Need for Speed serien har gått igenom många faser och många olika teman har använts för att göra serien intressant. Need for Speed: Hot Pursuit är ett klassiskt tema från förr och det handlar om detsamma som då dvs biljakter mellan poliser och fartfantaster. Biljakter är något jag är förvånad över att man inte ser mer utav i racing genren och efter att ha spelat Need for Speed: Hot Pursuit vill jag ha mer.

Det första som händer när vi startar upp spelet är att vi möts av en av de bästa titelskärmarna jag har sett på ett bra tag. Kameran som åker över motorvägen och sirenerna som utsmyckar spelets titel tillsammans med mycket passande musik gör att förväntningarna går uppåt innan jag ens har hunnit trycka på startknappen. Efter att ha kommit förbi titelskärmen blir man presenterad för ett system kallat ”autolog” som hjälper spelaren att hålla koll på vad dennes vänner har gjort i spelet och även ger en tips på rekord som är lämpliga att försöka förbättra och ta från sina medspelare. Jag har sett liknande system förut men aldrig så pass välintegrerat i hela spelupplevelsen. Om någon jag känner skulle få ett bättre rekord än mig på en bana kommer jag få veta det på en gång, vilket leder till att jag försöker ta tillbaka det varpå han/hon försöker slå mitt nya rekord osv. Den här dragkampseffekten tilltalar mig väldigt mycket och jag hoppas att fler spel i framtiden utnyttjar liknande system. Det finns två singleplayer kampanjer i spelet och inte helt oväntat får spelaren välja mellan att spela som polis eller fartdåre.

Att spela på den laglösa sidan handlar generellt sett bara om att ta sig in först i mål och det är få banor som viker från det receptet. De stora skillnaderna är antalet bilar man tävlar mot och om poliserna även bevakar vägen eller ej. Spelar man däremot som lagens långa arm ser det ganska annorlunda ut. Det finns i huvudsak två sorters uppdrag vilka är att antingen ska man förstöra de laglösa fordonen genom alla medel man har eller så ska man bara ta sig till mål i vad som enklast kan beskrivas som ett ”time trial” läge. Den senare är helt klart den svårare uppgiften att göra bra då alla misstag man gör dvs kollisioner av alla slag resulterar i ett straff som består av att sekunder läggs på till spelarens sluttid. När man däremot ska förstöra andra bilar finns det inga sådana straff och det är bara att köra precis så aggressivt och våldsamt som man vill. Självklart finns det även multiplayer och det tackar jag för.

Det finns ett normalt racingläge när man spelar multiplayer för lite klassisk alla mot alla spelande men varför skulle man ens bry sig om det när ”hot pursuit” finns, dvs biljakterna mellan de laglydiga och de laglösa. Det finns även ett spelläge som heter ”interception” där det bara är en spelare på varje lag och återigen frågar jag mig varför man skulle vilja begränsa antalet spelare när möjligheten att spela med sju andra personer finns. ”Hot pursuit” är ren kärlek. Jag vet inte när jag har haft så roligt med ett racingspel senast. Personligen föredrar jag att spela som polis då jag har möjligheten att verkligen sabba för andra spelares försök att nå mållinjen utan att själv behöva bry mig om vem av mina lagkamrater som ligger i täten. Det är dock inte i närheten av att vara tråkigt att spela på den andra sidan. Känslan som infinner sig i den vanligtvis kaotiska starten, nervositeten som kommer av att se polisen i backspegeln och det faktum att dina medspelare inte är ett dugg intresserade av att hjälpa dig nå fram till mål. Man har dock lite mer trix till sitt förfogande än bara snabba bilar.

Först och främst har alla spelare tillgång till nitro som används till att ge spelarna en välbehövlig fartökning och denna nitro samlar spelarna på sig genom att köra våghalsigt t.ex. köra i samma fil som mötande trafik, åka väldigt nära andra bilar och annat riskabelt. Att lära sig samla och utnyttja sin nitro är grymt viktigt när man kör med andra spelare vilka annars kommer lämna dig långt bakom sig själva. Det finns också ett par mer maffiga hjälpmedel att använda sig av vilka är olika beroende på vad man spelar som. Polisens hjälpmedel är till för att förenkla infångandet av lagbrytarna såsom vägspärrar och förmågan att inkalla en polishelikopter. Racingförarnas utrustning är mer fokuserade på motsatsen dvs hjälper förarna att inte bli tillfångatagna t.ex. en extra kraftig fartboost och elektronisk störningsutrustning som förhindrar polisen från att använda sina hjälpmedel. Vare sig man spelar singleplayer eller multiplayer samlar man på sig poäng till sin profil beroende på hur bra man gör ifrån sig och när man får mer poäng låser man upp fler bilar att köra med. Det finns gott om bilar att låsa upp och även spelarens utrustning kan förbättras vilket händer när man har använt dessa olika hjälpmedel ett visst antal gånger. Det finns nästan alltid något att låsa upp eller förbättra vilket gör att man får en väldigt bra anledning att använda den gamla frasen ”bara en gång till”.

Kontrollen är felfri och det enda jag saknar är möjligheten att välja en kameravinkel lite högre upp från bilen istället för nästan precis bakom men eftersom de flesta spelare inte är lika dåliga på avståndsbedömning som mig spelar det knappast någon roll. Grafiken i Need for Speed: Hot Pursuit är riktigt snygg och med den mycket stabila bilduppdateringen tillsammans med alla kameraeffekter när kraschar uppstår vilket förstärker känslan av biljakternas blodiga allvar vilket får mig att bara bli mer uppspelt varje gång jag med nöd och näppe undviker en kollision eller lyckas totalkvadda en motståndare. Ljudet i Need for Speed: Hot Pursuit är underbart med klara ljudeffekter och ett soundtrack som väldigt få gånger känns opassande. Jag nämnde i början att titelskärmen är bland det bästa jag sett och låtvalet där är så passande att jag fortfarande blir taggad där när musiken drar igång.

Realism är inte vad det här spelet handlar om utan det är ren arkadaction där man inte behöver spendera många minuters träning för att kunna ha roligt. Är man ute efter en simulator ska man nog titta åt ett annat håll men om man precis som jag är mer intresserad av höga hastigheter, snäva kurvor och bilvrak kan jag definitivt säga att Need for Speed: Hot Pursuit är ett säkert kort som kommer räcka ett bra tag framöver.

Need for Speed: Hot Pursuit

9

9/10