Senast jag spelade ett tennisspel var 2007 då Playstation 3 hade release. Jag hade bokat Virtua Tennis 3 och trots jag inte är ett fan utav sportspelsgenren var detta mycket underhållande. Nu är det 2011 och tennis serien Top Spin släpper sitt fjärde spel i serien. Är det bra eller är det som att se mig spela tennis irl?

Du har ett antal spellägen att välja emellan:

• Exhibition som är ett snabbläge och kan liknas arcade mode” här spelar du matcher mot t ex Roger Federer eller Rafa Nadal.
  • Career där du skapar din egna tennisspelare i jakt efter att bli en topprankad stjärnspelare.
  • King of the Court där du spelar mot antingen tre stycken vänner eller tre stycken datorstyrda karaktärer i först till fem.
  • Top Spin academy där du får tips och lektioner i hur spelet fungerar och hur du servar mm.

Givetvis finns även Xbox live mode där du kan möta andra spelare online och delta i turneringar eller spela World tour där du försöker bli bäst i världen av dom som spelar online.

Top Spin Acedemy med sin träning, där du får tips. börjar lätt men blir sedan svårare och du får lära dig tennisgrunder till de mer avancerade tricken du kommer behöva bemästra under spelets gång. Detta läge tar man dock sig snabbt igenom och jag hade gärna sett mer och svårare tricks för spelaren att lära sig. Det här med val finns det en hel uppsjö utav i Top Spin 4. Allt ifrån ett stort urval utav möjligheter att forma och skapa sin egna karaktär, till klädvalet i form utav skor och annat som är viktigt för en tennisspelarens yttre och givetvis sponsorer som Fila, Adidas m.flera

Virtua tennis 3 var som sagt det senaste tennis spelet jag spelade och jag gillade verkligen dom små minispelen som fanns med där. Trist nog finns inga sådana roliga minigames med i Top Spin 4, varför kan jag inte svara på men det saknas då detta var ett mycket uppskattat läge för inte bara mig utan även mina vänner som spelade Virtua Tennis.

Har du aldrig rört ett tennisspel tidigare är det starkt rekommenderat att ta sig igenom Top Spin Academy läget då du får lära dig ett och annat om tennis. Men det är Career Mode som verkligen skiner i detta spel. Här får du träna tillsammans med andra kända tennisspelare, levla din karaktär och ta dig till toppen utan att behöva förlora online. För om det är något jag vet är det att övning ger färdighet och Top Spin 4 är inget undantag.

Grafiken är helt ok i Top Spin 4 och med möjligheten till Stereoskopisk 3D på Playstation 3 och Xbox360 versionerna tror jag det lyfter grafiken någon poäng. Nu har jag ingen 3D-tv och har heller inga planer på att införskaffa någon inom snar framtid så detta låter jag er läsare kommentera om och ge synpunkter på. Ljudet eller musiken existerar bara i menyer och under matcher spelas ingen låt men jag har hört Another one bites the dust med Queen i någon form av remix spelats flitigt och tycker att detta borde vara något man själv fick välja om man vill ha eller inte under matcherna (Med tanke på alla andra tvåhundra val spelet ger en).

Att inte jämföra Top Spin 4 med Virtua tennis är svårt. Det kan nog liknas att dra en jämförelse mellan Fifa serien och PES serien, alla har olika favoriter och serierna har sina styrkor respektive svagheter. Hur man än väljer att se det är Top Spin 4 ett gediget tennisspel men som saknar det lilla extra för mig. Career modet är simpelt gjort och fyller sin funktion men det finns ingetleka och det vill jag ha i såna här spel. Ai’n levererar ett jämt och bra motstånd och jag tycker aldrig det känns orättvist när jag förlorar en match. Vill man verkligen fördjupa sig tror jag att man gör bäst i att spela en extra omgång i career mode.

Kontrollen är viktigt i vilket spel som helst, men när det gäller precision och timing är det extra viktigt att kontrollen är felfri. Som tur är levererar Top Spin en klockren kontroll. Inga omöjliga knappkombinationer men heller aldrig möjligheten att bara trycka på knapparna. Du måste tima skott samt kraften i dom och att springa runt kommer trötta ut din spelare så givetvis gäller det att tänka sig för hur man för sig på planen. Jag började med att skjuta hårda smashar hela tiden vilket gav mig ett överläge i början på career mode. Men dator lär sig snabbt och jag förlorade min fjärde pga icke taktiskt tänkande. Gillar du Tennis, autenticitet och taktiskt tänkande bör du kanske ta dig en närmare titt på Top Spin 4.

Top Spin 4

7

7/10