kodnamn Snake att visa Ubisoft vad Splinter Cell kunde har varit.

Splinter Cell 3D

Splinter Cell 3D
4