Peka-klicka äventyrsgenren med lekfull humor är något av ett varmt minne för mig då bland de första spelet jag någonsin spelade var Den Längsta Resan (The Longest Journey).

Äventyrsgenren har alltid varit underhållande för mig då man känner för att spela något men inte riktigt orkar ha den fokus som krävs för att dominera på RTS multiplayer eller FPS. Peka-klicka spel är mer den typ av spel som tar sin tid och inte har bråttom någonstans då man kan spendera många minuter klurandes på hur man skall ta sig över en klyfta med kokande gröngegga. Då det är både frustrerande då man kör fast men ändå väldigt givande då man lyckas klura ut svaret. Men ett problem som alltid har spökat med denna spelgenre är ibland att vissa lösningar kan vara kryptiska eller oklara att det blir på gränsen till löjligt att man ska kunna klura ut de utan hjälp. Har Ghost Pirates of Vooju Island lyckats undvika dessa och blivit en piratskatt eller är det en fälla som drar ner en i havets mörka djup?

Ghost Pirates of Vooju Island utvecklat utav AutumnMoon Entertainment. AutumnMoon grundades 2004 utav Bill Tiller som är en av de tyngre veteranerna från tidigare speltitlar som Monkey Island, Indiana Jones och Guild Wars mm. Med en sådan bakgrund inom spelbranschen kan man ha höga förväntningar på AutumnMoons produkter.

Ghost Pirates of Vooju Island är ett standard klickäventyrsspel med några nya vinklar men för det mesta är det inga revolutionerande förändringar som väcker uppmärksamhet. Spelet har tre huvudkaraktärer: Papa Doc som är en Vooju doktor, Blue Belly som är en kock på ett piratskepp och Jane Starling som är ledande spion för piratkungen Flint och har en nästintill förvirrande stor G kupa som hon ändå lyckas skutta runt med. Detta tycks vara ett återkommande fenomen. Den tidigare titeln A Vampyre Story hade också en väldig storbystad hjältinna.

Spelets introduktion är relativt simpel men avslöjar också en förvirrande faktor som ibland kan återkomma i spelets gång. Man blir snabbt lite förvirrad då huvudkaraktärerna först blir offer för ett bakhåll och helt plötsligt är de spöken och Papa Doc utbrister något i stil med ”Aha min trollformel fungerade!” Då säger man högt för sig själv ”Vilken trollformel?? Och varför fick jag inte se det i filmen så du måste säga det?” En tumregel med ett spel som satsar hårt på handling är att ingame-filmerna måste vara tydliga så man inte blir förvirrad och tappar koll på handlingen.

Hjältarna måste rädda Piratkungen Flint men måste hämta hjälp för att ha en chans och bestämmer sig för att dela upp sig på tre olika fronter som spöken. Som spöke kan du interagera med världen utan att andra kan se dig. Det vill säga man kan ställa till med lite otyg som att ruska om stegar så att en fiende ramlar eller provocera fienden att vända sig emot varandra med lite finurliga trick.

Något som är nytt för mig inom denna spelgenre är att man kontrollerar tre karaktärer samtidigt, det vill säga för att klara av kapitlet måste du ha klarat av alla tre uppgifter med alla tre karaktärerna och man kan byta fritt mellan dessa tre om man tröttnar eller kör fast och behöver en paus från ett problem.

Detta är väldigt uppfriskande då t.e x om jag fastnar framför en dörr jag måste öppna i c:a 20 min och tröttnar kan jag bara hoppa över till en av de andra två karaktärerna och spela lite med dem istället och återkomma senare till problemet. Som alla klickäventyrsspel är man något av en kleptoman, man snor allt som inte är spikat fast i golvet i stort sett, vilket för mig är ganska roligt.

Men som sagt gameplayen är väldigt standard i de flesta aspekten för ett peka-klicka spel. Du vänsterklickar på ett föremål så kommer en meny fram precis vid musen där du får välja mellan tre handlingar, Röra, prata/smaka, Undersöka. Dessa tre är de vanliga handlingarna man kan ta och det var likadant med A Vampyre Story, så om du spelat det kommer du känna dig som hemma. Väldigt mycket föremål går att interagera med, men eftersom att man är ett spöke kan man inte bära runt på saker så karaktärerna ”memorerar” vart objekten är istället i form av att objekten syns i ditt inventory fast som blåa föremål istället.

Det tog en liten stund innan jag förstod vissa delar i spelet men slutligen klurade jag ut att man kan fråga om hjälp av de andra karaktärerna. I ditt inventory ser du alla objekten karaktären du styr över i fråga har samlat på sig/memorerat. Men vissa objekt är andra karaktärer mer kunniga om, till exempel om det handlar om mat eller hemmasysslor är Blue Belly den man ska fråga om hjälp ifall man kör fast. Då drar man bara objektet i ditt inventory till Blue Bellys porträtt.

Som är tradition med dessa spel så är bakgrunden oftast en målad bild eller digitalt renderad stillbild medan karaktärerna är gjorda i 3D. Detta skapar dock en klyfta mellan karaktärer och miljö från en grafisk synpunkt som kan sticka ut som en infekterad nagel. Karaktärerna i detta spel kunde varit bättre gjorde och deras färger känns målade som med starka oljefärger så de skär sig från miljöerna. Det finns några få buggar här och där då en arm kanske sticker igenom kläder lite grann och animationerna känns stela etc, detta dödar stämningen ganska kraftigt och lite av spelglädjen. Animationen är stel som jag skrev tidigare och man ser snabbt var de har lagt ned mest tid på att animera Jane Starlings gungande bröst som harmoniskt rör sig väldigt livstroget och bra animerat upp och ner medan hennes gång när hon går ser stelt och repetitivt ut. Man kanske skulle lagt ner lika mycket tid på all animation och inte bara hennes byst??

Något som räddar stämningen och inlevelsen är musiken i spelet. Musiken känns fräsch men ändå klassisk med riktigt sköna karibiska vibbar som håller sig trogen till genren och är såpass välanpassad till spelet att den inte känns repetitivt så man tröttnar inte på att höra den vilket för mig är ett väldigt stort plus då det inte är ovanligt att spel som dessa ibland kan bli ganska hjärndödande om man blir tvingad att höra samma låt i konstant loop.

När man väl talar om buggar finns det ett problem som fanns i A Vampyre Story också, det är ett problem med ingame filmerna då ljudet i dessa kan börjar loopa så det känns som att man ser på en väldigt dålig rapvideo och detta gör att alla ingame filmer blir helt värdelösa och går inte att se på. Efter lite efterforskning verkar det som att detta “kan vara” relaterat till Geforce 3D-kort som inte samtycker med dessa spel. Men jag har inte hittat något konkret bevis på detta utom svaren från forumfolk med liknande 3D-kort som mig själv.

Något som AutumnMoon Entertainment tagit med sig från Monkey Island är dess humor och karikatyriska karaktärer som är underhållande med sina ibland överdrivna stereotyper. Detta är spelet för dig som älskar pussel och klickäventyrsspel eller bara inte kan få nog av humoristiska handlingar i spel.

 

Ghost Pirates of Vooju Island

Ghost Pirates of Vooju Island
7

Grafik

7/10

Ljud

8/10

Spelbarhet

7/10

Hållbarhet

7/10