Beyond Good and Evil HD är som namnet antyder en HD-remake på en äldre titel med samma namn, men utan HD så klart. Till en början var jag lite skeptisk till spelet, det kändes inte tilltalande till en början. Men ju mer jag spelade desto mer fastnade jag. Beyond Good and Evil HD börjar lugnt, även fast man slängs direkt in i en actionfylld sekvens. Spelet börjar med att man får se ett gäng kometer som är på väg ner på planeten, det visar sig strax vad som komma skall…

Huvudkaraktären Jade sitter och mediterar med en vän, någon form av mänsklig varelse, som smygtittar och härmas. Plötsligt faller kometer ner från himlen, de landar i närheten och innehåller utomjordingar som kallas ”DomZ”. De börjar tillfångata innevånarna. Här börjar din roll som Jade att slåss för att frita dina vänner. Tillsammans med Pey’j, en gris som har tagit hand om Jade efter att hennes föräldrar blivit dödade av DomZ, tar man sig an världen och löser pussel tillsammans. Under spelets gång leds man sakta men säkert in i hur kontrollerna fungerar, vilket känns väldigt smidigt. Man slipper få allt på en gång och kan istället koncentrera sig mer på spelet, vilket vi gillar. Beyond Good and Evil HD är ett äventyrspusselspel i tredjepersonsvy med en kamera man kan styra runt ungefär som i till exempel GTA4. Dock har utvecklarna valt att ibland använda fasta och ”låsande” kameravinklar för att försöka underlätta, eller visa var man ska. Vi tycker att de fasta kameravinklarna inte riktigt hjälper till utan ibland blir ett frustrationsmoment då karaktären kan bli svårkontrollerad. Även de ”låsande” kameravinklarna gör det frustrerande eftersom man vid vissa tillfällen vill kunna försöka se sig omkring i rummet, men kameran bara hoppar mellan valda fasta punkter. Det blir alltså stundtals svårt att styra sin karaktär och ibland tar man onödig skada för att man råkar göra något fel.

I sin arsenal med utrustning har man till exempel en intelligent väska som fungerar som inventory, här sparas alla saker man köper och plockar upp. Föremål scannas in och en artificiell intelligens i väskan ger dig en kommentar om att avläsningen är klar. Denna artificiella intelligens kommer stundtals hjälpa dig och berätta saker under spelets gång. Jade har även tillgång till en kamera som man använder till flera olika ändamål. Ett kontinuerligt sidouppdrag är att fotografera djur i världen, för att inventera gamla samt nya varelser. Självklart blir man belönad för detta i världens olika valutor som går att spendera på uppgraderingar till sitt fordon, föremål som återställer eller utökar ens hälsomängd. Kameran används även till att få fram lite tips om hur man kommer vidare, till exempel avslöjar den svagheter hos vissa fiender eller föremål som man ska interagera med för att lösa pusslet för att komma vidare. Eftersom Pey’j alltid är vid ens sida kan man nyttja honom till olika uppgifter. Han kan till exempel hjälpa till att trycka på varsin knapp samtidigt för att öppna en stor dörr, eller uppehålla fiender för att man ska kunna göra skada på dem.

Grafiken är tillfredsställande och helt okej för en XBLA-titel, karaktärerna och animationerna är snygga och har en tilltalande grafisk stil och spelet känns riktad mot yngre publik. Dock räcker inte grafiken riktigt hela vägen om man sitter på en stor HDTV men är som sagt helt okej för vad det är. Röstskådespelarna är trovärdiga med bra inlevelse, med några undantag. Bland annat låter rösten från personen som betalar en för att fotografera djuren lite svajande och osäker ibland , men i det hela känns de genomgående bra. Vi anser att musiken används väldigt bra i spelet med att öka känslan och atmosfären vid till exempel spännande och kluriga händelser.

Stridssystemet är extremt enkelt, det är endast ett par knappar på kontrollen man behöver hålla reda på. En för att attackera, en för att snabbt hoppa ur vägen från sin fiende samt en för att beordra Pey’j att uppehålla motståndaren. Eftersom det är ett pusselspel så blir bossfighterna litetrial and error, då man får testa sig fram vad för svagheter de har. Det går oftast ganska fort att lära sig och ibland får man kombinera sina egna kunskaper med Pey’j för att kunna slå bossen. Som sagt ovan är kameran riktigt frustrerande vid vissa tillfällen, och det märks speciellt av vid smygdelarna i spelet. Man kan smyga på huk, samt använda väggar att gömma sig bakom. Flera gånger resulterade den struliga kameran i att vi blir upptäckta och dödade, kameran låter oss inte styra helt fritt utan blockeras av att man är för nära en vägg. Mycket irriterande!

Man kan inte spara när man vill i spelet utan måste använda sig utav M-Disc-stationer, som finns placerade lite här och där i världen. M-Discs är skivor man hittar under spelets gång, dessa innehåller meddelanden från karaktärer i spelet. Man kan max ha 5 sparpunkter och varje gång man sparar får man en Internet-kod som man använder för att låsa upp saker i spelet. Dessa anger man på den officiella webplatsen för spelet.

Det finns ett väldigt innovativt sätt att ange passerkoder för låsta dörrar. Med hjälp av den vänstra analoga spaken roterar man en markör i en oändlig spiral av alfabetet och siffror. I slutet av varje bokstavs- och sifferserie så finns en sudda-knapp och en godkänna-knapp. Redan angivna och godkända koder sparas ifall man vill testa dem igen. Detta fungerar väldigt smidigt och det går väldigt fort att ange bokstäver och siffror, mycket snabbare än skärmtangentbordet som man annars är van med på Xbox:en.

Sammanfattningsvis tycker vi att Beyond Good and Evil HD är ett helt okej pusselspel med lite smyginslag och bra röstskådisar. Musiken är bra och hjälper till att styra atmosfären i spelet, ett stort plus! Spelet känns dock inte speciellt utmanande och kan ibland vara förvirrande för att man inte får bra instruktioner hur man ska gå vidare. Grafiken i spelet är okej, med en tilltalande grafisk stil. Beyond Good and Evil HD känns riktad åt en lite yngre publik på grund av svårighetsgraden, men går självklart bra att spela i alla åldrar. Kanske ett passande spel för en blivande gamer?

Beyond Good and Evil HD

7

6/10