Vi har pratat om det mycket i Momentum Podcasten. Och under flera avsnitt diskuterat det vi såg under Gamescom och dom frågorna som togs upp. Även Svenska tidningar har tagit upp beslutet att använda ”Talibaner” som måltavlor och namn på fiende grupper i spelet. Detta fick EA att ändra namnet till ”Insurgents” Nog om det för nu är det spelet som ska recenseras och inte saker runt omkring det.
Det nya Medal of Honor sägs vara en hårdkokt utmanare till kommande Call of Duty: Black Ops och om det trycker tillbaka Call of Duty ner i skyttegraven eller skjuter sig själv i foten återstår att se. Medal of Honor serien har länge stannat i Andra världskrigets tema men tar alltså nu steget framåt och beger sig till nutid
Killarna i Tier1 är hårda, riktigt hårda och man kan nog inte sätta sig in i uppoffringarna dessa män gjort för sitt land. Svordomar bjuds det på i översjö under spelets singleplayerdel och efter första banan har jag nog hört orden F**k och S**t minst 4 gånger. Men säga vad man vill detta är ett sammansvetsat gäng elitsoldater och små saker som att be om ammunition från en av dom ai styrda karaktärerna är ett välkommet inslag. Det märks att dom aldrig jobbar mindre än två och två och att dom har varandras ryggar till 100%
Elite gruppen består av: ett hårdkokt gäng Tier1 operatörer. Tillsammans utför ni militära uppdrag som utspelar sig i Afghanistan. Säga vad man vill om krig men i Medal of Honor känns det verkligen som att man deltar i kriget (på gott och ont) Det är en obeskrivlig mäktig känsla att stå bakom en mounted machine gun på en bil och meja ner horder av fiender, realismen (Såpass ett spel kan bli med dagens tekniska hinder) är god. Här finner vi allt ifrån autentiska radiokommunikationer till det faktum att man inte tål 203 skott innan man faktiskt dör. Att rusha fram resulterar 9 av 10 gånger i att du dör. Dock har du övertag i vapen, medan fienderna har Ak 47or har du understöd från luften och mycket mer hi-tech vapen än dina motståndare.
Avsaknaden av förstörelsebara objekt är lite tråkigt. Och med tanke på att Frostbite motorn (Multiplayer delen) mer eller mindre tillåter dig att förstöra allt, känns detta väldigt konstigt. Att ha två olika motorer i ett spel tillför inte bara problem i mekaniken utan lämnar också spelaren förvirrad. Och det är här Medal of Honor tappar lite. För trots att Danger close vet hur man gör Medal of Honor spelen bra och ger dom sin prägel så passar inte riktigt Dice Frostbite motor in.
Uppdragen är bra varierade. Du får ta över flygfält, smyga genom baser och flyga attackhelikopter för att nämna några. Och det blir fler fordon än en fyrhjulig att styra under spelets gång. Tyvärr är lite för mycket av dessa delar scriptade vilket innebär att du antingen inte kan styra fordonet eller att du bara kan titta med din karaktär men inte agera. Även automatiska stopp under några av spelets banor är lite störande. Det är trist men jag förstår Danger Close tanke bakom det, då att tvärnita precis vid ett stup mitt i natten kanske skulle blivit ännu mer av ett störningsmoment.
Single player delen är tyvärr väldigt kort och man lämnas med en avsaknad när efter texterna rullar in efter cirka 7 timmars spelande. Precis som Bad Company 2 känns single player delen för kort och det känns på något sätt som man valt att satsa mer på just multiplayerdelen. Dock finns Tier 1 spelläget där dina färdigheter i FPS och taktik verkligen sätts på prov.
Multiplayer delen är uppbyggd av Svenska Dice Frostbite motor. I sedvanlig ordning rankar du upp med poängen du tjänar in under online striderna och för detta låser du upp fler vapen, extra magasin och klättrar på leaderboards. Multiplayerläget är verkligen kul och det känns som ett helt annat spel (Detta negativt då man snabbt glömmer bort den korta single player upplevelsen man nyligen avslutade men positivt för det är såpass skoj som det är) Det går undan, snabbare action än Bad Company 2 men även nerbantat. Det känns inte som jag trodde det skulle göra alls. Det märks dock att någon uppdatering kommer krävas för att spelet ska flyta bättre i Singleplayer och multiplayerläget. Jag är ganska nöjd med det senaste Medal of Honor äventyret men lämnas med en saknad av något. Vi får hoppas att denna serie håller sig i nutid och fortsätter utvecklas, men som jag ser det nu är inte Call of Duty hotad som vinterns FPS kung.
4 Kommentarer
när jag lirade betan saknade jag att man inte kunde skjuta sönder hus…. xD
när jag lirade betan saknade jag att man inte kunde skjuta sönder hus…. xD
Ja. Jag håller med förstår inte riktigt tanken med Frostbite motorn i multiplayer delen då man inte kan förstöra speciellt mycket :/
Ja. Jag håller med förstår inte riktigt tanken med Frostbite motorn i multiplayer delen då man inte kan förstöra speciellt mycket :/
Okej spel i singelplayer, för kort, men slutet e ju klart gjort för en expansion eller ett helt nytt till spel. lite besviken på grafiken eftersom det är frostbite engine så borde det varit klart mycket bättre, o det kändes nästa helatiden som om man vore i nått zoom läge, man såg alldeles för lite typ av omgivningen därav fick jag antagligen en känsla av att man gick med zoomen inne på vapnet hela tiden, storyn va ju helskön, enda problemet va att objectiven inte direkt stämde över med vad man skulle göra o att AIn buggade en del typ att den va seg på o göra scripted events som va tvugna att hända för att man skulle komma vidare. men ah helt okej spel iaf, va värt pengarna, inte provat multiplayer än iofs men gammla MOH multiplayer rockade ju =) inget slår iofs BF2 bästa multiplayer jag spelat i ett FPS spel iaf =) många timmar i det spelet tillsammans med Studio23 o andra GUCare hehe
Okej spel i singelplayer, för kort, men slutet e ju klart gjort för en expansion eller ett helt nytt till spel. lite besviken på grafiken eftersom det är frostbite engine så borde det varit klart mycket bättre, o det kändes nästa helatiden som om man vore i nått zoom läge, man såg alldeles för lite typ av omgivningen därav fick jag antagligen en känsla av att man gick med zoomen inne på vapnet hela tiden, storyn va ju helskön, enda problemet va att objectiven inte direkt stämde över med vad man skulle göra o att AIn buggade en del typ att den va seg på o göra scripted events som va tvugna att hända för att man skulle komma vidare. men ah helt okej spel iaf, va värt pengarna, inte provat multiplayer än iofs men gammla MOH multiplayer rockade ju =) inget slår iofs BF2 bästa multiplayer jag spelat i ett FPS spel iaf =) många timmar i det spelet tillsammans med Studio23 o andra GUCare hehe
Jag håller med dig om det mesta du skriver. Dock är en sak inte korrekt: Frostbite motorn körs bara i multiplayer läget. Under Single player är det Unreal motorn som körs. Lite mindre scriptade saker hade uppskattas indeed
Jag håller med dig om det mesta du skriver. Dock är en sak inte korrekt: Frostbite motorn körs bara i multiplayer läget. Under Single player är det Unreal motorn som körs. Lite mindre scriptade saker hade uppskattas indeed