Fallout: New Vegas inledning är mycket mörkare och mer rakt på sak än tidigare i serien då man inte tar rollen som en ung 17 åring som letar efter pappa som i Fallout 3. Utan man hoppar in i skorna på en något mer erfaren karaktär ute efter hämnd. Detta märktes till min uppfattning ganska tydligt då man hade lite bredare axlar och såg något manligare ut. Om man väljer att skapa en manlig karaktär så klart.

Det som märks direkt är att miljöerna har ändrats tydligt från en värld med en massa krossad sten till en som varierar mellan krossad sten och öken. Vilket är skönt då det kunde bli lite väll grått i Fallout 3. Det du märker snabbt är att det finns lite nya Perks att välja mellan som alla har sin egen charm som illustreras av samma bekanta humoristiska figur. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att de nya verkligen löser några problem man kanske hade i Fallout 3 som för mycket bagage etc.

Givetvis finns det också en hel drös nya vapen att leka med och använda på olika sätt. Gevär tycks sikta bättre på längre håll och ett nytt vapen som är riktigt roligt är dynamit. Att springa runt som en galning i staden viftandes med dynamit är bara ett perfekt exempel på hur man kan hantera stress eller frustration i New Vegas. Grafiken är densamma som i tidigare Fallout 3. De nya vapnen känns lite mer genomarbetade då det finns lite större variation utav vad du kan använda för att besegra folket i den förstörda världen som nu fyra år efter det förra Fallout är på bättringsvägen.

En sak som jag noterade var att Bethesda nu har lagt till något som de kallar Iron Sight vilket funkar bra för dom som spelar mycket krigsspel och ett bekant begrepp. Men för er som är lite nya på den front så är det kort sagt att du ser igenom vapnets sikte för att skapa en mer realistisk känsla. Men i Fallout New Vegas måste jag dessvärre känna att den bara är i vägen då den skymmer mer än halva skärmen vilket resulterar i att man knappt ser vad man siktar på. Tur nog så kan man om man inte gillar det stänga av denna funktion.

Musiken i Fallout New Vegas är i samma stuk som Fallout 3. Du har fler radiokanaler att välja mellan och fler utav dem har en eller flera radiopratare som pratar med lyssnarna. De talar lite till och från om nyheter och annat och de flesta låtarna är i  samma stil men med lite mer countrystuk vilket passar New Vegas perfekt, men lyssnar du på samma radiokanal för länge kommer du att höra några upprepningar. Som i verkligheten då antar jag. Du kan också spela utan någon radio alls, den musik som då spelas i bakgrunden är djup och ger världen en mystisk och ibland skrämmande känsla. Att gå in i en gammal mörk fabrik full av galna Feral Ghouls som försöker slita sönder en med en kuslig musik pulserande kan öka ens puls rejält.

Det märks snabbt att det har lagts in olika fraktioner i  New Vegas som man kan stiga och sjunka i rykte med beroende på hur mycket du skjuter på dem eller arbetar med dem. Du kan också förklä dig själv till en av dem genom att ta på dig deras uniformer/rustningar. Vilket är helt nytt och välkomnat då man kan undvika vissa jobbiga områden som kan krylla av fiender som man kanske helst undviker genom att helt enkelt gå igenom dom utklädd till en av dem. Men akta dig, dina vänner blir också lurade av uniformen och kommer i så fall att skjuta på dig. Upptäckte detta då jag tänkte ”vilken tur jag har, den här rustningen har mer armor än det jag har nu!” Föga anade jag att polarna bakom mig skulle trycka av ett hagelskott i nacken då jag tog på mig uniformen.

Av fiender finns några av de gamla klassikerna kvar, Feral Ghouls, Scorpions mm. Det har dock också lagts till fler fiender så man får lite mer variation i sitt stridande och utforskande. Men en av de större sakerna jag märkte var då jag fick mig en ”Companion”. Deras AI känns bättre i striderna och jag har ännu inte upptäckt en situation då min companion har fastnat någonstans. Chansen att din companion springer och dör har minskat stort tack vare detta. Något som är helt nytt är kanske en av de bästa sakerna med en companion. Det har lagts till en meny som kommer upp då du talar med din companion som heter ”Companion Commands”. Här kan du välja om han/hon ska vara passiv eller offensiv i sitt beteende. Om han/hon ska slåss i närstrid eller hålla avstånd, om hon/han ska hålla sig lite längre bakom dig eller ge dig support. Du kan också utrusta din companion med vapen och rustningar genom att öppna upp deras inventory från menyn. Jag fick en sniper som blev min companion. Han tog ut mina fiender väldigt snabbt så jag tycker att deras sikte har förbättras väldigt mycket. Det är helt underbart! Äntligen känns det som att du faktiskt har en companion som hjälper dig och inte att du bara är en barnvakt som måste passa någon som springer rakt mot sin död om du inte håller ett vaksamt öga på din companion. Men tänk efter vem du tar som din companion då deras åsikter om olika fraktioner påverkar också hur folk agerar mot dig. Min till exempel attackerade alla han såg ur en speciell fraktion.

För att snacka lite gameplay kan du absolut inte spela Fallout som ett vanligt FPS. Siktet är helt stelt och har ingen mjukhet till sig då att sikta på något som rör sig kan bli jobbigt om man inte har riktiga super ”skills”. Det enda sättet är att skjuta dem på långt avstånd eller att helt enkelt använda dig utav VATS. Ett system som automatiskt siktar på den kroppsdel du väljer och beräknar baserat på vapen och din karaktärs färdigheter hur troligt det är att du träffar. Det är roligare att använda än det låter men blir lite drygt i längden då den är ditt enda alternativ i vissa situationer. En anledning till att VATS är den bästa lösningen är att fiender siktar lika bra som när de är stilla trots att de springer runt som huvudlösa kycklingar ibland vilket gör det supersvårt att träffa dem ordentligt med de stela kontrollen du har när du siktar.

Quest är en av de största delarna av alla RPG. Huvudstoryn eller ”Main quest” som det kallas är mycket mer involverande då det inte längre bara handlar om att ”hitta pappsen” som i Fallout 3. Men alla större RPG måste ju ha sidouppdrag, dessa är i vanlig Fallout 3/Elder Scrolls anda. Detta kan involvera allt ifrån detektivarbeten som ”Vem gjorde det” typer men också olika räddningsuppdrag. Ganska standard kort sagt. Ett problem som skapade förvirring för mig ibland som även fanns i vissa ställen i Fallout 3 finns kvar. Ibland talar karaktärer med dig som om ni redan träffats eller så talar de med dig som om ni redan diskuterat något.  Du kan också sällan fråga ”What are you talking about?” vilket skulle varit till stor hjälp då man har ingen aning om vad de talar om i början i alla fall. Men efter mycket snokande så kan du oftast lista ut vad de talar om. Ett annat problem är kompassen som är en av de viktigaste hjälpmedlen för att hitta positionen på olika uppdragsmål. Men ibland så visar den fel och ett exempel var när jag frågade om en person och hennes position. Jag fick veta stort sett allt utom var personen var någonstans specifikt. Detta är inte ovanligt men då brukar kompassen visa vägen men denna gång så flippade den helt ur och visade helt fel riktningar. Den visade att personen fanns i ett område som inte fanns i det område jag var i, så jag antog att jag skulle gå in i området på andra sidan där markeringen var. Men när jag kom dit så visade kompassen att jag skulle tillbaka till det första området.

Dessa problem gör att man ibland måste helt och hållet gissa sig till vad du ska göra. Med lite logik så kan du oftast lista ut det. I detta fall skulle jag få information ur några personer med för att göra det skulle jag svara på frågor om deras fraktion. Men dessa var frågor man måste veta mycket om deras fraktion för att besvara. Problemet var att questen inte gav mig någon källa att fråga dessa saker så att jag kunde besvara dessa frågor. Då du kommer till en sådan situation har du oftast två val till min erfarenhet. 1: spara och försök leka ficktjuv och se om han har någon information på någon papper eller nåt i fickan. Eller skjut ner honom och kolla på det sättet om du inte har tillräckligt med agility för att göra detta. Det kanske kan anses att det bara är jag som har dessa problem men jag fann dessa problem sällan i Fallout 3 och har inte hittat många av dem i Fallout New Vegas heller. Men det är ändå lite frustrerande ibland.

Kort sagt så kan jag säga att New Vegas är roligt och känns som en förbättrad version utav Fallout 3. Gillade du Fallout 3 eller liknande spel så kommer du att älska Fallout New Vegas. Musiken, grafiken och Gameplayen håller sig trogen till föregångaren men de kunde löst FPSen och några av samtalen med några av karaktärerna du interagerar med. Men handlingen känns mer personlig och drivande.

P.S Denna recension är baserad på spelet i recensions format, dvs utan patch för eventuella buggar. En patch är planerad till både Xbox360 och PC men fanns inte när denna recension skrevs.

Fallout: New Vegas

8