Rawson Law Stovall producent på The Sims Medieval möter CtrlAltElite för en intervju. Vi hälsar snabbt och beundrar stridsyxan av keltiskt ursprung som han bär med sig. Vi fortsätter med att sätta oss ner och startar intervjun.

CtrlAltElite- Varför medeltiden?

Rawson- Det var den största förfrågan från vårt Sims community. Går man tillbaks många år när jag först började på Sims så har Medeltiden varit kraftigt efterfrågat. Vårt community har länge skapat sina egna byggnader och klädmoden och har skickat de genom ”The Exchange”. Det är någonting som vi alltid har pratat om i Sims Divisionen är att skapa ett medeltida spel men det som höll oss tillbaka var att vi ville göra idéen rättvisa och vi behövde att Sims 3 skulle komma ut så att vi kunde dra nytta av dess teknologiska innovationer; Multi-Sim-Play och fullgjorda områden för att vi inte ville att det bara skulle vara det moderna Sims och dess moderna liv och konsument cirkel bara med lite Medeltida färg ovanpå.  Det har tagit ett och ett halvt år för en ganska stort arbetardivision att färdigställa. Det är fortfarande ett Simsspel men ett väldigt annorlunda sådant.

Vi har uppdragen, hjältarna, bygga ett kungarike och vi har all denna grund och kan förhoppningsvis göra så att det känns som den riktiga Medeltiden men med lite Sims-humor. Så fanns det inte gigantiska blodtörstiga Chinchillas springandes omkring så klart och ”Pit of Judgement” med sitt stora köttätande tentakelodjur. De är några fantastiska element, trollkarlen kan använda magi och vi har spenderat så mycket tid och efterforskning på medeltida kläddmoden och arkitektur för att få utseendet och känslan på världen precis rätt.


CtrlAltElite-
Sims Medieval kommer inkludera uppdrag, vad gjorde så att ni valde att skapa uppdrag åt hjältarna i detta spel?

Rawson- Uppdrag är helt nytt för Sims och ville verkligen att det skulle vara handlingsdrivet. Jag tror att när mycket folk tänker på medeltiden så tänker de på de olika hjältarna, monarkerna, riddarna, värdshusägarna och handelsmännen… Men vad gjorde dessa människor? De gick på uppdrag och det är så vi använder det för att föra in mycket av handlingen men det finns väldigt olika sätt att göra det på.

Sims Medieval är inte en linjär erfarenhet, ett gott exempel är de gigantiska Chinchillorna. Jag kan som en riddare eller monark gå ut på och jaga för att visa mitt mod och mitt värde som krigare. Genom att göra det får jag respekt från Kungadömets undersåtar eller så kan jag använda en religiös figur från en av de två dominanta religionerna i spelet för att få dem att lämna området fridfullt.  Varje val har en annorlunda konsekvens för att bygga upp personligheten i ditt kungarike.

Jag har skapat monarker och byggt upp kungariken då jag varit en blodtörstig tyrann, väldigt vänlig och även skapat väldigt religiösa kungariken.

Jag skapade ett rike där en av Simhjältarna Spionen var väldigt makthungrig, ond, blodtörstig och i motsats så var monarken väldigt vänlig, väldigt lugn och hade svagt självförtroende. Slutligen slutade konflikten mellan de två med att det inte längre fanns någon kung.


CtrlAltElite- Är det några grafiska uppdateringar?

Rawson- Ja,  och Sims 3 har låtit oss skapa en värld med trogen till vårat mål.

CtrlAltElite- Kommer ett Collectors Edition?

Rawson- Det vet vi inte vid detta tillfälle.

CtrlAltElite- Till vilka plattformer kommer spelet släppas först?

Rawson- Mac och PC

CtrlAltElite- Kommer vi se något multiplayer?

Rawson- Nej det är ett singelplayerspel.

Nedan kan ni se en Trailer från spelet. Så vad säger ni? finns det några Sims fan på CtrlAltElite som har några åsikter kring kommande The Sims Medieval?