Det börjar bra! Marvel Vs Capcom 3: Fate of Two Worlds inleds med en ordentlig, cool, pampig och allmänt grym introsekvens som sig bör när vi pratar om en av de mest efterlängtade uppföljarna inom beat ém up på ett bra tag. Det börjar bra och det som kommer efter gör oss inte mindre glada heller.

Redan vid val utav karaktärer blir jag glad, den gamla hemska låten “I’m gonna take you for a ride” är lagom långt borta. Den är förflyttad ända till training mode där förutom den klassiska låten även finns en remixad variant som inte är fullt lika psykiskt påfrestande som originalet. Det finns ett flertal olika lägen att spela i Marvel VS Capcom 3. Arcade Vilket är det vanligaste och mest förekommande spelläget i ett fightingspel, där man spelar igenom spelet med tre karaktärer och möter en slutboss som man ska ge på käften tätt följt utav en slutfilm.

Versus Mode där man spelar mot en vän eller fiende som sitter bredvid dig i soffan eller på andra sidan internet för att se vem som är bäst helt enkelt. Training Mode där precis som det låter du får möjligheten att träna dig till att bli bättre med alla de olika karaktärerna i spelet. Mission Mode som påminner om Challenge Mode i Street Fighter IV där du får olika utmaningar du ska utföra med de olika karaktärerna, vilket kan vara allt från att bara använda en attack till sjuka combos. Nästintill allt du gör i spelet ger dig PP som vid en viss mängd låser upp concept art, musik och nya karaktärer. Det betyder att det som spelaren vill göra, vare sig det handlar om multi eller singleplayer kommer kunna låsa upp mer innehåll till spelet samtidigt som han/hon kan fokusera på det som är mest intressant för den spelaren.

Banorna är snygga och det gäller även karaktärerna vilket vi förväntat oss då Marvel Vs Capcom 2 kom ut 2000 till Segas Dreamcast. Mycket har hänt sedan dess och tekniken har gått framåt vilket är en stor anledning till att karaktärerna är gjorda i 3D nu istället för handritade sprites som i tidigare spel. Miljöerna är baserade på de olika karaktärerna som t.ex. ett hustak bredvid kontoret för Daily Bugle och kyrkogården från Ghost & Goblins. Precis som vi är vana vid från tidigare beat ém up från Capcom är inte miljöerna statiska. Det händer väldigt mycket i bakgrunden som är lätt att missa när man är fokuserad på striderna men för den som är uppmärksam finns det många detaljer och cameos som döljer sig lite här och var.

Den viktigaste punkten när vi pratar om grafik i beat ém up är ändå hur tydligt allt som händer på skärmen är och hur stabilt bilduppdateringen flyter på. När det gäller Marvel Vs Capcom 3 är detta mycket beroende av spelarens egna erfarenhet av serien. För den erfarne tar det inte många minuter att få koll på vad det är som händer på skärmen men för någon som är helt ny till serien kan striderna liknas till en fruktsallad av specialeffekter och karaktärer som flyger fram och tillbaka. När man väl tagit sig förbi den tröskeln är Marvel Vs Capcom 3 snabbt och flashigt men samtidigt väldigt tydligt, men att det är möjligt att se vad som händer är inte detsamma som att det är enkelt att kontrollera. Capcom har valt att göra om kontrollen en del från tidigare delar i serien och minskat antalet knappar att attackera med från fyra till tre. Den fjärde knappen har istället förvandlats till en specialknapp som används för att skicka upp motståndaren i luften, byta karaktär i speciella attacker och annat som lätt blir förvirrande till en början.

Den här förändringen har gjort stridssystemet något enklare att ta till sig för nybörjare men djupet från föregående spel finns fortfarande där. Stridssystemet känns mer som en förfining av Tatsunoku Vs Capcom snarare än Marvel Vs Capcom 2, men personligen kan jag inte se det som något negativt alls. Det finns en till väldigt viktig funktion som introducerats till serien som är väldigt enkelt döpt till X-factor. Varje match har spelaren möjligheten att använda den här funktionen som gör att man ger mer skada, regenererar liv och mycket lättare kan linka ihop attacker under en kort period. Saken är att X-factor blir starkare när du har färre karaktärer kvar i ditt lag. Vid ett helt lag är den på level ett och ger spelaren en trevlig boost till attackerna, men om den används när man bara har en karaktär kvar förvandlas denna till ett nästintill ostoppbart monster (bildligt talat) som gör så pass mycket skada att ett helt lag riskerar att falla. Den här funktionen kommer definitivt ha stor påverkan på e-sport scenen men för oss dödliga gör den bara matcherna mer intressanta eftersom en comeback alltid blir möjlig.

Det finns mycket mer som är bra med Marvel Vs Capcom 3 och det gäller inte minst ljudet. Ljudeffekterna känns rätt och de olika karaktärernas röster driver mig inte till vansinne när de är på engelska vilket är vanligt annars i den här genren. En trevlig detalj är att man kan ändra om karaktärerna ska prata engelska eller japanska. Tyvärr fungerar detta bara på Capcoms karaktärer men för ovanlighetens skull kan man ändra detta för varje enskild karaktär och behöver inte låta alla prata engelska eller japanska om man inte vill det. Musiken ska man inte heller glömma bort, speciellt inte när vi har ett par av de mest välgjorda remixer av temalåtar som vi har hört på ett bra tag. En intressant detalj med musiken är att den förändras under matchernas gång beroende på vilka karaktärer som är aktiva vilket ger lite variation även för örat och inte bara ögat.

Med en mängd karaktärer och ett par till på väg i form av dlc verkar Capcom göra allt de kan för att tillfredsställa så många spelare som möjligt. Vi är väldigt nöjda med hur resultatet av deras arbete ser ut just nu, det vi är intresserade av för tillfället är hur spelet kommer bli mottaget hos e-sporten. Vi vill gärna se vilka trix proffsen kan använda sig utav med ett stridssystem som är så djupt och varierande som det i Marvel Vs Capcom 3.

Yagami om spelet:

Första intrycket är väl att det verkar otroligt brutet (vilket väl också förväntades), framförallt Sentinel känns redan bäst i spelet.

Det kan säkert funka som e-sport men kommer nog aldrig bli lika stort som SSFIV. På E-sportsnivå kan det antagligen bli som i MvC2 att endast ett fåtal top tio karaktärer är spelbara för att de är så dominerande. Som publiksport tror jag det kommer vara lite blandat: de som är insatta och förstår sig på spelet kommer säkert gilla att titta på det och då kan det bli grym hype eftersom man kan göra så vilda grejer. De som inte är särskilt insatta kommer nog ha lite svårare att uppskatta det för att det händer så mycket och de antagligen inte riktigt förstår vad som händer (SSFIV har fördelen att även om man knappt är insatt alls kan man se en proffsmatch och förstå mycket av vad som händer ändå).

Som helhet ser spelet hittills kul ut och än så länge är det obalanserat på ett ganska roligt sätt. Vi får se om det håller eller om man efter ett tag hittar saker som är så brutna att det förstör det roliga. Med så många olika karaktärskombinationer med annorlunda gameplay och assists så finns det väldigt mycket man kan göra i spelet som inte provats än. Jag kan också ha fått en rätt felaktig uppfattning än så länge, har ju trots allt bara spelat det en gång. Men det här var mina första intryck i alla fall.”

Skatan_Mila om spelet:

Det jag tycker hittills är att spelet har potential, men just nu verkar det som att det är ganska obalanserat. Sentinel verkar klart bättre än andra karaktärer t.ex. Men med patcher och liknande som antagligen är på väg så tror jag att det kan bli ett bra spel. Sedan tycker jag det är synd att karaktärer som Morrigan/Leilei/Feilicia från vampire savior är nedtonade från deras originalversioner. Tror dock att spelet kommer vara intressant på high level, och jag kommer åtminstone försöka lära mig det så fort jag får tag på ett exemplar (har inga pengar). Skall bli nice att mecka ihop ett lag som både är roligt att spela OCH är brutet!

Dock väger inte min åsikt om spelet så tungt då jag varken spelade eller hade koll på mvc2, så det kan ju visa sig sedan att det är grymt balanserat trots allt, men som sagt så verkar det inte så just nu. Men jag tycker du skall ta med så mycket positivt som möjligt i recensionen så att folk inte bildar en negativ uppfattning om spelet och inte skaffar det, för som sagt så tror jag att på sikt kommer spelet bli mycket bättre.

Marvel Vs Capcom 3: Fate of Two Worlds

Marvel Vs Capcom 3: Fate of Two Worlds
9