Först och främst: Glöm dom tidigare Castlevania spelen. Lords of Shadow har ingen koppling till någon tidigare titel i serien och året är 1047, där brytningen mellan mytologi och kristendom uppstod Det här är något helt nytt och det tillför mycket till en redan älskad serie. Det var nog på tiden att några ändringar gjordes i Castlevania serien, några drastiska men positiva sådana. Sist jag spelade ett riktigt bra Castlevania spel var Symphony of the Night och sedan dess har inget kommit nära (Bortsett från Nes versionerna då)

Den värld man befinner sig i är otroligt vacker och man tappar ofta hakan av vyerna som ofta uppenbarar sig i spelet. Allt från mörka regniga nätter, till ljusa vackra skogar. Spelet är uppdelat i 12 st kapital med flera banor och en boss per kapitel. Att spela igenom spelet på normal tar sin tid och den brutala svårighetsgraden Paladin är inte att leka med, och för varje bana ser du även procent du klarat från 0-100. Spelet innehåller också en hel del pussel som är bra genomtänkta och även här tillför det något bra till spelet.

castlevania-lords-of-shadow-5

Grafiken är imponerande och vacker. Frameraten flyter på hela tiden och det märks tydligt att inga pengar har sparats på den grafiska delen av spelet. Men hur är då ljudet? Musiken och rösterna spelar i ett äventyrsspel väldigt stor roll och väger minst lika mycket som den grafiska delen. Team Kojima har haft mer än bara ett finger i produktionen av Lord of Shadows då spelet i helhet inte känns som ett typiskt Mercurysteam spel. Vinklarna känns till större del bra och även om du inte kan styra kameran själv gör den ett utmärkt jobb nästan hela tiden.

Patrick Stewart (Captain Picard från Star Trek) gör ett underbart jobb som berättarröst i Castlevania Lords of Shadow och orden: These are dark times. times without hope… har jag hört innan i flera trailers från spelet. Det ger mig dock lika mycket gåshud för det. Att höra Patrick Stewart berätta om Gabriels resa och faror han är på väg att möta ger en inlevelse i spelet som tillför väldigt mycket och utan den tror jag att spelet hade känts otroligt tomt utan honom. Resterande röstskådisar innefattar bl.a Robert Carlyle (Från den nyaste Stargate Universe serien), Natascha McElhone (Från filmen Solaris och serien Californication)

Castlevania-Lords-of-Shadow-1

Förlorad kärlek är temat. Din älskade Marie har dött och du är på jakt efter att ta reda på om Gud övergivit människorna, men får snart reda på att det finns en kraft som sägs kunna väcka dom döda. Tillsammans med hjälp från Zobek (Patrick Stewart) ger sig Gabriel ut på jakt efter denna kraft som ska stoppa The evil ones återkalla sin älskade och frige dom förlorade själarna som sitter fast mellan himmel och jord.

På varje ”bana” finns gömda health gems som vid fem stycken samlade ger dig mer hälsa. Utmaningar som: klara banan utan att någon dör, klara banan utan att heala dig själv osv. Detta tillför en utmaning som gör det roligare att komma tillbaka till spelet när man väl klarat det. Under spelets gång låser du upp massa olika artworks som du kan köpa för dina erfarenhets poäng du tjänat in under striderna. Dessa är otroligt vackra att titta på och jag gillar faktumet att det finns såpass mycket att låsa upp i spelet då det ger mig något extra att komma tillbaka till. Du kommer träffa på flera olika fiender under spelets gång, Goblins, Skelett, Wargar, Zombier mm.

castlevania-lords-of-shadow-2

Det nya strids systemet fungerar väldigt bra. Du får tillgång till Light och Shadow magi (Ljus och mörker) medan Light ger dig tillbaka liv vid träffar på fiender, är Shadow mer av en powerup som gör mer skada på dina fiender. Dock tar det inte slut där magierna används på ett smart sätt till att lösa pussel, på olika smarta sätt skapar du lösningar, kastar knivar på knappar mm. Även olika relics samlar man på sig under äventyrets gång. Allt ifrån en Gauntlet till snabbare skor. Piskan eller korset ( det är ett kors med en gömd piska i) uppgraderas även den under spelets gång och ger fler färdigheter såsom möjligheten att hitta flera gömda power-ups genom att t ex hoppa högra, springa med en sån fart så väggen går i bitar mm. Dock är kameran väldigt störande och hänger inte med och vill välja ut de ”perfekta vinklarna” som är långt ifrån just perfekta.

Och det är just de små sakerna som att vid första striden ta tag i en påle, placera ut den så att Wargen man slåss mot spetsas, som gör spelet ännu bättre och tillfredsställande. Dessa Quick time events gör sig gällande ofta genom spelets gång, allt från att ta tag i en fiende och tima en ring som sluter sig till att tima in att komma loss från fienders grepp

952494_20100302_screen001

Boss fighterna är episka och inget man glömmer i första taget, allt från olika taktiker till tillfredsställande avslutningar i sann Castlevania ära. Slutligen är detta ett Castlevnia spel för den älskande fanen av serien men minst lika mycket till den som aldrig provat på en Castlevania titel innan. Jag rekommenderar starkt detta spel!

Castlevania: Lords of Shadow

9

8/10