Att konkurrera med stora titlar som Call of Duty och Battlefield är något som är svårt, ruskigt svårt. THQ har valt att dra på sig kängorna och gett sig in i striden. Har de lyckats?

Homefront utspelar sig i framtiden, rättare sagt år 2027 där Nord- och Sydkorea går ihop för att invadera USA. Man tar rollen som Robert Jacobs, en före detta helikopterpilot från den amerikanska marinen. Efter att ha vägrat att lyda order från koreanerna blir man arresterad och skickad till ett fängelseläger. Man forslas in i en buss tillsammans med ett par andra män som är på väg mot samma öde. Under bussfärden kan man titta ut och se hur området i Montrose, Colorado har blivit ockuperat. Koreanska soldater forslar bort människor, förhör och även avrättar folk mitt på gatan. Bland människorna som avrättas är ett ungt par, de skjuts framför ögonen på sitt skrikande barn och soldaterna struntar fullständigt i barnet. Bussen tar oss vidare, vi åker förbi ett fångläger och får samtidigt en skymt av en automatiserad vaktkanon. Bussen tar en sväng runt hörnet och från ingenstans kommer en lastbil i hög hastighet och smäller rätt in i sidan på bussen. Den amerikanska motståndsrörelsen är här för att frita oss. Det är nu ditt uppdrag börjar. Du ska hjälpa den amerikanska motståndsrörelsen med att frita Amerika. På vägen till ”det stora uppdraget” möts man förstås av motstånd och som i de flesta andra förstapersonsskjutare ska man neutralisera sina motståndare med vapen. Hur står sig då detta mot de stora titlarna som THQ valt att försöka konkurrera med?

Ser man till singleplayer-delen kommer det inte ens i närheten av samma kvalitet, men det är fortfarande ett bra om än kort spel. Kampanjen är cirka 3,5 timmar lång. Grafiken är bra men känns något daterad jämfört med andra spel. Vi upplever även ganska mycket grafikfel här och där. Panorerar man runt kameran ser man väldigt ofta färgade rutor som inte hör hemma i bild. Oftast är det neongrönt eller ljusblått som framträder i dessa fenomen. I övrigt finns det en del ganska ovanliga grafiska effekter i Homefront. När man tittar mot en lampa och flyttar runt kameran så ser det ut som TV:n är skitig, ett effektfullt sätt att öka närvaron i den skitiga miljö vi befinner oss i. Under spelets gång möter vi flera tillfällen där man lider av ”unreal-syndromet”, dvs texturer är inte helt laddade i förväg utan får objekt och väggar att rent ut sagt se ut som skit under en kort period. Detta gäller även multiplayerdelen. Det återkom på samma ställe gång på gång efter att ha laddat en sparfil innan vi passerat området eller objektet.

Fiender är ibland svåra att se när man siktar genom ironsights, gissningsvis på grund av att de står i en skugga och har mörka kläder på sig. Det underlättar markant att använda vapen utrustade med rödpunkts- eller kikarsikten, men på grund av viss ammunitionsbrist får man ofta byta vapen för att klara sig i alla eldstrider. Vapen finns det mycket av, ammunitionen är det dock stundtals bristvara med men det tog aldrig helt slut. Det finns endast ett fåtal olika vapenmodeller i Homefront men istället har man valt att utrusta dem på olika sätt. Vissa är rent standardutförande, andra har ett annat sikte såsom rödpunkts- eller kikarsikte. Man ser även olika typer av kamouflage och olika storlekar på magasinen. För den som istället gillar pistoler finns det bara en, som faktiskt inte används speciellt ofta. Handgranater, C4 och ett radiostyrt attackfordon finns det även tillgång till. Det radiostyrda attackfordonet klarar sig mestadels själv men för större mål (såsom humvees och stridsvagnar) behöver man använda en målangivare. Man kan även använda detta mot grupper av soldater för att snabbare ha ihjäl dem. Fiender respawnar ofta i stora strider vilket de har en ”vana” att göra när man skjutit bort en större mängd vilket gör att det blir extremt märkbart. Det kunde ha lösts mycket bättre och det är ofta man dör på grund av att man tror att det är säkert att rycka framåt och istället hamnar mitt i en större grupp fiender från ingenstans. Det är väldigt lite variation på fienderna och man ser väldigt ofta samma karaktärsmodell springa runt på fältet samtidigt, vilket känns lite tråkigt.

För den som spelar mycket Call of Duty (Black Ops) är kontrollschemat identiskt, alla knappar används på samma sätt. Dock känns inte styrningen helt identisk. Det är något litet som skiljer men det är svårt att sätta fingret exakt på vad. Det märks också viss skillnad i styrningen när man ska panorera runt samtidigt som man siktar med vapnet då det känns betydligt långsammare. Det går att ändra känsligheten men det påverkar även hastigheten när man inte siktar med vapnet. Man har även valt att låta spelet sköta vissa uppgifter åt spelaren. Man behöver till exempel inte klättra upp för en stege själv utan räcker med att trycka på X för att spelet ska göra det åt en. Samma sak gäller att hoppa ner för vissa förutbestämda avsatser eller öppna dörrar (de få gånger man får göra det).

Kampanjen är som sagt väldigt kort. Det känns också när man har spelat igenom den, men samtidigt hade det blivit väldigt enformigt efter ett tag då det inte är speciellt stor variation i upplägget på Homefront. Hela spelet igenom är det en stunds stridande, transportsträcka till nästa strid, transportsträcka, strid, smyga runt lite för att inte bli upptäckt, och så vidare. Längden på spelet kan alltså klassas som okej på grund av sin enformighet. Homefront är också väldigt linjärt. Man leds som vanligt i en korridor och ser tydligt var det är man ska springa. Vägar där man inte ska gå är avspärrade med bråte och plank men ibland stöter vi på en del osynliga väggar som känns väldigt malplacerade. I ett relativt stort område gick det inte att gå in bakom en trasig bil, ett par  meter bakom bilen fanns det ett vanligt staket. Vi ser alltså ingen mening med den här osynliga väggen. Finns alldeles för mycket scriptade events i kampanjen, man kan till exempel inte springa före sina kompanjoner utan behöver vänta in dem. Man verkar ha befriats från kunskapen om hur man öppnar dörrar och får istället stå och titta på när någon annan sparkar in dörren istället för att använda handtaget som vi andra människor.

Här och var hittar man även tidningsartiklar som är spelets samlarobjekt. De ligger sporadiskt utspridda, ibland väldigt lätta att se men ibland får man gå runt lite i området för att hitta en eller flera. Man får lite information om vad som har hänt i världen och de är relativt korta att läsa, vilket känns skönt. Vi fann även en QR-kod som används för att ladda ner ett wallpaper till sin mobiltelefon och en filmsnutt från en barnskola.

Man märker att Kaos Studios har lagt krutet på att utveckla multiplayerdelen. Den känns ständigt actionfylld med väldesignade banor även om de oftast känns relativt lika; mer om detta nedan. Vad skiljer då detta mot andra liknande spel? Upplägget är ungefär detsamma som Call of Duty: Black Ops med undantaget att banorna är betydligt större, det känns inte lika trångt och man har faktiskt användning av att lägga sig ned med prickskyttegeväret om så önskas. Tempot är ofta väldigt snabbt och actionfyllt, sällan en lugn stund. Homefront har också en funktion för att markera spelare som det går bra för, ju bättre det går desto säkrare blir positionen av markören. Det används på ett bra sätt och förstör inte speciellt nämnvärt eftersom man inte riktigt vet om positionen stämmer eller inte. Dessutom får folk som campar lite myror i byxorna eftersom man snabbt blir avslöjad ungefär var man kan gömma sig. Återigen återkommer problemet med att det är svårt att se varifrån man blir träffad. Indikatorn som ska visa från vilket håll man blir träffad är alldeles för dåligt placerad och alldeles för mörk gör att den lätt smälter in med övrig grafik på skärmen. Det blir ofta att man försöker springa åt ett håll och ta skydd samtidigt som man yrar runt för att försöka få koll på varifrån kulorna kommer. Likt CoD och BF så verkar inte spårljusen fungera speciellt bra, de syns väldigt dåligt.

Multiplayerläget är ändå det som är bra med spelet. Det känns balanserat och man har en del vapen att välja på som man även kan utrusta med olika typer av sikten. Man har ett levelsystem där man stiger i rang enligt erfarenhetspoängsmetoden och man låser upp nya föremål och erfarenheter (perks) allt eftersom. Återigen skiljer det sig något mot konkurrenterna då man även får combatpoints när man skjuter ner någon, förstör en helikopter eller liknande. Dessa kan man använda (beroende på vad man har förvalt) till att köpa användbara föremål. Man har ingen ”engineer”-klass med ett raketgevär utan klassas istället in efter vapentyp, till exempel assault kör förstås med assault rifles, heavy kör med tunga maskingevär och så vidare. Behöver man ett raketgevär för att ta ner en fientlig stridsvagn eller jeep, ja då trycker man på snabbknappen för att köpa ett. Med just raketgeväret får man tre raketer, som man även sparar om man råkar dö. Det finns även andra föremål man kan köpa till exempel en liten radiostyrd robot med en kulspruta på, ifall man vill ta sig runt ett hörn utan att själv dö. Även en liten radiostyrd quadrakopter som används för att spana på fienden och även kan ”tagga” motståndare för att visa för sina lagkamrater var de befinner sig. Dock känns dessa föremål väldigt väldigt känsliga och känns mest som bortslösade combatpoints eftersom de knappt tål något stryk. Även olika fordon går att köpa och man låser upp fler allt eftersom. Bland annat humvees och stridsvagnar av olika slag, som även dessa går att utrusta med olika vapen och egenskaper allt eftersom man låser upp dem. Banorna är väldigt snarlikt designade men skiljer sig i omgivningen. Allt är såklart sönderbombat och trasigt, men bandesignen skiljer sig som sagt. Närstrid i bebyggelse har varit något jag väntat på otroligt länge sedan Counter-Strike och äntligen får man springa runt i en amerikansk förort och gå lös med sin favoritbössa igen. Förutom förortsbanan finns det en bana som utspelar sig i ett industriellt område och en mer öppen bana som känns lite mer by än förort. Utbudet är inte speciellt stort och det märks verkligen eftersom variationen är så pass låg, det hade varit trevligt med lite fler banor. Kanske kommer det i ett DLC i framtiden? Grafikfelen som vi nämner ovan är som bortblåsta i multiplayerdelen, vilket än en gång tyder på att man lagt all krut på multiplayer.

Om spelet kommer att konkurrera ut CoD eller BF känns aningen långsökt. Det är absolut ett bra multiplayerspel men de andra spelen har även riktigt bra och långa singleplayer-kampanjer som känns som en stark fördel för de som inte spelar så mycket online. Ser man till bandesignen känns det mer som att Homefront försöker lägga sig mellan BF och CoD eftersom banorna är mindre än BF, men större än CoD. Singleplayermässigt kommer det absolut inte ens peta på varken CoD eller BF då deras kampanjer är dels längre och mer välgjorda än Homefront.
Betyget dras alltså upp av multiplayerdelen, det här är inget spel man köper för att spela i singleplayer på grund av sin mediokra kampanj. Förväntar du dig ett bra singleplayerspel, leta någon annan stans.

Homefront

7

7/10