Torchlight är namnet på en stad som grundandes  när man upptäckte de rikaste depositionerna utav Ember som någonsin har hittats. Ember är ett magiskt material och används som kraftkälla. Ember är väldigt dyrbart. Men gruvarbetarna från Torchlight var inte de första att upptäcka denna deposition. De gräver sig allt djupare på jakt efter renare depositioner, men när de grävde för djupt och för girigt bröt en av väggarna till slut och de upptäckte de salarna av en död civilisation som legat ostört i bergets djup i tusentals år. Med denna upptäckt kom en våg utav monster som slaktar allt som vågar sätta fot i berget igen. Detta dödar långsamt Torchlight då stadens livsblod är Ember som nu inte går att få fram längre. Det är här du kommer in, en hjälte som hört folkets rop på hjälp och kommit från fjärran för hjältedåd och rikedomar.

Man får välja mellan tre klasser, Vanquisher som är en form av Rouge som använder distansvapen och fällor som vapen, Alchemist som använder Embers kraft för att kasta mäktiga trollformler eller framkalla varelser som slåss för honom. Men det finns så klart en Melee klass vid namn Destroyer som använder sina förfäders kraft för att krossa sina fiender. När man valt klass så får man välja vad ens pet ska vara då alla klasser har med sig ett djur/sak. Man får tre val, Lokatt, Varg och någon form av ödlekyckling (Men välj inte denna för den gör irriterande ljud hela tiden som kommer att driva dig till vansinne.). Dessa tre klasser är väldigt standard i denna form utav spel och deras krafter är ganska standard också då Ricochet skott  och att frammana skelett krigare inte är så värst originellt.  Denna standard uppbyggnad beskriver Torchlight ganska väll för vad det är. Ett väldigt standard Diablo inspirerat spel som till och med har de runda HP och Mana mätarna.

Man satsar stenhårt på att följa den klassiska andan i Dungeon spel med mycket loot som faller lite överallt och gömda skattkammare som den med tålamod kan finna och rikedomarna inom. Jag lärde mig att så fort man får chansen så ska man spendera alla sina pengar på en sak:Identification Scrolls dessa är till för att identifiera ”Unknown” föremål, det vill säga du hittar vapen och utrustning vars stats/buffs är okända och enda sättet att få veta om de är bättre eller sämre än vad du har på dig är att använda dessa scrolls. Att göra detta ökar också föremålens värde så det är väldigt viktigt att rycka åt sig alla scrolls man kan. Jag släpade runt på över 300 scrolls då jag gjorde misstaget att inte köpa dessa i början av spelet. För notera att man kan bara köpa dem från vissa sällsynta Merchants som av någon anledning står stilla i gruvan och man kan inte köpa dessa scrolls i staden Torchlight så om man inte tar tillfället precis i början så måste man vänta 2/3 delar av spelet på att denna merchant ska komma igen. Så ta dig i akt!

Utrustningssystemet är lika standard som spelet är. Man kan hitta alla sorters vapen, handskar, rustningar och hjälmar och deras kvalité är allt från Common till Epic och Legendary. Så om du spelat liknande spel tidigare så kommer du genast att känna dig som hemma, en sak som för mig i alla fall är nytt är att ditt pet kan bära upp till 50 föremål och du kan sedan beordra det att springa upp till Torchligt och sälja allt han han bär med sig , för att sen bära pengarna tillbaka. Hur den lyckas med detta på ungefär 2 minuter och hur den kan förhandla ett pris med Merchants i Torchligt är ett mysterium med vissa saker är det bäst att inte ställa några frågor om och bara vandra tacksamt vidare.

Ens ”pet” har enspeciell förmåga som är väldigt användbar om man bestämmer sig för att nyttja djuret till fullo, ditt pet har förmågan att förvandla sig till stort sätt alla monster du stöter på inne i gruvan (Men bara i 2-3 minuter).
Detta är väldigt användbart då den blir en stark kompanjon som slåss vid din sida och om dennas hälsa når  ”0%, så springer djuret runt som en galning i någon minut innan dennas hälsa laddat upp igen. Man transformerar djuret genom att mata den med olika sorters fisk. Ja fisk, dessa måste man fiska efter på vissa platser och jag råder dig fiska som en galning för det kan behövas om du spelar på svåraste svårighetsgrad (Antar jag). Men svårigheten i spelet är något att önska då det finns fyra svårighetsgrader att börja med: Easy, Normal, Hard och very Hard och så kan man aktivera ett Hardcore mode som gör ens död permanent, det vill säga du respawnar inte och jag ser personligen inte någon nytta i det.

Då jag spenderade cirka 7 – 8 timmar att spela igenom detta spel. Så Torchlight erbjuder i alla fall mycket Gameplay, men är det bra Gameplay? Torchlight är en lite mer enformig Diablo kopia bara lite nyare grafik (Jag menar Diablo I & II) Spelstilen är stort sätt bara att hacka sig igenom alla fiender, använda sina Health och Mana Potions. Dessa får man i stora mängder så jag fann ingen anledning att köpa dem heller.

Men tillbaka till Gameplayen. Torchligts Gameplay är väldigt enformig då jag spelade som Vanquisher som använder gevär/pilbåge etc,så behövde jag nästan aldrig använda mina speciella förmågor utan behövde bara hålla in X (attack knappen) och se när fienderna dog innan de hann göra någon riktig skada det var inte förs i slutet av spelet som jag blev tvungen att använda mina förmågor för att överleva men även då så behövde jag bara använda 2 av dem, Ricochet och Flamingshot. Men något positivt är att kontrollerna är väldigt smidiga och fungerar som en dröm utan några som helst problem som jag märkte. Det finns ett väldigt rak på sak skillträdssystem som man får spendera skillpoints i när man levlar upp i spelet. Detta skillträd är lätt att förstå sig på och det finns inga fällor, det vill säga det finns inga direkt värdelösa talanger som bara finns för att förvirra dig så du gör fel och din karaktär blir värdelös som många MMORPG brukar av någon anledning ha.. Men det slipper du iaf i Torchligt.

Men Questen i Torchlight är väldigt standard i form av ”Hämta det där, döda det där” och jag fann att jag struntade i dem helt och hållet tillslut Då man inte får någonting av direkt värde från Quests då man får mer pengar och bättre utrustning av att bara gå djupare ner i berget utan att ta en massa omvägar med Quest. Vilket är ganska konstigt i ett RPG att man får spelaren att inte vilja göra quest för de känns bara som en distraktion.

Detta gjorde att spelet blev väldigt enformigt och hjärndödande. Då bossar inte kräver någon speciell taktik för att besegra så blev det genast som att springa uppförsbacke. Väldigt segt och långdraget då jag kom på mig själv önskandes att spelet kunde ta slut någon gång. Allt du behöver göra som distans dps i detta spel är att göra som man säger i MMORPG Kite det vill säga du skjuter och springer och skjuter så kommer aldrig fienderna vara i närheten av dig. Så spelet kan bli ganska långtråkigt då alla fiender/bossar kräver stort sätt samma taktik för att besegra och spelet kräver ingen särskilld talang eller skicklighet från din sida för att vinna.

Men grafiken är i alla fall uppfriskande välgjord då den håller samma stil hela spelet igenom och påminner lite om World of Warcrafts grafik vilken är en bra sak då man har gjort Torchlight precis så detaljerad i grafiken som det krävs i denna spelchanger för att det inte ska se fult ut. Allt som allt är grafiken ganska vacker att titta på. Men musiken är hemsk i min mening, den är repetitiv och hjärndödande som tusan. Jag fick tillslut huvudvärk efter att ha spelat spelet i 2timmar+ men spelutvecklarna var artiga nog att ha en mute funktion på musiken om man vill välja det via Audio menyn. Så det är något positivt i alla fall. Men det finns något ganska positivt med detta spel, när man klarat av ett visst antal floors så kommer en gammal klassisk berättar röst som läser högt ur en Journal från en äventyrare som färdats in i djupet i detta berg innan dig så det blir en skön paus som man får koppla av lite innan nästa nivå.

Men då det inte finns någon Multiplayer eller liknande, så måste jag dessvärre tycka att Torchlight inte har något speciellt omspelningsvärde och slutet var bland de sämsta jag sett på ett par år. Så jag får inte någon anledning att testa svårare svårighetsgrader och den enda ”riktiga” bossen i hela spelet var sista bossen som bara hade löjligt mycket HP men var också löjligt enkel att besegra med en distans DPS klass (Tog bara en jäkla lång tid att döda men var inte svår eller rolig att slåss emot…). Det kanske är svårare med en Destroyer som är i närstrid men jag tycker inte att bara en klass i ett sådant här spel ska få en utmaning när de spelar och att ha ett sådant här spel utan Multiplayer känns väldigt konstigt för mig då jag istället skulle kunna spela Diablo II eller andra roligare Diablo kopior med mina vänner vilket är roligare i min mening. Det har ryktats om på Torchligts forum att några personer arbetar på en Multiplayer mod till Torchlight men jag tror att om de klarar av att göra klart moden så kommer den troligen bara till PC så vi på konsol får nöja oss med att springa runt i mörka grottor ensamma för tillfället.

 

Torchlight

6

Grafik

6/10

Ljud

4/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

6/10