Återigen tar man rollen som den nya och heta amatör-racern som börjar utan sponsor och helt utan pengar. Man får låna en bil för att vinna ihop pengar till en egen bil. Och självklart är denna lånebil både stylad och trimmad för att  ge spelaren mersmak för vad som komma skall. Ens första bil är inget prestandamonster utan börjar på en hatchback-nivå, där man bland annat får välja på WV Golf och Audi A3. Allteftersom spelet går stiger man i rang och låser upp nya saker som fälgar, olika typer av lack med mera. Pengarna man tjänar används för att köpa prestandadelar till bilen och man kan uppgradera hela bilen väldigt enkelt. Att utsmycka bilen med dekaler och olika lackfärger är helt gratis. Olika lacktyper låses upp allt eftersom man kommer vidare i spelet. Förutom detta får man erfarenhetspoäng beroende på hur man presterar i varje race. Ju bättre du följer banan och tar kurvor på rätt sätt eller bara ligger först tickar erfarenhetspoängen in. Då och då får även en sponsrad bil för att ha vunnit en speciell tävling eller nått en viss nivå. I övrigt har spelet ingen story utan är en rätt rakt på sak arkadbanracer. Har man inte tjänat ihop tillräckligt med ingame-pengar går det faktiskt att köpa bilar för Microsoft-points, en funktion som känns uppskattad.

Spelet känns inte helt färdigt.
Stundtals känns kontrollen väldigt eftersläpande och det känns som att det tar upp till en sekund innan bilen reagerar på att den analoga spaken trycks åt till exempel höger. Det här medför att det ibland blir väldigt vingligt eller i värsta fall blir väldigt närgånget med en eventuell vägg eller farthinder vid sidan av vägen. Detta är relativt hanterbart när man är ny då bilarna inte är speciellt känsliga på grund av sin långsamma hastighet. När man kommer upp i klass och bilarna är allt snabbare känns det genast mycket viktigare att kontrollen är responsiv och man kan parera och rätta upp bilen fort. Vi stöter även på andra buggar där spelet ibland får för sig att en sekund visa allt som vanligt för att övergå till svart skärm ett par sekunder och återigen visa spelet en sekund och så vidare. Efter en stunds ”flimrande” fram och tillbaka stannar spelet med svart skärm och man hör ljudet fortsätta men ingenting händer i spelet. Trycker man på Xbox-knappen och sen backar tillbaka till spelet fortsätter allt i vanlig maner och man kan fortsätta sitt race. Känslan av att allt inte är färdigt fortsätter i och med att guidelinjen, som indikerar den bästa körvägen, inte riktigt ger spelaren rätt information om sin körning. Flera gånger blir vi lurade av att vi ligger rätt till i fart men åker av banan och förlorar viktiga positioner för att vi tar kurvan för fort. Det känns inte som att guiden anpassar sig efter ens bil utan baseras på något snitt. Jämfört med Forza-spelen där guidelinjen verkar anpassa sig efter bilen man kör, oavsett uppgraderingar eller inte. Shift 2 har även väldigt långa laddningstider mellan varje race vilket påverkar spelflödet negativt då det inte finns något kul att titta på medan man väntar.

Realismen i Shift 2 känns ändå hög på sina ställen och bilar reagerar olika på väglaget och efter utrustning. Vissa verkar mer ”studsiga” på vägen på grund av olika styv fjädring. Hjälmkameran är en ny funktion som ska öka realismen i spelet för att den digitala förarens blick följer vägen och tittar in i kurvor precis som man gör i verkligheten. Detta gör spelet mycket svårare att spela och det blir väldigt svårt att hålla koll på hur bilen är på vägen. Det kanske är en vanesak men vi kunde inte vänja oss utan stängde av det och märkte direkt stor skillnad, nu var vi kungen på banan igen och körde förbi motståndet utan problem.

Krockar man in i en vägg försvinner färgen och kameran skakas om för att förvirra föraren något, en bra och effektiv effekt som vi tycker bidrar till realismen. Effekten kan dock bli stundtals störande då fysikmotorn inte verkar känna av hur hårt man krockar utan framstår vid minsta lilla snudd av en motståndare eller vägg.

Introsekvensen är den snyggaste vi sett på länge! Menyn där man väljer spelläge eller inställningsmöjligheter är baserade på samma grafiska stil. Det känns som man sitter i en pausad actionsekvens och man flyger runt mellan bilar och skrot när man väljer olika val i menyn. Sjukt snyggt! Det är synd att resten av menyerna i spelet inte är lika vackra. Självklart är spelet snyggt och håller hög kvalitet på grafiken vad gäller banor och bilar men menyerna känns lite tråkiga och något förvirrande ibland. Knapparnas funktioner representeras av små ikoner med färger och bokstäver, men ibland byter vissa knappar funktioner vilket leder till feltryckning. Ljuset på nattbanorna är riktigt läckert och skuggorna känns äkta.

Som EA:s tidigare bilspel, Need for Speed Hot Pursuit, har man en ”autolog” där man kan se och jämföra tider med sina kompisar. Det går även hitta nya vänner här då den föreslår folk i samma klass om man gillar att rasta sitt tävlingssinne. En väldigt uppskattad funktion som vi hoppas att se mer av. En annan smidig grej var att spelet själv upptäckte ens inloggningsuppgifter från tidigare spel till EA-kontot.

Shift 2 har även ett fotoläge som man kommer åt via pause-menyn under ett race, men går även att komma åt via spelets huvudmeny. Skillnaden här är att om man går via huvudmenyn står bilen statiskt i ett garage och man kan bara flytta runt kameran, det går inte att justera bilen överhuvudtaget. Varför de valt att begränsa fotoläget på det här viset är oklart, men man kan få betydligt mer dynamiska bilder om man har bilen på ett race. Inställningsmöjligheterna är få och inte alls i närheten av Forza. Man kan alltså bara flytta runt kameran antingen i freelook-läge eller i ett låst läge som roterar runt bilen.

Det går även att rotera kameran i sidled för att få en lutande horisont. Eftersom inställningsmöjligheterna är så pass få i fotoläget går det inte att få till några bra bilder, det går inte att ändra slutartid eller skärpedjup och effekter som rök från däcken syns knappt. Resultatet blir oftast att det ser ut som bilen står parkerad mitt på vägen. Håller man hög hastighet, ja då får man lite rörelseoskärpa i bakgrunden. Man kan ladda upp sina bilder på Internet genom spelet, men det fanns ingen information om var man får tag på dem. Efter en stunds grävande och gissningslekande kom vi till slut fram till den webbaserade autolog:en där man kan se statistik och komma åt bilderna. Som ni ser på ovan blir bilderna alldeles för mörka efter att ha laddats upp från spelet.

Sammanfattningsvis anser vi att spelet inte är helt färdigt utan skulle behövt ett par månaders finslipande för att få bort buggarna. Bortsett från detta är det en riktigt snygg banracer med bra känsla. Tyvärr inte riktigt i klass med Forza-serien men nära nog att vara uppskattad. Fotoläget är så pass begränsat att man lika gärna hade kunnat hoppa över det då det inte riktigt medför något.

Need For Speed Shift 2: Unleashed

6

6/10