När man fick höra att Sonys största plattformshjältar skulle få ett spel tillsammans fylldes jag med en skräckblandad förtjusning. Att sedan få höra att det skulle vara anpassat för Playstation Move kryddade på lite extra tvivel för min del. Alla vill se ”crossovers” av olika slag samtidigt som de flesta inte fungerar något vidare. Lägg sedan till Move-kontrollen som jag ännu inte är helt förtjust i och vi har en skål av småplock som inte verkar särskilt spännande. Fast det vore synd att inte åtminstone provsmaka.

Playstation Move Heroes är (förutom ett väldigt fantasilöst namn) historien om tre par av hjältar från olika världar som blir kidnappade med hjälp utav någon sorts maskhål för att tävla om vilka som är de största hjältarna av dem alla.  Historien är enkel och absurd vilket var väntat men när man kommer in i spelet förstår man varför berättelsen inte har speciellt många lager. Spelet som skulle kunna ha varit en utmärkt mix av plattformshoppande och action där man utnyttjar de olika karaktärernas egenskaper är istället en minispelssamling. Det som ändå förvånar mig är att minispelen som finns (ändock få i antal) är lite småavancerade, antingen i kontroll eller på det vis som utmaningarna är utformade senare i spelet. Hade Nihilistic Software istället valt att låta alla dessa minispel kombineras i ett större äventyr finns potentialen för något som är mer än summan av sina delar. Men eftersom detta riktar sig mot den yngre spelpubliken är det nog inte helt oförståeligt varför man valt att låta allt vara minispel.

De minispel som finns använder inte Move-kontrollen på något särskilt överraskande vis. Kasta iväg en radiostyrd frisbee och styr den genom att vinkla och peka Move-kontrollen i önskad riktning.Nästintill likadant ser det ut när man bowlar med skillnaden att man får nöja sig med att kunna hoppa på kommando istället för att flyga. Kontrollen fungerar oftast fläckfritt i dessa och det var bara när jag försökte mig på riktiga precisionstrick med bowlingklotet som kontrollen inte ville registrera vissa hopp för mig. De mer actionorienterande minispelen är vad som överraskade mig mest då kontrollen är en lite mer komplex än vad som annars är standard i både minispel och spel riktade mot yngre barn. Du använder Move-kontrollen till att slå, antingen vertikalt eller horisontellt och med ett enkelt knapptryck kan man slå extra hårda slag i alla riktningarna. Genom att hålla in en annan knapp drar man upp en sköld som skyddar mot attacker och med ett snabbt ryck med Move kan man även göra undvikningsmanövrar i fyra olika riktningar. Detta är inte allt för långt ifrån de stridsmöjligheter som finns i t.ex. The Legend of Zelda: Twilight Princess och gör mig ännu mer fundersam på om de verkligen planerade att låta allting baseras på minispel från början.

Kontrollen är inte perfekt i dessa sektioner men den är bra nog för att inte bli ett allt för stort irritationsmoment under spelets gång och det är mer eller mindre på den nivån kontrollen är i alla minispel. Det minispel jag hade mest problem med är i de actionsekvenserna där man använder en futuristisk piska. Men problemen var i sin helhet ganska minimala och något som jag ändå kunde godkänna. Hur mycket jag än vill gå in på detalj om hur kontrollen kunde ha finslipats för att göra den bättre finns det ingen större mening då både fienderna man möter och leveldesignen är så simpel att det inte spelar någon större roll. Banorna i spelet är baserade på världarna i respektive radarpars spel och även om designen plus det grafiska är trogna förlagan hade jag förväntat mig lite friare leveldesign. Istället får vi springa över trånga broar och korridorer som är väldigt smala och ger spelaren noll möjligheter att utforska eller placera sig strategiskt gentemot sina fiender. Jag vet att barn är den tilltänkta målgruppen för spelet, men även barn kan välja att springa runt fiender ibland vilket gör det väldigt tråkigt att det inte ens är en möjlighet. Jag förstår att miljöerna är avgränsade när man spelar bowlar, men när man springer runt och försöker rädda bäbisutomjordingar vore det ganska naturligt om man fick leta lite istället för att följa utstakade vägar som alltid leder en rätt.

För den normala gamern som fick njuta av Jak och Daxters äventyr, Ratchet och Clanks skrotsamlande eller Sly och hans banditers tjuvande kommer det här spelet inte göra de här hjältarna rättvisa. Däremot kan jag inte såga det här spelet vid fotknölarna av precis den anledningen som Playstation Move Heroes utvecklades för. Nämligen att göra ett ordentligt spel till barn. Menar jag att barn ska acceptera mer brister i sina spel än vad vi äldre spelare gör? Absolut inte, men Playstation Move Heroes är upplagt på ett väldigt bra sätt för att yngre spelare ska kunna klara sig själva samtidigt som utmaningarna ökar successivt. Playstation Move Heroes är enkelt utan att fördumma spelarna och tillsammans med den co-op funktion som finns ser jag stora möjligheter för föräldrar att bli aktiva i sitt barns spelande, såvida inte barnet hellre spelar med en kompis förstås. Med en extra Move-kontroll tillåts en andra spelare att hjälpa genom att skjuta iväg projektiler, öka tidsgränsen och andra specialegenskaper som gör utmaningarna något enklare.

Bara för att man inte är gammal nog att spela mer komplicerade spel som Total War, Street Fighter IV eller Killzone 3 betyder det inte att man ska nöja sig med t.ex. Bygg bilar med Mulle Meck (En serie som förvisso är jätterolig) Även yngre spelare förtjänar spel där utvecklarna har tänkt till och det tycker jag definitivt att Nihilistic Software har gjort. Playstation Move Heroes är inte det perfekta barnspelet men det är definitivt bättre än det mesta där ute.

Playstation Move Heroes

7

6/10