Igår var både Studio23 och Hamstern på besök hos Warner Brothers för att på ett ärligt och hederligt sätt slita varandra i stycken och dansa på motståndarens grav. Det var äntligen dags att få testa Mortal Kombat 9 och det var med en gnutta nostalgi och en näve självbehärskning som vi gick in i pressrummet där Mortal Kombat 9 väntade på oss.

Redan i huvudmenyn ser vi goda tecken då Sub Zero tar emot en ordentlig knogsmörgås från Scorpion innan vi ens har hunnit välja “versus mode”. Väl inne i versus ser vi att det finns plats för ungefär 30 karaktärer och även ett par rutor dedikerade för DLC-karaktärer. Matchen drar igång och vi försöker känna av hur stridssystemet fungerar innan vi rusar mot varandra och släpper loss allt det hat vi lyckades skrapa fram gentemot varandra. Det lilla hatet fick dock snart ta ett steg tillbaka eftersom att det inte tog många sekunders strid innan vi märkte att Mortal Kombat 9 kan vara det spel som gör att serien får tillbaka sin status bland beat ém up serierna.


Kontrollen känns igen från de tidigare delarna i serien,
men den har snabbats upp lite vilket gör att man behöver vara lite snabbare i fingrarna än tidigare för att utföra även enklare kombinationer. Hela spelet i sig känns som att det har fått en liten hastighetsökning från tidigare delar och tillsammans med de grymma bakgrunderna, den pampiga musiken och självfallet de brutala avslutningarna finns det en hel del anledningar till att se fram emot denna blodiga turnering.

Förutom klassiska spellägen som “story mode” och “versus mode” fanns det ett nytt läge kallat “Challenge Tower” för den ensamme spelaren där det gäller att ta sig an och övervinna olika utmaningar. Utmaningarna varierade kraftigt då vi till en början ska träffa med ett visst antal slag på kort tid och mot slutet av vår speltid skulle besegra en zombie innan den puttade oss av banan. Miljöerna är riktigt fina med ett olika detaljer som t.ex. fångar som sänks ned i syra och den uppdaterade brofighten som är i bakgrunden på “the Pit”. Detaljerade omgivningar är något som Netherrealm Studios har lagt ner mycket energi på och vi såg troligtvis inte ens hälften av alla små detaljer som gömmer sig på banorna.


Det finns även ett tillägg bland spellägena som vi är förvånade över att det inte har funnits tidigare.
“Fatality Training” är precis vad det låter som och låter spelaren öva på seriens signaturfeature och självfallet även bevittna resultatet av dessa. Förutom att få träna på hur dessa ska utföras får man även veta var man ska stå gentemot sin motståndare, vilket är något vi uppskattar väldigt mycket. En annan sak vi uppskattade väldigt mycket var den brutalitet som våra kära “fatalities” hade. Här var det inget mesigt med brutna nackar eller kroppar som flyger intakta flera hundra meter utan det involverar blod, avslitna kroppsdelar och en hel del förudmjukelse. Vad sägs om Scorpion som kapar sin motståndare på mitten, hugger av huvudet, sparkar bort kroppen för att sedan dela huvudet itu innan det nuddar marken. Vi fick bara chansen att se en avslutning  per karaktär men med löftet om tre olika “fatalities” för varje karaktär kan vi inte göra annat än att se fram emot det färdiga resultatet när Mortal Kombat 9 släpps i slutet av april.

[pro-player width=’611′ height=’503′ type=’video’]http://www.ctrlaltelite.se/trailers/Mortal Kombat 9 Preview.mp4[/pro-player]