Du är en arkeolog som hamnat på botten av en gammal vulkan utan någon väg upp och kranen som skulle bli din räddning är förstörd. Ditt enda val är att fortsätta djupare in i mörkret genom tunnlarna. Du upptäcker Maya-ruiner som legat förseglade under jordens yta i årtusenden. Det är också då, som du i kontakt med den mystiska artefakten ”The Ball” för första gången. En nästan omänsklig boll av guld och järn som är täckt av ingraverade tecken. Denna mystiska boll kommer vara ditt ultimata verktyg för att läsa pussel och försvara dig själv med från det som vandrar de uråldriga salarna i jordens djup.

The Ball är ett pussel- och “första person”- actionspel som är utvecklat utav en svensk spelstudio vid namn Teotl Studios. Handlingen är rätt simpel och rakt på sak, men det som verkligen skiljer The Ball från andra spel är följande;
Hur ofta får man bolla fram och tillbaka med en gigantisk artefakt med guld på flera ton för att krossa odöda och lösa pussel?

Majoriteten av spelet handlar om att lösa pussel och dessa börjar väldigt simpelt genom att skjuta iväg bollen med ditt vapen för att aktivera knappar och krossa väggar eller annat som har olyckan att vara i din väg.  Du kontrollerar bollen genom att skjuta iväg den från dig eller dra den till dig med en sorts uråldrig massivt gevär som funkar ungefär som en Gravitygun fast den funkar bara på bollen och andra kuber som du kan putta till.

Pusslen i spelet är relativt simpla och med lite allmänt vett så klarar man sig väldigt bra genom dessa utan några större svårigheter, men det är fortfarande tillräckligt stimulerande för att man ska vilja fortsätta spela. Den konstanta kusliga känslan av att någonting stirrar en i nacken från en mörk vrå någonstans och bara väntar på att rycka ner en i fördärvet är riktigt uppfriskande. Om du tillåter dig att svepas in i spelet med lite inlevelse så kan vissa delar vara riktigt obehagliga. Ett faktum som hjälper stämningen i spelet är den tid man spenderat på detaljer i banorna och trots att grafiken känns lite föråldrad, så håller grafiken en jämn och konstant nivå.

Så ingenting grafikmässigt sticker ut och petar en i ögat så att säga. Förutom att den känns föråldrad, som t.ex. när man först hittar vapnet som du kontrollerar bollen med så ser den ut att vara två gånger större än sig själv. Då gick det upp för mig vart jag sett detta tidigare; i de äldre Unreal-spelen! Och det är faktiskt så att man har använt Unreal III motorn när man skapade spelet. Detta ger spelet en riktigt skön nostalgisk känsla som inte kan återskapas på annat sätt. Det känns verkligen som att ruinerna man färdas igenom inte har rörts på årtusenden.

Men vad är vackert utförd grafisk design utan stämningsfull musik för att grädda toppen? Jo för det mesta så förföljs man utav obehagliga bakgrundsljud för att bygga upp stämningen. Talar man om ljud så är det en väldigt ovanlig sak att det finns svenska röster i ett sådant välutvecklat spel, senast vill jag minnas The Longest Journey 1 från så länge sen.

Det är tyvärr så att man inte lagt ner allt för mycket tid på att fixa ljudet på de svenska rösterna i spelet. De låter väldigt ansträngt uttalat om inte väldigt humoristiskt, men hur lätt är det att ta något som kallas ”Bollen” på allvar? Om man vill ha en kuslig och nästan romantiskt/nostalgisk känsla så ska man välja engelska röster för de är mycket bättre utförda. Detta även om rösterna inte används så mycket under spelets gång.

Jag nämnde att man kunde använda bollen för att krossa de varelser som vandrar dessa uråldriga hallar och det med bravur. Det finns mumier och fler onda varelser i denna underjordiska värld som skapades för så längesen för att gömma ”The Ball”. Det kan kännas lite konstigt i början att behöva skjuta fram och tillbaka med en gigantisk boll för att krossa dina fiender. När du sedan blivit van så är det riktigt skoj att se mumierna först jaga dig i en trång korridor bara för att sedan springa för livet när en ens ”Pimped out”- boll med guld kommer rullande bakom dem. ”Take that Indiana Jones!” säger jag bara för hans klot som kom rullande efter honom var sten, min boll är glänsande guld och metall eller kanske silver..

En udda sensation är att ju mer du spelar desto mer fäst blir man vid bollen, den blir nästan som ett litet husdjur när den sött kommer rullande för att krossa allt i sin väg. Jag skall erkänna att det har funnits delar i spelet som jag hoppade till utav men för att inte spoila överraskningen så ska jag låta er upptäcka dem själva. Då detta är strikt ett SinglePlayer spel finns det ingen Multiplayer och finns än så länge bara till PC. Detta är ju synd för dem som har en Mac men de kan alltid köra bootcamp om de har lust.

The Ball är ett läskigt och underhållande Pussel & Actionspel som kommer att underhålla dig i cirka 6-8 timmar beroende på hur snabbtänkt du är. Detta är ett spel för dig som gillar den där läskiga och kusliga känslan av att vara ensam och omringad utav monster i uråldriga ruiner och för den som gillar simplare pussel. Ett stadigt underhållande spel som jag personligen gillar starkt.

The Ball

The Ball
8