Det har nu varit elva dagar sedan vi fick chansen att ta hem en egen Kinect och se hur den fungerar när den inte står i ett kontrollerat testbås hos Microsoft. Åsikterna har varit många och väldigt olika men är Kinect något som är värt att satsa på eller är det en gimmick som riskerar att glömmas bort?

Till att börja med är den viktigaste punkten att komma ihåg den väldigt stora yta som Kinect vill ha för att fungera optimalt. I mitt hem har jag ca två meter djup spelyta att leka med framför tv’n och efter att ha testat Kinect ett tag skulle jag vilja påstå att man bör ha två och en halv meter för att inte ha några problem med ytan. När det gäller ytans storlek i sidled är det ungefär detsamma men personligen var det lätt att ordna då det bara var att flytta på ett bord. Hur Kinect läser av din kropp är imponerande men stundtals humoristiskt. Att läsa av en person som gör tydliga stora rörelser är inga problem även i låga ljusförhållanden men när fötter eller händer kommer för nära varandra blir Kinecten lätt förvirrad vilket kan leda till väldigt skumma resultat. Så länge som man är medveten om detta är det inga problem att kontrollera vare sig menyer eller spel med olika gester men det kommer nog dröja ett tag till innan det känns helt naturligt att styra allting med handgester.
Som tur är finns det röstkommandon att styra dashborden med vilket känns betydligt roligare. Om det inte vore för en detalj som Microsoft måste fixa. Vi får inte använda röstkommandon eftersom vi bor i Sverige. Microsoft har satt in en spärr som gör att det räcker inte med att ha språkinställningarna på Xboxen till engelska utan spelarens Live konto måste också vara registrerat i ett engelskspråkigt land (eller spansktalande om man föredrar det). Att jag är tvungen att logga in på ett nyskapat konto som inte är bundet till Live för att använda röstkommandon är bara idiotiskt, speciellt då engelska talas av de flesta gamers i vårt avlånga land. Men det lilla som jag har testat av att använda röstkommandon har varit en angenäm upplevelse och jag hoppas innerligt att Microsoft slutar med de idiotiska spärrarna.
Innan jag går vidare vill jag bara nämna att jag ville testa hur Video Kinect står sig mot liknande videochatt-tjänster men desvärre kunde jag inte hitta en enda vän med Kinect som varit tillgänglig, så den biten får tyvärr lämnas åt sidan. Hur ser det ut nu på spelfronten? Utbudet för Kinect är ganska stort med tanke på hur kort tid den har funnits ute på marknaden. Tyvärr är det så att förutom ett par dansspel såsom Dance Central och Dance Paradise ser vi en trend som riktar in sig mer på casualspelare där träningsspel och minispelssamlingar dominerar. Vi vet att det är titlar på väg som riktar sig mot mer erfarna spelare som t.ex. den kommande uppföljaren till Steel Battalion, men under tiden får vi nöja oss med att slå på bollar och annan avancerad underhållning. Det ska däremot bli intressant att se hur mer stressfyllda titlar löser problemet med att det är en fördröjning på ungefär en halv sekund för kinecten att registrera spelarens rörelser. Att lösa den biten i ett dansspel där man följer en bestämd rytm är inget problem men om vi leker med tanken att man skulle spela ett shoot ém up som t.ex. Ikaruga eller ett fps som Call of Duty så kommer den fördröjningen att reta gallfeber på många spelare.
Allt som allt är jag ändå nöjd med Kinect. Att spela med hela kroppen är fortfarande roligt precis som det var när eyetoy kameran till playstation 2 släpptes. Däremot kommer den inte ersätta den traditionella handkontrollen oavsett hur mycket  reklamerna vill påstå annat. Jag kan däremot inte med gott samvete rekommendera alla att köpa Kinect just nu och det är främst för ytan som den kräver och om man inte är intresserad av att dansa är det ganska få spel kvar att välja mellan. Framtiden för Kinect ser ändå ljus ut och när fler utvecklare visar vad den kan användas till tror jag vi som investerade i en Kinect kommer vara glada över att vi vågade testa.