Magicka är ett action-äventyr sprudlande med satirisk humor. Spelet utspelar sig i en värld med stämning från nordisk mytologi. Man antar rollen som en magiker från en helig order där ens uppdrag är att stoppa en ondskefull trollkarl från att ta över världen. Du lämnar din hemstad för att påbörja ditt uppdrag, tillsammans med ett enkelt svärd och trollstav. Under spelets gång stöter man på nya vapen, dock framgår deras egenskaper inte riktigt ordentligt utan man får testa sig fram. Detta är något som kändes förvirrande till en början men bidrog snart mer till spelets upptäckarglädje. Spelet är väldigt linjärt och man styrs vidare med hjälp av designen på varje område.

Det är även fyllt med humor och hintar lite skämtsamt till filmer och spel. Vi stöter på saker och händelser som insinuerar till Indiana Jones, Star Wars och Legend of Zelda. I bakgrunden kan man skymta små skyltar med påmålade får, en av många charmiga detaljer man kan stöta på.

Utvecklaren Arrowhead har ett unikt sätt att låta spelaren använda magi. “Dynamic spellcasting” gör det möjligt att kombinera olika typer av magi. Till exempel kan du kombinera eld med arcane-magi för att skjuta iväg en eldstråle. Under spelets gång lär man sig nya kombinationer från böcker som ligger utspridda i världen. Dessa sparas i en “bok” som man enkelt bläddrar genom med scrollhjulet på musen. Varje kombination representeras med ett namn  plus ikoner för respektive magi-typ. De olika magierna styrs med hjälp av tangenter tillsammans med musen eller tangentbordet beroende på hur kombinationen ska utföras. Antingen kastar man på sig själv, på fienden eller i området man befinner sig i. Man stöter även på en mängd hinder, bland annat kan man inte simma utan måste frysa vattnet framför sig för att komma till andra sidan. Det går även att nyttja detta i strid, smält isen under fiendens fötter och han trillar i vattnet och drunknar.

Spelet är väldigt utmanande om man spelar ensam, man märker tydligt att spelet är utvecklat för co-op. För det mesta måste man kämpa mot stundvis många fiender på samma gång och samtidigt försöka upptäcka deras olika svagheter. Under spelets strider sprang jag även på lite buggar. Ett exempel var när jag mötte fiender som stångas så att man flyger iväg. Några gånger flög jag in igenom väggen på ett låst hus som man “flöt runt” inuti utan att kunna ta sig ut. Man kunde fortfarande ta skada från fiendernas slag dock.

Efter att ha testat multiplayer så känns spelet betydligt bättre, det blir lättare att handskas med en större mängd fiender då man kan hjälpas åt. Dör du kan den andra återuppliva dig, och man kan tillsammans göra mer skada. Det finns en magi som består av en stråle, kombinerar man den med fler spelare gör den ännu mer skada och fienden dör fortare. Det är dock värt att nämna att flera spelare även innebär större chans för teamkilling vilket inte är en ovanlighet i stridens hetta, men det är också en del av spelets charm.

Grafiken är tillfredsställande, effekterna är snygga och stilen känns helt rätt. Röstkvaliteten är varierande och man använder något påhittat språk som är en blandning mellan svenska, engelska och allmänt nonsens. Jag kommer ofta på mig själv med att sitta och småfnissa åt roliga saker man hör under karaktärernas konversationer i mellansekvenserna. Ljudeffekterna är bra och håller hög kvalitet, här har de gjort ett väldigt bra jobb.

Sammanfattningsvis innehåller spelet små buggar hit och dit, men i det stora hela är det ett välgjort spel med glimten i ögat. Co-op-läget höjer betyget, och att man kan vara upp till fyra spelare gillar vi!

En andra åsikt:

Magicka är ett sånt där spel som har en barnvänlig utsida men inuti finns en kärna som man inte bemästrar i första taget. Stridssystemet är bland de bästa magirelaterade system jag har sett i spel och även om man inte samlar erfarenhetspoäng känner man sig snart som en mycket bättre spelare när man har börjat memorera olika trollformler. Vad som däremot gör spelet till en minnesvärd upplevelse är den kaotiska co-op som finns. Att vara fyra magiker som försöker samarbeta och skapa de häftigaste magierna tillsammans resulterar ofta i döden för en eller flera av utövarna, men som tur är tar det bara någon sekund att återuppliva varandra. Att lära sig hur man ska använda de mer avancerade magierna är inte bara knepigt utan också sjukt roligt. Magicka har med sin gulliga grafik, roliga berättelse och minnesvärda karaktärer blivit ett spel som jag med säkerhet kan rekommendera till nästan vem som helst. 8/10 – Hamsternator

Ett nytänkande action-äventyr med satirisk humor och fantastisk co-op
Utvecklare: Arrowhead
Utgivare: Paradox Interactive