Det första jag möts av när jag startar James Bond: Bloodstone, är ett välgjort och riktigt Bond intro, där det har lagts ned tid till att göra både text och musik. Karaktären är väldigt lik Daniel Craig så det märks att Bizzare Creations verkligen lagt ner tid på att likna just Daniel Craig, sen har det också lagts ned tid på både M och den nya bondkvinnan där Joss Stone gör både röst och står modell.

Det jag tycker mest om med Bloodstone är att man jobbat väldigt mycket och lyckats bra med biljakterna. Det är Bizarre Creation som är utvecklarna av spelet och som tidigare skapat titlar som Project Gotham Racing, ett racingspel vilket i och med det ger dom en större kunskap i just den delen. Men själva gameplayen blir riktigt tråkig efter cirka en timmes spelande då man gör samma sak hela tiden. Du ska springa igenom ett rum, skjuta ihjäl några, ta fram din telefon och med den leta efter ledtrådar följt av biljakt – upprepa och man förstår snabbt vad det är jag försöker säga. Och vad spelet försöker förmedla lyser igenom efter knappt en timmes spelande.

Det känns som Bizarre Creation har lånat en hel del från Splinter Cell seriens smygmoment och lagt in den i Bloodstoone men även en sak som heter focus shoot. När du gör en takedown på en fiende så får du en av tre bars uppfylld som gör att du kan göra en takedown, då går allt i slowmotion och du kan markera en fiende inom ett visst avstånd och av fyra ett dödligt skott mot hans huvud. (känns igen?) Den största besvikelsen är dock avsaknaden av Bonds olika prylar han använder sig av i filmerna för att ta sig ur situationer vi andra bara skulle gråta och ge upp i. Ja bortsett från mobiltelefonen, men hur kul är det att enbart använda denna för att scanna efter ledtrådar under hela spelet och inte få någon som helst variation alls?

Grafiken är absolut inget speciellt. Som sagt är Bond, M och Joss Stone det enda man lagt ned tid på. Det är inte direkt att du kollar på en fyrkantig gubbe som springer omkring, det är rundat men inte väldigt detaljrikt. Kläder är väldigt enformiga och tråkiga att kolla på när man spelar. De dom har gjort för att få lite mer fart i spelet är att dom lagt in Quick Time Events så ibland måste du reagera snabbt. Kontrollerna är väldigt enkla att hantera och du lär dig snabbt vad du använder alla knappar till. Ljudet är väldigt bra i dialogerna samt att de har fått in en liten gnutta Bond humor i spelet. Det känns som återanvända koncept i hopp om att dölja hur dåligt spelet egentligen är, och detta misslyckats man också med brutalt.

Detta är ytterligare ett försök att göra ett Bond spel som floppar totalt enligt mig. Det enda Bond spelet som lyckats enligt mig är Golden Eye till Nintendo 64. Även om du är ett inbitet Bond fan som jag, håller inte spelet. Det har lite Bond humor, bilar och äventyr, men vart är alla prylar och härliga dialogerna som finns i alla filmer? De lyckades på 90-talet med Golden Eye och jag ställer mig själv frågandes: Är detta något som blivit svårare under  2000-talet?

James Bond 007: Bloodstone

James Bond 007: Bloodstone
4