Deblob2info[1]

De Blob 2. När jag fick det tilldelat mig var jag kluven. Inte pga spelet i sig utan för att det va till Xbox 360. Jag älskar ändå mitt 360. Dock är jag mycket mer bekväm med att spela på min dator, PC-nörd som jag är. Detta är första gången jag fick ett spel att skriva om till Xbox 360. Jag kan lugnt säga att jag absolut inte är besviken!

de-blob-2-playstation-3-ps3-1298652104-064

Du som Blob och din sidekick Pinky, får i uppdrag att färglägga världen! Det börjar lätt då en lurig figur vid namn Comrade Black har förslavat en hel ö och gjort den otroligt svartvit och grå. Detta kan du bara inte acceptera! Paradise Island måste bli sitt färgglada sprakande och livliga semesterparadis det var innan Black hamnade där. Folket på ön är förslavade och fått epitetet Graydians. Olyckliga färglösa och inte nöjda med den nya världens färglöshet. Detta råder Blob bot på genom att ladda upp sig själv i olika färgpooler på ön och sen målar vi hela staden röd! Eller blå, eller gul. Orange, grön, lila… Ja du har mycket att välja på här.

Pinky är dessutom din hjälp när du lär dig handskas med kontrollerna som styr Blob. Dessa är väldigt lätta att ta åt sig, och faller sig helt naturliga. Jag anser att spelet har en otroligt bra tutorialfunktion. Den är lätt, logisk och man förstår precis vad det är som man ska göra. Det är ett antal olika kombinationer du ska göra för att tex smasha sönder en fiende, men du får otroligt bra vägledning i tutorialen. De har dessutom lagt ut tutorialen över mer än bara en bana, så man har gott om tid att få till ett flöde i sitt gameplay, och tid att lära sig hur allt fungerar.

deBlob2_008

När du är klar med ditt uppdrag på den nivå du befinner dig, dyker det upp en sk transform engine. Denna visar att du har klarat nivån och kan därför avancera till nästa stad/områden som är svartvita och gråa. När du använt den dyker det upp några olika alternativ. Ja, självklart har du klarat av nivån, men du kan förutom det även uppgradera Blob, eller gå på bonusuppdrag som ger dig mer poäng innan du pratar med Pinky igen för att säga ”Nej, nu drar vi vidare!”. Dessa uppgraderingar köper du i särskilda portaler, med lamppoäng kan man nog enklast uttrycka det. Lamporna hittar du lite överallt i området där du befinner dig och så många som möjligt är alltid bättre. Det finns även sk ”style-pickups” du kan samla på dig. Dessa ger husen du målar mönster av olika slag och ger dig mer poäng per målat hus/karaktär.

Ibland befinner du dig inte bara ovan jord utan under, där är principen samma sak på ett ungefär. Du ska färglägga dig igenom, hoppa på knappar och vara rätt färg samt komma upp därifrån såklart. Lite knepigt kan det ibland vara att få det hela att gå ihop då spelet går på tid. Vissa uppdrag har man bara fem minuter på sig, men det klarar du lätt när du får in snitsen på kontrollerna.

De Blob 2 är ett väldigt lättsamt spel.  Bra genomtänkt story med otroligt mycket humor bakom allt man gör. Jag blev indragen i en färgrik historia där du som spelare får uppleva en typ av plattformspel som fångar dig, utan att du känner dig alltför fastklistrad och faktiskt kan lägga ifrån dig kontrollen ifall du har annat att göra för stunden. Dock när man väl börjat färglägga och få lite snits på vissa special moves är det svårt att sluta. Jag är envis, men då jag faktiskt lyckades få Game Over ett par gånger för att jag klantade mig, fick jag helt enkelt ta en liten paus och gå på det igen senare.

image_de_blob_2-14575-2184_0009

Spelet passar de flesta typer av spelare, även om jag personligen anser att det är mer åt casualhållet.  Det är ett gulligt, underhållande och lite lätt barnsligt spel, men jag älskar det. Jag kan se en förälder och ett barn (rek från 7 år) sitta och spela tillsammans i den co-op multiplayerfunktion som jag tyvärr inte provat på.

Grafiken är tillfredsställande för den här typen av spel. Det är ett snyggt och välarbetat stycke digital media, och jag tycker det är riktigt roligt att se alla färger blomma fram under spelets gång. Musiken drog till sig min uppmärksamhet på ett positivt sätt. Den är precis som hela spelet i sig, svängig och lättsam. Man blir glad och den är medryckande. Jag ville fortsätta spela lite pga den. Man ska inte underskatta musikens roll i det här!

Jag är såld på De Blob 2, dessutom är det en genial tanke bakom. Eller så är det bara jag som överanalyserar, men De Blob 2 sätter sannerligen lite mer färg på tillvaron!

De Blob 2

8