Dreamcast Collection är precis vad det låter som. En samling innehållandes ett gäng av de mest populära spelen till Segas gamla trotjänare, men har den här samlingen verkligen åldrats med värdighet?

Sonic Adventure: Retrospel i all ära, men det här spelet har inte åldrats bra alls. Styrning är extremt dålig, usla röstskådisar och ingen läppsynk att tala om. Tails låter som en unge, Sonic som encool tonåring vilket får mig att känna som att detta vinklar sig till den yngre tonårspubliken. När ens karaktär springer längs med banan är kameran låst enligt tredjepersonsperspektiv, men det går att styra runt kameran om man står still. Detta är oanvändbart då man väldigt sällan har något behov av det förutom när man känner sig relativt säker att man kan se sig omkring. Har man en fiende som rör sig snabbt utanför bild är det svårt att hänga med och står man still blir man genast attackerad och tappar sina ringar eller i värsta fall dör. Kameran är alldeles för långsam för att vara till någon nytta. Eftersom spelet är från en äldre tidsera är det inte anpassat efter widescreen-formatet på dagens tv-apparater utan tar endast upp en bit i mitten med en blå textur runt om som en ram. Spelet täcker inte ens upp hela bildytan på höjden utan lämnar någon centimeter över och under. Detta är alltså ingen HD-remake, utan bara en ren copypaste (med viss modifikation för att fungera på xboxen så klart). Animationerna är dåliga och ofta står karaktärerna och ”moonwalkar” i mellansekvenserna, animationsbytet både i spelet och under mellansekvenserna (som renderas i spelmotorn) är ryckiga och har ingen mjuk övergång som man ser i dagens spel. Till exempel om karaktären springer och sen stannar så går animationen över från springa till stop utan övergång. Grafiken i övrigt känns rätt standard för den här tidseran, är någon form av glansig textur som syns på i stort sett alla karaktärer.

Crazy Taxi: Spelet jag såg fram mest emot av dessa fyra, åtskilliga femmor man har bränt i arkadhallarna! Nyttjar hela skärmen och grafiken är som man minns den, kantig och färgglad men vi anser att det faktiskt passar väldigt bra i det här spelet. Enkel spelidé som man lätt kan sitta och nöta utan att tänka på att tiden flyger iväg. Kul också att de har implementerat leaderboards så att man kan sitta och poänghetsa med vänner och världen, då det faktiskt inte bara gäller ens friendslist. Finns även ett crazy box läge där man ska göra olika saker för att få så höga poäng som möjligt, till exempel längdhopp med sin taxi.

Space Channel 5 – Part 2: Disco, disco, disco, rymd, massor med färger och skön musik. Detta är ett annorlunda rytm-spel där det gäller att trycka på knapparna i rätt ordning enligt anvisningar. Ens karaktär är en reporter, som ska rädda världen genom att dansa mot sina motståndare. Gör man tillräckligt mycket rätt fritar man människor och är således ett steg närmare att rädda universum. Det hela börjar relativt enkelt med få kombinationer men blir svårare och svårare under spelets gång. Det är stundtals riktigt knivigt att både hålla takten och försöka minnas kombinationerna. Plus i kanten att man kan spela co-op! Går även att låsa upp nya föremål och kläder för sin huvudkaraktär. Finns även ett non-stop 100-round dance battle-läge för den som känner för att utmana kompisarna på festen. Introt och mellansekvenserna år lågupplösta men menyerna, själva spelet och mellansekvenser renderade i grafikmotorn ser riktigt fräsha ut. Vi har dock lite svårt att sätta fingret på vem det här spelet vänder sig mot, då det är lite unik musik- och klädstil i och med disco-eran.

Sega Bass Fishing: Det här spelet förväntade vi oss minst av, men ack så positivt överraskade vi blev! Grymt kul fiskespel i sin enkelhet och kontrollhantering. Även detta är en gammal arkadklassiker där spelet går ut på att fiska en viss mängd fisk under utsatt tid. Man har flera områden att fiska på med olika utseenden. När man fångat en viss mängd med fisk går man vidare till nästa, till exempel en fiskebrygga och ett kusligt slott. Här använder man de två analoga spakarna på xbox-kontrollen, vänstra styr man fiskespöet med och den högra för att dra in fiskelinan. Man roterar den högra olika fort för att dra in linan med olika hastighet för att fånga fiskens intresse. För sin ålder håller spelet bra grafik, dock är röstskådisarna riktigt dåliga men det höjer faktiskt spelet då det blir mer underhållande att spela.

Sammanfattning: Det spel som var mindre bra av de fyra på denna samlingsskiva var Sonic Adventure. Spelet har inte alls åldrats med värdighet, styrningen är helt bedrövlig och spelet är väldigt frustrerande. Speciellt när man tappar alla sina ringar man samlat ihop bara för att man har problem att hänga med var fiender tar vägen när de åker ur bild. Crazy Taxi är istället lika fantastiskt nu, som då. Skillnaden är att man slipper lägga i femma efter femma och kan sitta i soffan och njuta av denna relativt enkla och roliga arkadklassiker. Visst, grafiken är inget enastående men vi tycker det bidrar tillräckligt till spelets charm och spelglädje. Space Channel 5 är ett spel som inte är för alla. Vi hade stundtals problem att hänga med i tempot och kombinationerna när de blev alldeles för långa. Dock ser vi charmen i det, precis som till exempel Guitar Hero, att man kan vara någon annan för en stund. Här är man istället för en rock-gud en reporter som är bra på att dansa. Sega Bass Fishing var det spel vi faktiskt hade mest roligt med. Vi förväntade oss ingenting av spelet mer än en kass fiskesimulator. Men det gjorde ett kraftigare intryck på oss redan vid första stund. Visst, grafiken är lite föråldrad (hallå, det kom ut 97 som arkadmaskin) men det är spelglädjen och enkelheten här som tilltalar oss väldigt starkt. Även fast det är fiske på digitalt vis så känns det ändå som att man åstadkommit något när ens karaktär får upp fisken ur vattnet. Man får kämpa både mot klockan och mot de tuffa fiskarna som riskerar att slita av fiskelinan. Hade varit ännu bättre om xbox-kontrollen kunde erbjuda motstånd i de analoga spakarna.

Vi fann inget enkelt sätt att växla spel på utan var tvungna att gå ut i dashboarden för att sen starta spelet igen. Något som kändes som en ganska stor miss.

SEGA Dreamcast Collection

6