Gooooooooodmorning Vietnam!

Dice fortsätter att leverera mästerverk efter mästerverk, tidigare i år släpptes vad som enligt mig är årets bästa multiplayershooter nämligen Battlefield: Bad Company 2.

Igår den 21 december släpptes expansionen Vietnam till xbox 360 och ps3, Battlefield Bad Company 2 Vietnam är precis som Vietnam ska vara enligt mig med tät djungel, risfält. Intensiteten i matcherna påminner väldigt mycket om dom vi upplevde i det första Battlefield Vietnam som släpptes 2004. Musiken och den gamla tekniken förstärker ytligare känslan att man befinner sig över 40år tillbaka i tiden, dock på ett väldigt positivt sätt .  Ändringarna i dom olika kiten är självklart närvarande.Nu mera som Medic te x återupplivar du inte dina kära lagkamrater med någon häftig defibrillator utan nu är det en spruta som gäller, på Assault kitet är noob tooben nu en liten bazooka bössa. Bara dessa små detaljer ger ett tydligt och fantastiskt  intryck av vilken tidsperiod du befinner dig i. Miljöerna är vackra och jag finner mig själv fler gånger än en sitta och gapa åt den brinnande skogen på Hill137 eller det vackra vattnet på CaoSon.

Intensiva matcher är ett faktum i Vietnam vilket jag älskar, men det första jag lade märke till var hur lätt man dog men även att det var svårare att döda fienderna än i Bad Company 2, vilket var väldigt frustrerande i början. Men efter några rundor kom jag snabbt in i den nya spelmekaniken och tekniken för att knäppa folk, tanken med detta val Dice gjort kan vara för att få det hela att kännas lite mer verklighetstroget i Vietnam.  Då man i Bad Company 2  kunde på långt håll  få ett headshot med random vapen siktat på fienden som var markerad t ex upp i en skog, det är alls inte lika lätt i Vietnam där det krävs mer skicklighet och ett noggrannare sikte från din sida på fienden.

Vietnam har fyra nya kartor, även en femte karta (Operation Hasting) kommer låsas upp efter vi uppnått 69 miljoner assistanspoäng, så förhoppningsvis lär sig spelarna är det krävs samarbete för att nå dit .De fyra nya kartorna har en fräsch imponerande grafik med mycket bra egenskaper som bland annat tät djungel och tunnlar vilket gör att en frontal attack inte alltid är att rekommendera. Det blir en hel del överraskningar då det inte alltid är så lätt att se fienderna i miljöerna du befinner dig i. En av mina personliga favoriter till dom nya kartorna är Hill 137 som är absolut en av de bästa kartorna som gjorts i multiplayerläge.  Den kartan har allt om inte lite till, växlande miljö från djungeln och sand till den glödande kullen med härliga gångar och gömmor som är helt fantastisk i bl.a spelsättet Rush.

Alla vapen i Vietnam är upplåsta från början och här finner du bl.a den efterlängtande eldkastaren som är ett fantastiskt bra vapen i trånga utrymmen där det ibland kan finnas många fiender på en och samma yta. Dom kommer knappast ha någon chans mot dig då det är svårt att överleva om någon har eldkastaren och kommer smygandes emot dig. Men det är ett härligt sätt att äga det andra laget, då det är stor chans att få många kills om du är skicklig med eldkastaren!

Det finns även 6 nya fordon så som de små söta tuk-tuk, den efterlängtande Huey helikoptern som fanns med i tidigare Vietnam spelet,för let’s face it: inget Vietnam utan Huey. Huey’n är en farlig tank mördare med sina kraftiga raketer, men även T54-pansarvagnen som man med ett enkelt tillval kan ha eldkastare på för att grilla motståndare och sist men inte minst patrullbåten US PBR även om båtarna kan anses vara lite slöare än båtarna i Bad Company 2.  Det finns alltså mycket smått och gott man kan välja bland och det är en speciell känsla att åka runt i fordonen och samtidigt kunna välja bland 8 olika kanaler med 48 olika låtar att skjuta till, med finns bland annat låten Fortunate son av Creedence Clearwater Revival som man blir riktigt peppad av!

Det enda jag egentligen saknar är en singelplayer del då jag tror att dom skulle tjänat mycket på  att ha med det,men det sänker inte mitt betyg, Dice har varit extremt snälla i år och jag hoppas tomten ger dom många julklappar, för jag fick just min!

Battlefield: Bad Company 2 Vietnam

9

9/10