Jag minns det första Star Wars The Force Unleashed. Det var ett helt ok spel men det kändes som det fattades lite och hypen kring det levde liksom aldrig riktigt upp hela vägen. det var i 2008 som vi först fick bekanta oss med Starkiller, då Darth Vader invaderade och förstörde hans by. Då en pojke som blev lurad till ”The Dark Side” denna gång kretsar det mer om ifall man är en klon eller den riktiga starkiller då Darth Vader har lyckats klona Jedi’s. Om du är eller inte är en klon återstår att se och svaret kanske du aldrig får?..

I det första Star Wars Force Unleashed kändes man i min mening väldigt kraftig med sina krafter. Lita på mig i del två är du nästintill en gud. Force lighting här, force push där mm. Det hela är kul och att spela om spelet efter en genomgång låter dig ha kvar alla krafterna så du verkligen kan maxa ut dom. Kontrollen är bra och lyder, men trots detta kan det ibland hända att du råkar hamna lite fel vilket resulterar i direkt död genom fall från extrema höjder. Dock är inte kameran ett alls lika stort problem i del två som det var i det första spelet.  En ganska liten sak som stör men kan bli en stor sak om man är på jakt efter alla holocubes som ger olika möjligheter till tillägg på lasersvärden, mer exp och mer liv. Dock tål det att nämnas att kasten, avslutningarna mm. aldrig blir långtråkiga. Det är direkt sinnessjukt skoj att spetsa fiender med lasersvärd. Kontrollera deras tankar och göra dom paranoida, krossa stora robotar och Tie fighters med dina bara händer. Mind trick är den helt klart roligaste force kraften, första gången du får den säger du till en storm trooper: ”you don’t need to be here” varpå han säger till sig själv: ”i don’t need to be here” och kastar sig ut genom ett fönster.

Bonusar finns det gott om i spelet och beroende på din sparfil från det första spelet låser du upp en till tre olika dräkter. Andra dräkter låser du upp genom challanges (Japp dom är kvar, och minst lika svåra) Jag tycker det är kul att man låser upp allt som concept art, ingame filmer och dräkter. Som jag skrev i början på texten har du även möjlighet att ändra olika egenskaper på dina lasersvärd såsom: snabbare healing, mer xp, mer försvar osv. Trots alla dessa positiva saker känns spelet väldigt likt ettan och det tar mig knappt en dag att klara spelet. Visst replay värdet finns där men spelet skulle kunnat vara så mycket mer, så mycket längre och lite mer varierande.

Fiender finns det gott om och här finner vi allt från Stormtroopers, Sith Acolyte till den extremt stora Gorog som ja ni får själva se hur stor han är. Miljöerna är väldigt levande men känns även på flera ställen extremt döda och färglösa, visst man är ju från och till i rymden så färg är ju inte direkt något man tänker på när allt runtomkring är svart. CGI filmerna är påkostade och det märks att mycket tid lagts ner på dom likaväl som röstskådespeleriet och Star Wars känslan är närvarande från början till slut.

Händelserna i Star Wars Force Unleashed 2 utspelar sig mellan Star Wars: Episode III och Episode IV. Jag är inte något stort Star Wars proffs och påstår mig inte kunna allt eller ens mycket om själva världen, men jag tycker verkligen Lucasart lyckats behålla den här känslan av Star Wars på ett bra sätt och det märks verkligen att det inte är någon halvdan produktion i den benämningen. Men å andra sidan kunde som sagt detta spel kunnat vara så mycket mer än vad det är.

Små Roliga påskägg som lagts in är bl.a Guybrush  Threepwood från Monkey Island och om du har ett skarpt öga kan du se honom på fler ställen än ett under spelets andra bana. Och på tal om banorna är som jag skrev några bättre än andra. Favoriterna tillhör: The Salvation och Kamino. Tyvärr innehåller spelet bara 9 st banor uppdelade i olika delar och därav känns spelet inte så långt som det kunde vart vilket hade höjt betyget. Det tillsammans med mer variation och mer saker att göra efteråt. Jag vet inte hur många som läser denna recension som spelat Star Wars Battlefront? det är visserligen ett multiplayer spel men där har vi verkligen ett Star Wars spel jag vill se till Xbox 360 och Playstation 3 inom en snar framtid. Varför inte lägga in någon slags bonus i detta spel? dom gamla spelen eller kanske ett multiplayer system? Challanges med leaderboards håller inte hela vägen för mig tyvärr.

Kort och gott: Är du en Star Wars fan och gillade första Star Wars The Force Unleashed kommer du gilla del två av sagan, förvänta dig bara inget extremt nytt eller storartat.

Star Wars: The Force Unleashed II

7