Det är inte bara Isaac Clarke som har den oerhörda oturen att återigen vara tvungen att bekämpa de odöda massorna på Titan Station. Innan Isaac ens ankom till USG Ishimura eller Aegis VII var det två människor som lyckades fly den dömda utgrävningsplatsen. Dessa två var säkerhetschefen Gabe Weller och läkaren Lexine Murdock. De två lyckades med nöd och näppe ta sig ifrån Aegis VII och har sedan det första spelets flyttat till Titan Station där de har gift sig. När vi först återser Gabe sitter han ensam i en grotta under stationens yta, den ensamma överlevaren av sin enhet efter en av de första vågorna av Necromorph-infestationen. För Gabe finns bara ett mål; hitta Lexine och fly Titan Station innan historien upprepas igen.

Det som följer är mer av det goda. Gabe är precis som Isaac utrustad med ett gäng olika vapen (mest av den typen som faktiskt är skapade för detta syfte, till skillnad från plasma skäraren som Isaac använder sig av) och kan via affärer köpa och uppgradera de som finns till godo. Spelmässigt är det med andra ord nästintill identiskt med vad som erbjuds i huvudspelet och detta är absolut ingenting dåligt. Den enda direkta skillnaden är just Gabes grundarsenal av vapen. Där Isaac påbörjade sitt äventyr med Plasma Cuttern har Gabe två gevär och en eldkastare till sitt förfogande, vilket faktiskt är det sämre av de två alternativen då dessa vapen är mindre anpassade till att skjuta av lemmar med. Dock är detta inget enorm hinder då man vid första kiosken kan köpa sig ett komplement i form av en Line Gun eller Plasma Cutter.

Dead Space 2: Severed varar i ungefär två till tre timmars speltid och tar Gabe till både nya och välbekanta miljöer från Dead Space 2s kampanj. Det är intressant att återse de gamla miljöerna i vetskap om att Isaac måste ha passerat igenom dem bara minuter innan Gabe gör det och att upptäcka spår efter Isaac är nästan lite lättande i den dystra miljön. Gabes resa genom Titan station är effektfull och lyckades faktiskt skapa ett genuint obehag i vissa stunder som faktiskt är minst lika många som de i det fullständiga spelet, vilket även kan ha att göra med det faktumet att man vet att det knappast kommer hjälp med tanke på att alla som spelat huvudspelet redan vet att alla i området redan har slaktats.

Det som verkligen gör Dead Space 2: Severed en utmärkt expansion till Dead Space 2 är handlingen. Gabes jakt på sin fru är simpel nog som morot att fortsätta framåt men för alla som spelat Extraction eller i allmänhet bryr sig om den värld som existerade runt Isaac Clarke i Dead Space 2 är det ett väldigt intressant sidospår. När allt är sagt och gjort är det två känslor som infinner sig inom mig, en sorgsen oro för att dessa karaktärer inte kommer återbesökas till den nivå de förtjänar och min törst för mer. Efter Dead Space 2 tog slut kände jag mig nöjd. Jag ville ha mer dead Space men jag ansåg att Visceral var tvungna att verkligen tänka igenom sitt nästa kapitel om de planerade att utnyttja Isaac Clarke som protagonist igen. Den känslan är om något ännu starkare nu. För även om jag verkligen inte tycker illa om Isaac och vill se honom igen så står det klart att Gabe är en mer lättomtyckt hjälte. Han har som enda mål att rädda de han älskar och är villig att offra allt för det syftet.

Jag hoppas att detta är ett tecken för vad vi kan komma att förvänta oss från ett av EAs bästa varumärken just nu, för om det är så är det bara att vänta med blodad tand, för Dead Space har mer att ge och jag vill ha mer att ta!

Dead Space 2: Severed DLC

Dead Space 2: Severed DLC
8