Det är Colins första besök i Sverige och jag börjar med att fråga om hans intryck av det nu kalla landet. vilket han svarar mycket bra.

CtrlAltElite Hur många timmar går åt för artwork i ett spel som Call of Duty: Black Ops?

ColinOj! Väldigt många , du skulle vara tvungen att räkna ut många veckor, helger, folk involverade. Vi skulle behöva en miniräknare för att räkna ut den totala tiden. Ungefär 2 år totalt tippar jag nog på. Det är oerhört mycket jobb som läggs ner på just arten, vi har även jobbat med utomstående studios. Mycket kärlek har lagts ner men många timmar som sagt.

CtrlAltElite – Under Gamescom fick jag se helikoptern som var spelarstyrd, finns det fler fordon i spelet som du kan avslöja?

Colin Det är så många banor i spelet låt mig tänka efter nu. Helikoptern som du såg på Gamescom är givetvis med, även en bil som spelar en mindre roll, en Wrangler Jeep (Black Ops) som finns på marknaden och en motorcykel på en speciell bana under spelets gång. Helikoptern är även styrbar i multiplayerdelen.

CtrlAltElite – Call of Duty: Black Ops är ju ett FPS spel och den genren tillhör kanske inte de längsta gällande singleplayerkampanjer, men ungefär hur många timmar kan spelaren förvänta sig att spendera genom just singelplayerkampanjen?

Colin Jag har inte den exakta siffran på det, men vi har jobbat hårt för att det inte ska vara same same.

CtrlAltElite– Hur länge har du jobbat på Treyarch?

ColinJag började jobba på Treyarch för 7 år sedan, jag har jobbat med titlarna: Call of Duty United Offensive, Call of Duty Big Red One, Call of Duty 3, World at War och nu Black Ops.

CtrlAltElite – Vad spelar du för spel på din fritid?

Colin Mycket FPS spel även tredjepersonsspel som Mass Effect och RTS spel. Jag föredrar dock fördjupande omgivningarna som FPS spel oftast innehåller.

CtrlAltElite – I multiplayerdelen har ni valt att ge spelaren möjlighet att göra om sin karaktär rejält med ert ”Customization” system. Kan du berätta lite om vad det innebär och varför ni valde att ha med den funktionen?

Colin Vi ville pusha genren framåt, så en av sakerna vi tänkte på var: hur gör vi Multiplayerdelen mer engagerande för spelaren? Hur får vi spelaren att känna sig  mer involverad i spelet. En av sakerna vi tänkte på var hur vi kunde göra nåt annat än bara perk systemet som Call of Duty är känt för, så vi tittade närmare på den idéen och det var en hel del forumförslag från fans och vi valde ut de mest intressanta ifrån dom.T ex hur karaktären ser ut som spelaren vill, emblem som karaktären har på sig, hans vapen mm.

CtrlAltElite Givetvis älskar du ditt egna spel, men har du något annat favorit FPS spel?

Colin – Hmm just nu måste jag nog säga Fallout: New Vegas. Jag gillar verkligen de spelen som har lite mer av den där ”utforskar” känslan. Jag gillar faktiskt Fallout serien väldigt mycket.

CtrlAltElite När ni utvecklade spelet, stötte ni på några problem på någon plattform? Jag vet t ex att Playstation 3 är lite svårare att programmera på och att många utvecklare känner att Xbox 360 är mer eller mindre identisk till PC.

Colin – Jag är inte den mest tekniska att svara på den frågan, men vi har ett gäng per plattform så varje plattform har olika regler och behöver olika saker man ska tänka på. Alla plattformarna har sina svagheter men såklart även sina styrkor. Men som du vet har vi också utvecklat Black Ops till Nintendo Wii och jag tror det var den största utmaningen för teamet där.

CtrlAltElite Vilken grafikmotor använder ni till Playstation 3 och Xbox 360 versionerna?

Colin – Grafikmotorn vi använder i Black Ops är samma som den från World at War som vi byggt vidare på.

CtrlAltElite Kommer vi få känna på nya vapen i spelet eller om det var samma gamla som Ak 47an och m16 som gäller?

Colin – Jämfört med?

CtrlAltElite Tidigare spel som Modern Warfare T ex.

Colin- Det finns faktiskt en hel del, just för Black Ops satsar vi på några som är mer hemlighetsstämplade, lite mer av icke existerande uppdrag som utfördes så att säga eftersom Black Ops var eliten under kalla kriget. Det vi tänkte på var att militären får prova på vapen innan de marknadsförs så vi tittade mycket på prototypvapen som kanske användes men inte officiellt eller är antecknade i historieböckerna. Men även flera vapen som är mer kända men modifierat dom så att dom ska se mer ut som prototyper och hur dom skulle kunnat se ut under den tidsperioden som Black Ops utspelar sig i. Vi har även modifieringsfunktionen som används mycket i multiplayerdelen vilket ändrar hur vapnet beter sig. Från World at War har vi tagit med alla vapnen från andra världskriget och vi har tagit många vapen från 60 talet som är innan Modern Warfare, men vi har även tagit med vapen som kom lite efter 60 talet med tanke på att dessa sågs som prototyper under den tiden för Elitmilitären. Så du får en blandning av olika vapen från olika tidseror, potentiella vapen alla vill spela med men kanske inte speciellt något vapen som man kan säga: hey det där vapnet fanns då och då.

CtrlAltEliteSpelet utspelar sig under en tidsera som sträcker sig från Vietnam till?

Colin – Tiden som spelet sträcker sig emellan är cirka 9-10 år. Mer än så vill jag inte gå in på

CtrlAltEliteTack för intervjun Colin och vi ses på releasen av Black Ops på måndag natt!?

Colin – Tack själv och ja det gör vi.