Nail’d är ett spel som satsar på att ge spelare en skön arkadracer med galet snabba fordon och högflygande hopp. Frågan är bara om Nail’d kommer att flyga upp till toppen bland racingspelen, eller kraschlandar innan det ens lämnat backen.

Nail’d är inte den sortens spel som försöker överdriva vad det har att erbjuda. Efter en kort tutorial där spelaren får lära sig använda de 4 knappar som behövs för att spela så är det bara att starta Tournament, Nail’ds singleplayer del. Det är därför lite synd att Techland iom deras försök till att göra ett så enkelt kontrollschema som möjligt, gjort det överdrivet svårt att utföra vissa kommandon. Jag försökte flera gånger genom spelets gång att köra upp på bakhjulen för att få en speedboost. Men att hålla styrstickan bakåt och samtidigt fortsätta styra rakt är svårare än det borde vara.

Övergripligt är kontrollerna bra däremot. Responsen i styrning är precis så som man skulle förvänta sig i en arkadracer och motorcyklar samt quadbikes svänger så bra att de första minuterna av spelandet går åt till att lära sig svänga ordentligt och inte överstyra.

Där Nail’d har lyckats bäst är i bandesignen. Med totalt 14 banor att välja mellan och varenda bana fylld med alternativa vägar. Det går lätt att spendera ett antal timmar till att memorisera genvägar och häftiga hopp utspridda lite överallt. Banorna är dock inte perfekta. Stora delar av spelet handlar om att göra enorma hopp, men på flera platser i banorna så finns det hopp där spelaren inte kan se vad som kommer över krönet. Detta resulterar flera gånger i kraschlandningar för att man inte kunde veta ifall man var tvungen att styra åt ett visst håll i hoppet. I några enstaka fall så stötte jag även på problem där jag försökt landa på vad som såg att vara vanlig terräng, men istället kraschat och behövt spawna om.

Nail’d kommer även med ett helt originellt soundtrack på 14 låtar. En hel del större namn som Backyard Babies, Deftones och Static X har bidragit med låtar till albumet. Musiken är en smaksak men efter några timmar med spelet så slutade jag höra någon skillnad låtarna. När det kommer till ljudeffekter så är det mindre imponerande. Däck som slirar mot en grusväg eller maffiga motorljud i starten kommer man inte hitta i det här spelet.

Multiplayer är var Nail’d är tänkt att stå ut med möjligheten till att tävla mot andra spelare från hela världen och rankas på världslistor. I skrivande stund har det inte gått att hitta motspelare för att testa onlinedelen men min personliga åsikt är att Nail’d har för lite variation för att erbjuda spelare racing som man kommer fortsätta komma tillbaks till. Med 3 modes, 14 banor och några enstaka mutators som helt enkelt ändrar spelreglerna något så kommer repetitionen sätta in hastigt.

I slutsats så är Nail’d ett racingspel som varken står ut som ett av de sämre eller bättre i sin genre. Det märks att Techland har lagt ner mycket tid på att skapa intressanta banor med alternativa vägar att upptäcka. Tyvärr så håller det inte hela vägen och med mycket repetition i tournament-mode samt för lite variation av banor och modes i multiplayer så resulterar det i att man inte kan få ut mycket mer än 5 – 6 timmar av spelet innan man tappar intresset.

Nail'd

6

6/10