Välkommen till världen kära Bulletstorm, en first person shooter när den är som bäst. Man kan kort och gott sammanfatta spelet med brutala kills och en stor dos toalett humor. Här spelar det större roll hur du dödar fienderna än om du dödar dom eftersom du får poäng för hur du väljer att döda fienderna. Väljer du till exempel att fint hänga upp fienden i en kaktus gör du en skillshot kallad “pricked”  och 100 extrapoäng. Grattis! Att att hänga upp fienderna i kaktusar, kasta eldbomber eller sätta ett fint headshot med snipern är väldigt beroendeframkallande och samtidigt obeskrivligt underhållande, det är den här blandande kompotten mellan humor och brutalt våld som ger spelet sin charm.

Du spelar som Grayson Hunt tillsammans med din kamrat Ishi  Sato två föredetta medlemmar av elitstyrkan Dead Echo, som har till uppgift att skydda Confederation of Planets som i sin tur styrs av den hemska Serano. Efter att ha blivit förrådd av Serano kraschar Grayson och Ishi på planeten Stygia, där finner du dig i ett övergivet paradis omgiven av muntanter och köttätande växter. Ett av syftena ni har är att hämnas på mannen som skickade dit er nämligen Serano eftersom han manipulerade Graysons grupp till att döda civila människor.  Det är inte direkt någon djup gripande story utan den känns lite mer som en ursäkt för att få sätta kulorna i mutanterna och tro mig det är just de man vill göra under spelets gång. Man kan helt enkelt inte få nog. Det tar inte många minuter in i spelet förrän du blir upptagen med att kämpa för ditt liv och för att döda fienderna på så många olika varierade sätt som möjligt. Det är ett spelupplägg som innebär att du tjänar poäng genom att slakta fienderna på olika sätt. Visst kan du välja att skjuta dom med ditt vapen men det ger dig endast ynka 10 skill-poäng. Dra åt dig fienderna med din “energy Leash”, sparka på honom och han flyger i slowmotion hjälplöst i luften,  nu är det bara att sikta och skjuta.  Av poängen kan du senare använda i shoppen för att uppgradera dina vapen eller köpa mer ammunition. Alla skillshots har olika brutala namn som till exempel om du väljer att skjuta någon i halsen ser du namnet “gag reflex” och fienden spyr bokstavligt talat blod och lider till döds. Om du däremot skjuter en fiende i ljumsken och sedan dödar honom med ett headshot får du “Mercy”.

Den dryga sex timmars långa kampanjen är fullspäckad med roliga uppdrag och striderna är alla fantastiskt brutala men framförallt varierande vilket gör att striderna inte blir rutin hela tiden. Det finns sammanlagt 131 skillshots så man har många att upptäcka och man får sig ett gott skratt när man ser de olika skillshotsens namn på skärmen. Det finns inte så mycket vapen att välja bland men det är ingenting man irriterar sig på under spelets gång då det räcker med de man har. Det finns bland annat en enklare pistol, ett maskingevär, en hagelbössa samt en sniper som tidigt blev mitt favorit vapen i bulletstorm då du får styra kulan själv och se närbild när kulan träffar fiendens kropp.Miljön i bulletstorm är väldigt detaljerad och det märks att man lagt stor fokus på den vilket medför den där fantastiska  “wow” känslan. Det finns tillfällen då man blir distraherad av den fantastiska naturen när man egentligen borde koncentrera sig på fienderna som attackerar en.

När kampanjen är avklarad är det dags att göra det som varenda reklam har bett oss att göra, nämligen “kill with skill”. Detta görs lämpligast i Echoes spelläget där man får spela mindre sektioner i kampanjen där det gäller att få så mycket poäng som det bara går. Höga poäng leder inte helt oväntat till bättre placering på leaderboarden och självklart vill man inte ligga under sina vänner där. För den som inte känner för att försöka sig på rekordtagningar ensam finns även Anarchy mode där ett lag på fyra personer tillsammans samlar poäng i ett spelläge som liknar Horde mode i Gears of War men självklart med Bulletstorms egna twist. Med varje våg av fiender som kommer räcker det inte med att skjuta ner allting som rör på sig utan hela laget måste även nå upp till en viss summa poäng för att kunna gå vidare. Om laget inte klarar av detta startar vågen om och spelarna får försöka igen. Ett välsynkat lag kan skrapa ihop en stor mängd poäng då det även finns möjligheten att utföra team killshots som t.ex. “tug of war” som ni kanske kan gissa vad det innebär. Multiplayern kommer inte ersätta andra spel som CoD eller Gears of War men den är ett välkommet tillskott innan rivaliteten sjunker in och det enda man bryr sig om är att få bättre poäng i Echoes än sina vänner.

Självklart har även Bulletstorm brister, det jag irriterade mig mest på under spelets gång  är spelets AI den är hemsk, då mina så kallade “kamrater” ständigt står i vägen, blockerar mina slag och springer i vissa fall som yra höns runt hela kartan. Det fanns stunder då jag ville döda dom och spela själv då dom ändå inte gjorde något nytta. Jag försökte även döda dom vilket inte gick då dom inte kan dödas.  Jag hade hellre sett att gruppen kämpade lika mycket tillsammans, eller att jag kunde tala om för dom vart dom skulle springa eller om dom helt enkelt kunde se på mig och lära sig av mästaren.  Detta är någonting jag hoppas blir bättre i uppföljarna. Det är även dåligt synkade cutscenes.

Bulletstorm kan ses som brutalt och “diskriminerande” men fy vad underhållande de är!

Bulletstorm

Bulletstorm