• Utgivare: Blizzard Entertainment
  • Genre: MMORPG
  • Antal spelare: 1-25 Online
  • Finns till: OS X | Windows
  • Släpps: 2010-12-07

Det är nu några dagar sen World of Warcraft’s tredje expansion, Cataclysm, släpptes.
Vad har hänt med världen sen vi provade den i betan? Hur togs den emot av mig och andra WoWare? Vi går tillbaka lite i tiden, en månad innan Cataclysm ska släppas, jag har precis fått tillgång till open beta och kastade mig ivrigt in i världen. Hade sett videor runt om på internet, men var kluven. För att sedan bli otroligt imponerad redan vid skapandet av min första karaktär…

Efter att betan stängdes inför släppet natten mot 7:e December 00.01 infann sig en stor förväntan, som jag även tog upp i ett tidigare inlägg. Satt som på nålar nu helgen innan. Inte minst för att jag skulle få vara med och intervjua producenten bakom Cataclysm, utan för nu skulle jag faktiskt få spela det RIKTIGA spelet också!

Twilighthighlands

Blizzard gjorde mig inte besviken, inte det minsta. Cataclysm som den blev efter betan är… fantastisk.  Alla nya färdiga områden som man fått se glimtar av står nu där framför mina karaktärer, fullt synbara och spelbara. Då min familj innehåller även ännu en WoWare, min käre bror Daniel, så blir det självklart att diskutera WoW:Cataclysm med honom. Spelet som det är nu är helt underbart, och du börjar i Vash’jir eller Mount Hyjal.

Alla områden i original världen har splittrats eller gjorts om avsevärt efter att Deathwing drog fram. t.ex. Barrens är delat i tu, Auberdine är i spillror, Thousand Needles är en enda stor sjö! Och så har vi de nya kontinenterna..

Vash’jir, Undervattensvärlden. Jag tog mig en tripp dit från Stormwind med min alliance 80 som fick en quest när jag loggade in. Det är ett hemskt roligt tema, men med allting nytt och så många 80s som faktiskt finns så va det rätt fullt överallt. Och precis som ryktet sa så finns det undervattensmounts, en sjöhäst som man får efter att ha gjort lite quests. Att simma är väldigt rolig, och idén är härlig.  Men att vara under vattnet ger vissa svårigheter också, ibland ser man inte var i vattnet en mob är eller var ett quest-item ligger. Att inte kunna äta i början är jobbigt, men man får en buff senare som gör att man även kan göra det.

Vash'jir

Mount Hyjal upplevs som en typisk World of Warcraft-landområde, inga direkta nyheter där. Det ger mig ingen direkt WOHO-känsla som att plaska runt i Vash’jir, men är fortfarande otroligt snyggt och jag gillar verkligen hur de framställer området.

Finns många fler nya områden som är helt fantastiska har jag hört och sett, men de har jag inte i skrivandets stund hoppat in i,och det kommer skrivas mer om detta under året och kommande 2011.

I questväg kan det upplevas som att det finns väldigt lite quests, men questlinjerna är ändå väldigt progressiva. Det kan börja med två eller tre quests, men efterhand som du gör quests så dyker det upp fler och fler som på så sätt för med sig loren i spelet på ett så mycket bättre sätt. Just för att du inte tar en miljon quests samtidigt som bara säger döda det där, hämta det, prata med den där etc. Du bygger upp en känsla för ditt spelande på en helt annat sätt. I instanserna kan man tycka att det bör finnas mer quests, men vi vet ju inte vad som komma skall i patcharna.

De nya raserna Goblins och Worgens prakt är otrolig. Jag är helt och fullt kär i allt som de för med sig till mig. Älskar Goblins fnittrande, deras teknik överallt och deras riktigt löjliga emotes. Precis lika mycket älskar jag Worgens. De mörka miljöerna tar mig till i tankarna till Jack The Ripper’s dystra tider, och då man jagar Worgens från början kan jag inte annat än att tycka det är ett genidrag hur de framställt dem. Båda rasernas startzoner är innovativa och otroligt roliga, även om jag personligen har fastnat mer för Goblins. Dock har jag sällan tyckt det varit så stor kontrast mellan två raser i World of Warcraft. De gamla raserna har också fått sig en liten uppdatering gällande ras och klasskombinationer, som är störtskön. Jag menar, Troll Druid t. ex. Troll har ju alltid varit en cool ras, men nu kan de ju vara allt förutom paladin. Det bygger bara på deras cool helt enkelt.

Mounhyjal

De nya instanserna tar en med storm, både för att de är så otroligt snygga och du kan faktiskt DÖ i dem. Inte som i WOTLK, du kunde nästan sola även heroics om du hade fetaste gearen. Jag tänker dock låta det vara osagt om det kommer bli så nu också. Om några månader när bästa av de bästa har varvat raid-instanserna och har all gear, men håller i tanken att det även då faktiskt kan få problem även i vanliga heroics.

Det är även här det märks vilka som varit med från början också, de som faktiskt spelat som original-Wrld of Warcraft och inte de som hoppat in senare. Inget illa menat mot de som började i någon av de tidigare expansionerna, men i jämförelse med dem är det faktiskt inte så lätt längre. Jag och min bror Daniel diskuterade detta nyligen, många spelare som har börjat senare än när det begav sig  i februari 2005, verkar tro att det bara att gå in, köra lite AOE sen sköter tanken resten. Nej, det är inte riktigt så längre. Du som spelare dör rätt direkt om du gör en sådan sak, eller som om du står fel, mobsen i instanserna är lite hårdare i Cataclysm. Du kan i stort sett dö på mindre än två slag om du har otur.

Musiken i Cataclysm är som alltid sedan seriens start storslagen och otroligt vacker. Jag har funnit mig själv sitta och nynna på musiken från diverse områden från första dagen jag började spela för flera år sedan, och Cataclysm expansion är inget undantag. Grafiken har slipats till. World of Warcaft grafiska stil är fortfarande väldigt tecknad, och kommer troligen alltid vara i just den stilen. Dock är de nya vatteneffekterna grymt snygga. Blizzard fortsätter att göra World of Warcraft snyggare hela tiden, och jag tvivlar starkt på att detta är den sista expansionen som dyker upp.

Deepholm

Än så länge kan jag bara säga att jag älskar Cataclysm, och jag kommer kunna skriva spaltmeter mer ju längre jag tar mig in i Cataclysm och World of Warcraft-världen . Jag förutspår många och långa speltimmar sent in på nätterna för er WoW-fantaster där ute.

World of Warcraft: Cataclysm

10

10/10