Det börjar riktigt bra. På pappret utlovas väldigt mycket gott och blandat som vi nu har hårdtestat. 5xB är ett väldigt behagligt headset med väldigt sköna högkvalitetskuddar som gör det bekvämt för både huvud och öron under längre speltimmar.

Designen av headsetet som är robust och känns inte plastig, även om den är byggd av det materialet.
Headsetet har en snygg svart finish med neongröna detaljer med steelseries kända logga på. Spectrum 5xB är väldigt lätt och går dessutom att plocka isär i tre delar för att lätt ta med sig till exempelvis Lan.

Spectrum 5xB har en funktion som heter Livemix som du enkelt kan sätta på/slå av med en knapp. Det livemix gör är att när du spelar och hör ingame ljudet och någon pratar tunas rösten automatiskt upp så du ska höra. Denna funktion är på både gott och ont då det kan vara bra när det händer sjukt mycket och saker exploderar men även störande när man tittar på något som har med storyn att göra. Dock kan man alltid stänga av denna funktion och även sänka ner voice ljudet till noll.

Vid lågt ljud brummar lurarna lite. Detta försvinner dock om man höjer ljudet en smula och som tur är behöver man inte höja mycket alls för att få bra ljud i detta headset då det har väldigt bra djup i sig. Höjer man dock för högt finns en risk för hörselskada.
Att voice ljudet och ingame ljudet sitter på separata volymer är något vi uppskattar väldigt mycket och som vi tidigare nämnde är dom väldigt sköna att ha på sig, även under långa spelpass.

Vi testade headsetet på lite olika spelfronter och vi började med Halo: Reach. Allt ljud spelades upp väldigt bra. Vi hörde andras fotsteg runt oss klart och tydligt, explosioner och skott likaså. Det som jag själv inte gillade riktigt under online spelandet var livemixen när man verkligen måste koncentrera sig vart ljud kommer ifrån så man kan hålla koll på de andra spelarna. Om dom nu bestämmer sig för att prata om annat än just spelet och det man är fokuserad på.

Efter det testade vi Assassins Creed II med headsetet. Det är ett storytungt spel där man mest måste höra mycket utav storyn som sägs så där kan live mixen bli lite jobbig med, men sen under resten av spelet när man mest springer omkring så gör det verkligen inget att live mixen jobbar på. Allt ljud i headsetet spelades verkligen upp bra i Assassins creed II där man hörde folk prata nere på gatorna när man sprang på taken och hur vakternas stenar träffade vägen när man försökte fly ifrån dom!

Sista spelet vi provade headsetet med var Forza Motorsport 3, vi fick verkligen rysningar i kroppen av att höra mullret från motorerna i headsetet när man spelade och det var en extra skön känsla att komma till en kurva och höra hur däcken släppte och det blev det skrikande däckljudet mot asfalten! Här spelar det verkligen ingen roll om du har live mix eller inte, det gör det väl inte i något annat spel heller då det är mer av en smaksak.

Om man väljer att kolla på film eller tv i headsetet är det verkligen inget du kommer att ångra för det levererar ett riktigt fantastiskt ljud som verkligen spelas upp vackert och snyggt där dialoger hörs klart och tydligt. Jag hoppas att ingen som har svaga nerver sätter sig i ett mörkt rum och kollar på skräckfilm med det här headsetet!

Det är ett riktigt härligt headset som håller i längden och det hade fått fullpott om det hade varit trådlöst, då hade den verkligen fyllt alla funktioner men hade det varit trådlöst hade det säkerligen stigit i pris. Enligt oss kan du verkligen inte få ett bättre headset för det här priset och som verkligen är ett jättekliv uppåt från Microsoft medföljande headset som man får till Xbox 360.

Mer info om Steelseries 5xB hittar du HÄR

steelseriesspectrumbetyg

”CtrlAltElite Rekommenderar”