Vi har alla drömt någon gång om att vara en hjälte… Att vara det enda som står mellan total förintelse för mänskligheten och friheten, att vara en sköld för de svaga, hämndens svärd och rättvisans hammare. Men vi har också drömt om att vara en superskurk, att slita ner hjältarna genom att korruptera deras hjärtan med vår hänsynslösa ondska. Att vara skuggan av den största hjältens heder och rättvisa. Att dra mörker och förintelse över allt och alla bara för att vi kan och vill. Jag vill ha min egen historia men börjar den med DC Universe?

Det har länge funnits MMORPG som har varit i genren Super Heroes & Villains. Det första jag kan minnas jag själv spelade i några år var City of Heroes och sedan dess uppföljare City of Villains och nu det senaste var Champions Online som var väldigt likt City of Heroes/Villains. Den enda direkt stora skillnaden var en grafisk uppdatering men inte så mycket mer nämnvärt.

Så vad har vi att förvänta oss av DC Universe? Varför skulle detta MMORPG vara annorlunda i en annars ganska stelt representerad genre? För det första så kommer DC Universe till PS3 och PC vilket är nytt för denna typ av MMORPG. Men jag som är en erfaren spelare av MMORPG och har spelat i ungefär 10år ska ta reda på det.

Vi börjar med ett av de absolut viktigaste momenten med en superhjälte och skurk; deras dräkt. Det är deras identitet och super-identitet, detta gör att ett superhjälte MMORPG måste ha en väldigt omfattande Character Creation funktion för att din karaktär ska kännas unik. För om det inte gör det så känner man sig absolut inte som någon speciell superhjälte/skurk om det finns 2144 andra som springer runt i samma kläder/tights som en själv.

Det som är för mig bland det roligaste med denna typ av MMORPG är att skapa din karaktärs dräkt.  I City of Heroes/Villains och Champions Online var det att du först måste välja vilken typ av kategori du vill välja olika plagg ifrån. Allt från tights, till jackor till plåtrustningar. På fina tights så har man alltid fått välja färg och vilket mönster, till exempel om du vill ha blixtrar som The Flash eller om du vill ha 50/50 som Two Face.

I DC Universe får du välja bland ett stort sortiment tights och andra härligheter. Dessvärre så ligger dessa huller och buller blandade i en lista som man bläddrar igenom, mönstren är färdig gjorda på klädplaggen vilket var lite av en besvikelse då det känns mycket färdiggjort i början. Man har inte lika mycket att välja bland som i de tidigare superhjälte MMORPG- spelen men de som du kan välja är däremot väldigt mycket mer välgjorda. Du kan välja bland mycket, hela masker, halvmasker, hjälmar mm. Som alla MMORPG i denna genre så är kroppen indelad i ”Slots” det vill säga du måste välja ett plagg per kroppsdel. Huvud, överkropp, händer, ben, fötter. Bland de klädesplagg du kan välja så är de flesta väldigt standard och inget direkt nytt som man inte sett i tidigare MMORPG. Trots att de är färdiggjorda så kan du välja alla färger de ska ha, grundfärg på materialet och sen vilket färg mönstret på kläderna ska ha. Så man får en viss känsla av att vara originell om man spenderar tid med detta.

Något som är helt nytt för denna typ av MMORPG är att man har gear/utrustning som man måste sätta på sin karaktär för att få bättre stats, som till exempel en ny hjälm eller ett par stövlar. Dessa syns på din karaktär som de skulle i de flesta spel. Men då kanske ni undrar “Om jag spenderat någon timme med att skapa min karaktär bara för att han/hon ska ha på sig en massa random kläder som inte matchar eller ser bra ut?” Oroa er inte! En för mig helt ny funktion i alla MMOs jag spelat så sparas alla kläder/vapen du tar på din karaktär i en speciell meny. Om du inte är nöjd med utseendet så kan du enkelt ingame ändra på din karaktärs utseende. Som att ha din egen garderob du springer runt med men kan inte se. Du kan också låsa dina klädesplaggslots härifrån så att deras utseende aldrig ändras oavsett hur mycket nytt gear du tar på dig. Och du får behålla statsen/boosten som dessa medför! Så du får bra stats men kan ändå se bra ut.

DC Universe har ett liknande Character Creation system som City of Heroes/Villains och Champions Online. Man får välja en primär kraft, det vill säga dina attacker, sen får du välja en defensiv kraft för att skydda dig själv förutom Champions då du endast väljer en kraft.

Krafterna varierar stort. Allt från Eld till att använda skjutvapen. Jag valde skjutvapen som offensiv kraft och eld som defensiv kraft. Att vara en galning som skjuter hej vilt och kan tända eld på sig själv var bara för coolt för att inte göra! Efter att du valt kraft så måste du välja en Mentor eller ”ursprunget” för dina krafter. Detta fanns i City of Heroes/Villains också. Men det som är nytt med detta är att din mentor är en av de absolut största hjältarna/skurkarna i DC Comics värld. Som skurk som jag valde att vara fick jag välja bland annat The Joker med ursprunget ”Gadgets” eftersom han använder alla möjliga teknologiska skumma saker för att slåss mot superhjältar, eller Lex Luthor som fokuserar på genetiska superförmågor. Eller om du är hjälte kan du välja Wonder Woman som har Magi som ursprung för sina superkrafter.

Gameplayen är väldigt originell för ett MMORPG. De flesta MMORPG ger dig speciella skills/spells som du aktiverar och sedan tittar på medan din karaktär utför dem. I DC Universe så är det aktivt hack&slash action som gäller! Tar du närstrid som attack så måste du trycka på fyrkant för varje slag  för att göra en kombo och medan man levlar upp så kan man låsa upp mycket fler krafter som din karaktär kan nyttja i spelvärlden. Du kan också låsa upp symboliska krafter som de stora superhjältarna använder sig utav, till exempel kan du kasta ett lysande lasso för att dra till dig dina fiender som Wonder Woman om du så vill.

Att själv vara aktiv i en strid på ett MMORPG får striderna att kännas mycket mer levande och tilltalande, speciellt då du får en fiende att flyga genom luften efter en snyggt utförd spark. Men hur funkar detta i teamplay? Att spela i grupp är förvånansvärt enkelt. Alla kan enkelt bidra i striderna med sina krafter utan att snubbla över varandra. Men det finns ett problem som medföljer PS3. Att kommunicera är inte simpelt eller smidigt som på PC. För att snabbt kunna skriva måste du koppla in ett keyboard och att hoppa mellan denna och spelkontrollen är inte önskvärt. Annars så får man förlita sig på att använda ett headset för att snabbt kommunicera. Du kan annars självklart skriva med kontrollen som man kan göra med det tar väldigt lång tid och man brukar vara död långt innan man hunnit stava ordet “Damn”.

Hur ser då Questsen ut? Det är ju trots allt så man levlar upp för det mesta och det du kommer spendera mycket tid åt i ett MMORPG. De första questen som är ute i spelvärlden kan kännas lite mainstream och inte allt så originella.  Men när man kommer in en bit så får du chansen att ta del av större quest/uppdrag med några av dina favorit hjältar/skurkar som Superman, The Joker, Lex Luthor mm. Detta ger spelet en riktig episk känsla och att få kämpa sida vid sida med dessa giganter gör att du verkligen känner dig super, även om de är hundra gånger starkare än vad du är.

På tal om spelvärlden, i de flesta MMORPG så är världen ganska stor och att färdas görs oftast med någon form av mount/riddjur. Som i alla superhjälte spel så kan ju inte en superhjälte eller skurk komma ridandes på en lama eller trehjuling, förutom Jokern då kanske, .en som i alla andra Superhjälte online spel så får du välja bland ganska standard krafter för att färdas runt, superhastighet som The Flash, Att flyga som Superman. Något relativt nytt är Akrobatik, då springer man på väggar och vattnet för att ta sig fram och kan glidflyga genom luften. Akrobatik är väldigt långsam och då superhastigheten också kan springa på byggnader och vatten också fast mycket snabbare och flyga kan ju bara flyga förbi så blir akrobatik ganska onödigt.

Med dessa krafter så krymper ju genast spelvärlden då man kan färdas snabbt, Det tog inte långtid innan min flygande hjälte kolliderade med en osynlig vägg då jag försökte närma mig tätare bebyggelse som jag såg på långt avstånd.

Spelvärlden är indelad i Gotham City och Metropolis, men för att vara dessa gigantiska städer så känns de väldigt tomma och övergivna. Det finns några NPC som går på gatorna och några bilar som åker runt, men de går bara runt och det finns inget som de kan integrera med och det får det hela att kännas lite plastigt och livlöst. Det är svårt att säga men det känns som att spelvärlden saknar en “själ”.

Spelvärlden känns alldeles för liten och Metropolis känns inte som Metropolis som det blivit uppmålat i filmer/serier, och Gotham City kändes enligt mig på tok för rent och trevligt. Inte alls mörkt och fullt med trånga gränder och slumkvarter man får hoppa hustak till hustak på medan man jagar en person som desperat försöker fly mellan gränderna i den mörka natten. Kort sagt så är jag missnöjd med spelvärlden och byggnaderna känns som raka fyrkanter med några få former. Det är ofta man går på en gata och inser att den är 100% platt, detta får spelvärlden att kännas platt och ännu mer livlös och musiken och ljudet från karaktärerna är helt okej men inget märkvärdigt heller.

Super roligt att få vara hjälte och skurk sida vid sida med våra favoriter från förr, men de får bakläxa på spelvärlden som bara inte känns “riktig”.

DC Universe Online

8