Eat Them! sätter spelaren bakom spakarna av jättelika monster med ett enda mål, förstör eller ät allt som rör på sig. Frågan är bara om spelet kan erbjuda tillräckligt med variation för att rättfärdiga priset på 70 sek.

Spelet har charmig grafik vilket passar bra med den lätta attityden till story. Utseendet lånar mycket från serietidningarnas värld vilket faktiskt höjer underhållningsvärdet en hel del.

Att designa sitt eget monster och uppgradera den genom spelets gång är efter själva förstörelsen den mest belönande delen av spelet. Spelare får välja ut olika delar för huvudet, armarna, bröstet och benen på sitt monster. Det finns även delar som kan monteras på ryggen som t.ex. granatkastare. För att inte göra spelet för enkelt har utvecklarna lagt till en energimätare som i stort sett kan kallas för monstrets livsnivå. Energin sjunker konstant ner mot en minimumnivå och för att hålla monstret vid liv måste spelaren konsumera en stadig mängd med människor.

Det finns flera spellägen att välja mellan, massförstörelse, förstörelse, race och överlevnad. Spelet är uppdelat i flera kapitel. I vissa kapitel finns det en blandad mängd av de olika spellägena, i andra är det mer specifika uppgifter som inte liknar några andra spellägen. Skillnaden mellan de olika spellägena är varierande nog men race och överlevnad hamnar i skymundan för de mer underhållande massförstörelse och förstörelselägena. Alla spellägen är tidsbegränsade men jag hade gärna sett att överlevnad inte räknades ner utan istället hade handlat om hur mycket man kunde förstöra innan ens monster tillslut faller.

Multiplayeraspekten är var Eat Them! verkligen går från underhållande till riktigt roligt. Att spela 2-4 kompisar lokalt i spelet och tillsammans plöja ner hela distrikt är den unika säljpunkt som Eat Them! har och är det som gör spelet värt 70 sek. Sättet som kameran hanteras i multiplayer är också väldigt bekvämt. Istället för splitscreen så zoomar kameran ut ju längre ifrån spelarna är från varandra. Detta gör att man inte måste ha en väldigt stor TV för att kunna spela 4 spelare. Självklart önskar man att det hade funnits möjlighet till online-multiplayer.

I summering så är Eat Them! ett underhållande spel som kan erbjuda ett par timmars underhållning i Singleplayer. Kan man få med några kompisar lokalt så blir antalet timmar nästan obegränsade, med enkla kontroller och en nästintill obefintlig inlärningskurva så funkar det bra som partyspel.

Eat Them!

7

7/10