Trots en jobbig start med lagg har Eden Games nu haft några veckor på sig att patcha bort de större problemen. Nu har det blivit dags att se om uppföljaren till test drive unlimited kan leva upp till sitt M.O.O.R-löfte (Massively Open Online Racing).

Test drive unlimited 2 är tänkt att ge racingentusiaster chansen att åka runt med några av de mest exklusiva bilarna som finns och låta dem tävla mot såväl A.I som mänskliga spelare som man stöter på i test drive unlimiteds enorma värld. Konceptet är lockande och låter som en fantastisk idé men någonstans i utvecklandet av detta spel bestämde sig Eden Games att hitta på ytterligare funktioner som fungerar mer som glädjedödare än förbättringar på annars ett bra koncept.

Något som man fort kommer att märka i Test Drive Unlimited 2 är spelets skala. Att korsa första ön (Ibiza) tog mig åtminstone en 30 min med en snitthastighet på runt 170-200 km/h. Det finns småvägar, motorvägar, grus vägar och även dolda vägar som om man hittar belönar spelaren med erfarenhetspoäng. Ön är enorm som sagt men Eden Games har varit snälla att låta dig använda en fast travel funktion likt den i Elder Scrolls för att fort ta dig mellan punkter du redan upptäckt. Tyvärr kommer spelare ändå upptäcka fort att det är en värld som inte har mycket substans i sig. Mycket av naturen på Ibiza ser bekant ut oavsett vart man åker och avsaknaden av människor i stadsdelarna gör att spelet känns som ett MMO som är enbart halvvägs igenom utvecklingsstadiet.

Jag skrev innan att nyfikna spelare kan få erfarenhetspoäng för att upptäcka dolda vägar. Detta är enbart en del av vad spelets leveling-system handlar om. Alla spelare får en global level som är ett snitt uträknat från fyra sub-kategorier. Dessa fyra är Discovery, Social, Collection samt Competition. Discovery handlar om att upptäcka nya vägar och platser att besöka, Collection utmanar spelare att äga så många bilar som möjligt.

Competition är vart flest spelare troligast kommer avancera snabbast då det handlar om att tävla mot A.I i olika klasser. C-klassen är för klassiska bilar, A-klassen för asfalt och B-klassen är off-road. Skillnaden mellan C och A är inte så mycket underlaget som det är prestandan på bilar. A-serien av bilar går från A7 klasser (Golf GTI) till A1 (Audi R8, Bugatti Veyron mm) medans C och B klasserna enbart har 2 olika nivåer. Social är ganska speciellt och handlar mycket om ens karaktärs utseende, det går att köpa kläder, gå till en hårsalong samt få plastikkirurgi gjort på ens karaktär. Tråkigt är det däremot att i början av spelet så måste man välja mellan bara ett fåtal standardkaraktärer istället för att ha customiseringen redan där.

Spelet öppnar upp med en svag story och några dåliga cut-scenes. Det är ett stort plus att spelet sällan försöker påtvinga dig någon känsla av en story. Istället får spelare själva välja att hitta på vad de vill göra. Något som alla kommer behöva göra dock är att köra race och känslan att köra bilarna är en viktig del av spelet. Att säga att Eden Games har lyckats med känslan av att flyga fram i 200-300 km/h är något som är svårt att avgöra. Skillnaden mellan olika klasser och bilar har en väldigt stor påverkan på hur bra bilarna kommer kännas att köra, ibland går det lätt att ta en mindre kurva i 200 och en annan gång kan bilen spinna helt ur kontroll i samma hastighet. Detta har ingenting med klasserna av bilarna att göra heller, en dyrare bil har inte nödvändigtvis bättre väghållning.

Förutom att olika bilar kan bete sig väldigt olika så det går heller inte att skräddarsy bilarna i test drive unlimited på samma sätt som vissa kanske har blivit vana med sedan Forza och Need for Speed Shift. Bilarnas prestanda baseras på enbart tre kategorier, Acceleration, Hastighet och Bromsförmåga. Det är ett simpelt system som lämnar en längtan efter mer modifiering. Att uppgradera en bil är lika enkelt som att köpa ett uppgraderingspaket till någon av de tre kategorierna. Varje steg gör den valda kategorin lite bättre så det finns inget rum för att tweaka med prestandan på någon viss modell man verkligen gillar.

Grafiken till Test Drive Unlimited 2 är inget som kommer att imponera. Bilmodellerna ser bra ut men det finns många racing-spel som redan har gjort det bättre och miljöerna har några sällsynta stunder då de fungerar bra men tack vare en dålig draw-distance kommer spelare ofta se hela skogar av träd och buskar ritas in. Motorljuden till bilarna är till belåtenhet men man saknar bra ljudeffekter för däckslir och olika ljud för grus eller asfalt. Musiken till TDU2 är däremot riktigt bra, musiken finns blandat på två radiostationer som man kan välja mellan och till min förvåning fann jag mig själv nynna då och då på några av melodierna från soundtracket.

Multiplayer som är tänkt att vara en stor del av spelet känns som bara ett tillägg vid många tillfällen. Det finns hubbar där spelare kan mötas upp och hitta utmaningar som andra spelare skapat, men trots många försök att få igång några tävlingar lyckades jag aldrig. Den bästa chansen man har på att tävla mot andra spelare på ett snabbt och enkelt sätt är att försöka hitta andra spelare i världen medan man kör omkring. När man väl hittar dem så blinkar man med framlyktorna en gång för att skicka en utmaningsinbjudan. Lagg verkar fortfarande vara en del av spelet också, jag testkörde på en PS3 och vid flera tillfällen kunde jag se andra spelare som var halvt genomskinliga och studsade fram längs vägarna.

TDU2 har sedan sin föregångare blivit mycket större, men ”förbättringarna” i denna uppföljare har bara ökat mängden med tidsfördriv och missat vad som borde ha varit det viktigaste i en annars bra idé. Istället för en att ha spelare köpa hus och kläder kunde Eden Games ha spenderat mer tid på att skapa ett djupare system för bilarna, en ordentlig online-lobby som kunde gjort det enkelt för spelare att skapa tävlingar istället för att ha dig köra runt i vildmarken efter bilvrak som låser upp bilar som inte är värda att tävla med. Level-systemet har heller inte mycket till funktion annat än att låsa vissa plagg och flygresor för spelare. Jag rekommenderar att vänta med att köpa TDU2 tills att priset gått ner en bit, förhoppningsvis kan Eden Games använda tiden till att patcha bort det sista av lagget och låta communityn växa.

Test Drive Unlimited 2

6

6/10