Som gammal rappare har jag länge önskat mig ett singstar liknande spel med bara hiphop.

Men ibland ska man akta sig för vad man önskar sig….

I spelet låser du upp fler och fler låtar och får mikrofoner 1-5 i betyg, till din hjälp under låtarna har du en gul gyllene boll som hoppar med orden så du ska hinna med och uppfatta vilka ord som ska rappas. Allt för det ska vara så enkelt för någon som aldrig rappat förut ska känna sig hemma direkt. Detta medför att vi som faktiskt är hemma i ”gejmet” bara blir irriterade, men det kommer jag till strax.

Def Jam Rapstar är mer eller mindre på pricken lik singstar och u sing etc. Det enda som skiljer dom åt är visningarna av markörerna som rör sig när du ska sjunga. Jag kan köpa konceptet att det faktiskt är svårt att ta fram en sång simulator, det jag däremot inte kan köpa är att ett spel säger till mig som hållit på med musik i nio år att jag är dålig.

Som före detta rappare vet jag hur takter går, jag vet vart man pausar för andningarna och jag vet att man inte bara kan mumla sig igenom ett spel som detta. Eller? Tyvärr trots en relativt bra låtlista (misstänker att DLC kommer inom kort) så kan jag stå och rappa: ”Crakalak broisho” när det egentligen ska vara: ”ain’t nothing but a G thang baby” skit tråkigt tycker jag och tänker: hmmm men om jag ändrar till Hard då? Nej då lyckas jag (enligt spelet) inte ens att hålla takten..Trots detta har jag gett spelet fyra chanser och har ändå inte lyckats roffa hem en enda achievment! Jag må tycka dom flesta spelen är roliga men detta är för mig självplågeri.

Men det finns nog något att hämta här för dom som sitter hemma och rappar, är jättetuffa kids med bakåtvända kepsar och säger YO! för även om det finns många godingar på låtlistan är ingen av dom korrekta, och varför man valt att ännu en gång censurerat ord som Fuck, bitch osv förstår jag inte. Det är väl ganska vanliga ord vi hör i våran vardag? så vad ska lite sånt i ett spel skada?

Okey okey! Jag vet att jag total ratar spelet nu, och hade någon annan från redaktionen recenserat Def Jam Rapstar kanske utgången varit annorlunda, betyget högre och gladare minner. Men jag är en gammal musiker och precis som min kollega Shades tycker att trummorna i Rock band inte fungerar för honom tycker inte jag att Def Jam Rapstar fungerar för mig.

ALLA utom jag verkar ha roligt med det här spelet eller åt faktumet att jag inte har det. Undvik som du skulle undvika pestsmitta!

Def Jam Rapstar

4