Efter att jag tjurat över att tåg och bussar aldrig var i tid under vintern sätter jag mig ner med Cities in Motion och ska var ett bättre SL och SJ.

När jag väl startar spelet känner jag mig väldigt peppad för att jag ska bevisa för alla att jag kan bygga upp ett bättre trafiknät en SJ och SL. Jag ska hjälpa till i Berlin att bygga ut deras trafiknät och se till så deras lokaltrafik kan röra sig bättre, allt börjar med frid och fröjd. Allting trallar på och bussarna går som dom ska, alla som ska med kommer med på bussen och ingen behöver stå kvar och vänta på nästa buss för att dom inte fick plats.

Jag bygger ut en längre bussträcka med många stationer där folk kan färdas en längre bit, men det är det första misstaget jag gör. Jag har för lite bussar som går på den linjen så helt plötsligt så står det 140st vid en busstation och väntar på bussen där det bara för plats 25st passagerare. Kaos startar och jag får pumpa in fler bussar som löser problemet för tillfället.

Jag får ett uppdrag att bygga ut spårvagnen mellan teater, universitet och ett centrum jag bygger och märker att det kommer bli väldigt långt så jag bygger många spårvagnar som kan åka där. Allt börjar lugnt och tuffar runt som det ska sen kommer det stora KAOSET! Ingen blir upphämtad varken av buss eller spårvagn för att spårvagnarna blockerar hela vägen för bussar, bilar och alla andra fordon så ingen kan ta sig fram på vägen.

Det var det första jag var med om då jag märkte att Cities in Motion är ett välplanerat spel där man måste verkligen tänka ut hur man bygger och inte bara bygga på för då blir verkligen bara allt pannkaka, du måste också tänka på ekonomi och hur mycket du ska ta betalt och hur mycket du ska betala ut till dina arbetare. Du måste verkligen se till så folket är nöjda med din insats så de vill åka med dig.

Visuellt är det ett väldigt vackert spel tycker jag själv, det kanske inte kör på den bästa grafikmotorn men det håller verkligen klassen för en simulator. jo det ligger väldigt skönt i ens öron med härliga stadsljud där man hör folk, bilar och lite fågelkvitter när man rör sig ut mot landet.

Cities in Motion är verkligen ett spel jag rekommenderar till folk som gillar simulatorer och folk som klagat på SJ/SL hela vintern. Man märker på en gång varför SJ/SL har haft det svårt när man sätter sig med spelet, fast då sköter man själv trafiken, ekonomin, facket & PR etc så i slutändan drar du ändå en större last än SJ/SL men du kan i alla fall få en inblick.

Cities in Motion

8

8/10