Pixel Junk Shooter 1 var ett roligt pusselspel som utmanade spelare att rädda liv och använda sin list för att ta sig igenom flera banor med slutmålet att nå ytan av planeten man befann sig på. Spelaren lyckades tillslut kämpa sin väg genom flera underjordiska tunnlar upp till ytan igen, men svaldes abrupt utav ett gigantiskt maskmonster. Uppföljaren låter spelaren fortsätta sin resa tillbaka till ytan igen men denna gång så kommer omgivningen vara något annorlunda.

Det första jag vill säga är att för de som kände sig lurade av berättelsen i första spelet där man tagit sig fram till ytan bara för att dras ner bland djupet av planeten igen. Att om man ändå gillade första spelet kommer man älska uppföljaren. Q-Games har verkligen funderat på vad det betyder att bli svald hel av en gigantisk mask. Banorna är intressanta, väldesignade och ger spelare tillräckligt med utmaning för att erfordra frustration när något extra knepigt parti tvingar en att börja om igen. Men ändå vill man fortsätta spela och glädjen av att klara en bana skapar “bara en till” känslan varje gång.

Att ta sig ut ur underjordiska tunnlar var en sak, men ett levande ting är något helt annat. Väggarna runt spelarna ser mjuka ut inuti masken. Man upptäcker fort många nya farliga element som måste undvikas. Det absolut första en spelare lär sig när man starta Pixel Junk Shooter 2 är att lila vätska är farligt. Den lila vätskan är någon form av frätande kroppsvätska som masken har gott om. Snuddar man vid denna vätska har spelaren en kort tid på sig att hitta vatten och spola bort det innan det fräter bort skeppet. Senare kommer man få lära sig att om denna vätska sedan blandas med mycket vatten så förvandlas det istället till bubblor som får skeppet att tappa kontrollen.

Ett annat intressant element som måste undvikas är en form av grön gegga. Denna gegga beter sig mycket som replikerande celler. De går att skjuta bort men växer tillbaka fort igen så det gäller att skjuta en tunnel framför sig och hela tiden röra sig framåt. I dessa segment däremot uppmärksammade jag något som störde mig redan från början av spelet. Det går fortfarande inte att skjuta i alla riktningar utan spelaren är tvungen att välja mellan 4 olika riktningar. Spelet använder sig av ett sorts auto-aim system som låter dig sikta på ett ungefär mot fiender och spelet sköter resten. Det fungerar bra mot fiender men i fallen med den gröna geggan så var jag ibland tvungen att välja längre omvägar för att komma dit jag ville.

Siktet åsido så finns det även en mängd med uppgraderingar till skeppet att upptäcka, en del av dem är kritiska för att klara banorna medan andra kan göra det det lite lättare. Bland de vanligare uppgraderingarna hör energiskölden till. Den absorberar skada och kan rädda spelare från att behöva börja om banan från början. Sen finns det plantor/träd som spelare kan använda sin krok på för att plocka upp frön. Dessa frön kan spelare sen ta med sig och släppa av någonstans för en speciell effekt. En sort kan explodera till en stor mängd med vatten, en annan blir en bomb som kan skada fiender, och även monstrets egna tarmar. Det finns även banor som låter spelare uppgradera skeppet temporärt. En av dessa uppgraderingar är ett skeppet kan byta ut sina vanliga vapen för en vattenkanon. Vattenkanonen har mängder med användningar då varken frätande syra, grön gegga eller lava utgör några större hot då.

En stor nyhet med Pixel Junk Shooter 2 är även multiplayer, tyvärr har det inte varit möjligt att prova denna del av spelet i skrivande stund. Men multiplayer kan förklaras kort som att det finns League och friends matches. Med League kommer spelarna att rankas samt kunna klättra in i högre ligor. Två spelare möts åt gången och den ena spelar offensivt och den andra defensivt. För den offensiva spelaren handlar det om att flytta överlevare till en räddningszon utan att bli upptäckt och den defensiva spelaren måste stoppa detta.  Det finns även ett spelläge där istället för rankingspoäng får spelaren virtuella pengar. Dessa går att använda för att handla uppgraderingar till sitt skepp och enbart 3 uppgraderingar går att montera på skeppen åt gången. Spelare kan lägga till olika vapen och även uppgraderingar som stör den andra spelarens skepp på olika sätt.

Hur multiplayer kommer att bli är svårt att säga. Mycket kan komma att hänga på hur många spelare som köper ett pusselspel och sedan väljer att spela pvp online. Om intresset blir stort däremot finns det tillräckligt med variation på spelstil i multiplayer för att det inte ska bli monotont för fort.

Pixeljunk Shooter 2

Pixeljunk Shooter 2
8