Vi blev inbjudna att få se och testa på det nya Shift 2: Unleashed och medan vi satte fot i den hyrda lokalen där vi skulle vistas så kunde man känna spänningen i luften. Vi fick se en Gameplayvideo och efter en kort presentation av Shift 2 så leddes vi äntligen till spelplattformarna där Shift 2 Unleashed tålmodigt väntade på oss.

När vi fick sätta oss framför en spelplattform med ratt och pedaler kändes det som att man själv satt i sätet på en sportbil i en stor kupp. De tre sammankopplade skärmarna som stod på rad visade elegant upp den nya Helmet-Cam som det talats så mycket om. Hur kameran rör på sig när man svänger, eller åker in i en vägg, efter en kanske inte fullt så genomtänkt sväng märker man att inlevelsen i spelet har aldrig känts så levande i ett sådant här spel. Då man kraschar blir det svart och vitt och kameran skakar till. Man blundar nästan och biter ihop när man åker in i en vägg.  Det känns så levande att det blir lite obehagligt att ramma en vägg.


Blodet på denna före detta Gokartförare
pulserade lite grann om man ska vara ärlig. Det var nästan jobbigt att behöva slita sig ifrån ratten då man var så nära att sätta nytt personligt rekord. Plus att den gula bilen konstant rammade in i mig och det var paybacktime. Efter att ha omgrupperat våra temporära bilförare,delat historier om hur duktiga vi var på spelet, hur grymt det var att få andra bilar att köra av banan, så samlade vi oss och påbörjade vår intervju.

Intervju med Marcus Nilsson; Executive Producer för Electronic Arts.

CtrlaltElite
-Marcus, vad kan spelarna förvänta sig som är nytt med denna titel?

Marcus Nilsson
-Shift 2 Unleashed befinner just sig i en mer realistisk bilspelsgenre. Det vi försöker göra är att fortsätta nyskapandet i denna genre och jag tycker att det har stigit på sistone, om man tittar på de andra spelen som kommit ut så är det som Shift 2 försöker göra är att få in lite mer energi. Vi jobbar väldigt tydligt med riktiga bilförare och de kan tala om för oss hur exakt det känns att köra riktiga sportbilar.  Vi har ju aldrig lyckats porträttera hur det känns att sitta i en racerbil som kör  150 i timmen i en skarp kurva innan, men det är någonting som vi lyckats med i Shift 2. Vi introducerade Helmet-Cam; kort sagt är det att vi sätter in kameran där huvudet sitter i hjälmen. Den påverkas lite av G-krafterna när du kommer in i en kurva och att du tittar lite in i kurvan innan du svänger in vilket är precis så man kör bil i verkligheten.

– För att göra detta så realistiskt som möjligt så har vi satt in filmkameror som filmat riktiga förare när de har kört med sina sportbilar och sett hur deras kroppar rört sig i kraftiga kurvor och simulerat det i spelet. Man tittar ju inte bara rakt fram när man svänger till exempel och det har vi arbetat in i mjukvaran på ett väldigt eget sätt och det med väldigt väll detaljerad interiör gör så att vi får den mest realistiska körkänslan någonsin. Vi har även satt in en ny renderare så grafiken har fått sig ett lyft också.

CtrlAltElite
Hur skiljer ni er ifrån era konkurrenter?

Marcus Nilsson
– För mig är det viktigt att varenda sekund av spelupplevelsen ska vara rolig och unik, just därför har vi lagt ner mycket arbete på helmet-camen och självklart handlar det också om att få finjustera och uppgradera bilarna till precis som du vill ha dem i spelet.  En stor skillnad som vi har är att vi försöker bygga ett spel som har väldigt hög accessibility  vilket innebär att någon som kanske egentligen inte riktigt gillar realistiska bilspel med gillar bilspel ska kunna komma in och ha roligt i spelet och sättet det märks på är att vi har väldigt detaljerad stegring på hur bilen kan gå ifrån en väldigt svårhanterlig bilkörning till att vi sätter på olika hjälpmedel som stability control & autobreake mm. Som man kan sätta på vid behov, för vi vill att denna schanger skall växa och vi har också implementerat Autolog.

CtrlAltElite
– Skulle du kunna berätta lite mer om Autolog?

Marcus Nilsson
–  Autolog introducerades i Hot Persuit som kom ut i november. Man kan säga att det är en smärre revolution på man spelar ett spel mot sina kompisar utan att behöva vara online på samma gång. Vi har även förlängt speltiden genom att ge spelarna mer val i hur de vill uppgradera sina bilar och ställa in dem.

CtrlAltelite
–  Kommer inte spelare som är mer insatta i bildelar och sådant ha ett övertag mot mindre insatta spelare?

Marcus Nilsson
–  Jag tänker inte avslöja någonting om Multiplayer delen just nu.

CtrlAltElite
– Då kanske man kan ställa en mer lokal fråga och fråga om det kommer finnas någon Splitscreen?

Marcus Nilsson
–  Det är en fråga jag får i princip varje intervju, men om man kollar på hur många som spelar splitscreen så spelas det väldigt lite i dem spel där det finns. Jag tror det är mer utav en “Det är grönare på andra sidan och  jag kommer hem till dig och vi sätter oss och delar en bira, men autolog är den ultimata splitscreen eftersom då kan man jämföra sig mot andra spelare utan att behöva vara online samtidigt.

CtrlAltElite
–  Jag är lite av en aggressiv spelare och undrar då: Kommer jag kunna sabotera för andra spelare? Som att köra in i dem så de får sladd och liknande?

Marcus Nilsson
–  Ja det går, men det beror det på hur man sätter upp multiplayer spelet, men mer än så säger jag inte.

CtrlAltElite
– Vad är det som du tycker är häftigast med Shift 2?

Marcus Nilsson
– Personligen tycker jag att det är Autolog, till exempel om man har en Iphone så kommer man kunna få meddelanden om någon kompis slår ens rekord på en bana. Jag vill bygga en större feature än att man bara sitter och spelar i sin källare utan vill utveckla spelet på ett mer socialt plan.

Need for Speed Shift 2: Unleashed har release den 31 Mars till: Playstation 3 , Xbox 360 och PC.
Fram tills dess kan du ju alltid titta på trailern från spelet