Den 26:e januari var jag, Marcus och Nils på etnologiska museet för att både se den senaste versionen av Shogun 2: Total War och för att intervjua Mark O’connel  som jobbar på Creative Assembly som PR-manager. Att vi ser fram emot nästa del i Total War serien är ingen hemlighet och det var med en hel del förväntan som vi satte oss ner för att få veta allt som gick att veta om Shogun 2: Total War.

Varför valde Creative Assembly att göra en uppföljare på Shogun: Total War? Det är egentligen en ganska lätt fråga då det finns många anledningar att återvända till det gamla hederliga japan. Förutom de tekniska framsteg som har gjorts sen sist är tidsåldern väldigt populär och självfallet är även ninjor involverade på ett hörn. I Shogun 2: Total War kommer spelarens uppgift att vara att inta rollen som Shogun genom att ta över Kyoto, men spelaren är inte ensam om att försöka sig på denna bedrift. Rivaliserande klaner har all anledning att också försöka få sin ledare till Shogun men ingen kommer klara uppgiften helt på egen hand. Alla klaner har olika förutsättningar och det involverar allt från varifrån man startar sin kampanj till vilka enheter som finns tillgängliga i starten.

Möjligheten att bestämma sina enheters utseende är en av nyheterna till Shogun 2: Total War och förutom sina truppers färger är möjligheten att välja rustning, hjälm och liknande till sin general ett mycket välkommet tillskott för den som vill ha en lite mer personlig armé. Det har även blivit ganska stora förändringar när det gäller sjöslag och belägringar av städer och då handlar det om slagfältets utformning. Vid strider tills havs finns det nu landmassor som spelaren blir tvungen att ta hänsyn till och när det är dags att försvara eller attackera en stad gäller det att ta hänsyn till den japanska arkitekturen och de strategiska möjligheter de ger. För den som vill rikta in sig mer på multiplayerdelen kan vi berätta att den som lägger ner tid kommer att bli belönad för sin ihärdighet. Spelarens general får exp beroende på vinster och förluster och genom att levla sin general får denna nya färdigheter som väljs i ett skillträd specifikt för den generalen. Varje spelare kommer dessutom få sin egen karta att erövra och beroende på vilka platser spelaren äger kommer de resurser som finns där att bli tillgängliga för spelaren t.ex. förbättrade bågskyttar. Men det mest ärofyllda är förstås att klättra upp till förstaplats i spelets leaderboard. Den som har den platsen är officiellt Shogun och kommer att få kämpa hårt för att hålla sin tron mot hungriga motståndare.

Att Shogun 2: Total War kommer vara årets stora strategispel är väldigt troligt och vi ser fram emot att gå ut i krig igen om lite mer än en månad.